Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
08 September 2025, 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
08 September 2025, 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42

Auteur Topic: Voorstellen en wat hulp gezocht  (gelezen 3343 keer)

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
Voorstellen en wat hulp gezocht
« Gepost op: 18 November 2021, 19:54:19 »
Beste lezer,

Ik ben nieuw op dit forum en ben net mijn modelspoorhobby weer opnieuw leven in aan het blazen. Uiteraard gaat niks zoals gepland en loop ik tegen wat problemen aan waar ik heel graag wat hulp bij zou willen vragen.

Als eerste een kleine kennismaking:

Ik heb al sinds mijn 5e een modelspoorset (Marklin), rond mijn tienerjaren heb ik een opleving gehad met de hobby en een aantal jaar wat geprutst maar het is nooit echt van de grond gekomen. Ik heb mijn treinen altijd bewaard met het idee ooit de hobby weer op te pakken. Nu zijn we 15 jaar verder en dat moment is daar! Ik heb de afgelopen twee jaar geïnvesteerd in goede rails en ik heb de treinen die ik als kind altijd wilde bij elkaar verzameld. Voor sommigen wellicht niet zo spannend maar ik ben groot fan van de NS modellen zoals de Koploper, Sprinter, Plan-V en 16/17/1800 locs. Nu heb ik recent een tafel op zolder in elkaar gezet en daarop een baan gebouwd. Ik heb er een Z21 start + multimaus bij gekocht met het idee stap voor stap digitaal te gaan. Het plan is om als eerste al mijn treinen 1 voor 1 op te knappen en digitaal te maken. Daarbij loop ik (uiteraard ;D) tegen wat problemen aan. Ik heb de handleidingen op de encyclopedie doorgenomen en ook div. filmpjes / uitleggen bekeken over het ombouwen.

Probleem 1:

Ik heb een oude Lima 1600 gekocht om rustig mee te oefenen en deze proberen digitaal te maken. Ik heb de trein en motor helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt met wasbenzine en weer netjes gesmeerd. Het is me erna gelukt deze weer in elkaar te zetten en werkend te krijgen. Analoog loopt deze nu probleemloos. Nu ben ik bezig met de volgende stap en dat is een decoder in te bouwen. Ik heb een TAMS LD-G-31 plus aangeschaft welke geschikt zou moeten zijn in mijn situatie. Ik heb de decoder op de juiste manier aangesloten. Rood en Zwart op de stroomafname en grijs en oranje op de + en - pool van de motor. Als ik de loc nu op het programmeerspoor zet dan hoor je een zachte brom. Ik heb de decoder weten te programmeren met de multimaus en hierbij geeft hij een klein schokje, signaal komt dus aan. Echter als ik er mee wil rijden gaat het mis. Als ik gas geef, vooruit of achteruit dan begint het motor anker heel voorzichtig te draaien maar slaat meteen weer uit. Soms rijdt de loc een paar cm heel traag en dan valt die weer uit. Als ik de loc vastpak en een beetje speel met het aanduwen / optillen van de rails komt er meer leven in en soms springt de motor zelfs op vol vermogen. Een paar keer kan ik zelfs 4-5 keer op en neer rijden op het programmeerspoor en dan valt die weer uit totdat ik bovenstaande uitvoer. Als de loc uitvalt dan stopt de brom van de decoder ook. Ik heb na het inbouwen nog eens alles uit elkaar gehaald, nogmaals schoongemaakt en alle soldeerpunten opnieuw gemaakt maar hij doet exact hetzelfde. Een andere digitale loc die ik op het spoor zet doet het perfect. Ik heb de handleiding van de decoder al eens bekeken maar daar kom ik niet echt wijs uit wat het kan zijn. Het lijkt wel alsof de stroomafname belabberd is maar analoog merk je hier helemaal niks van.

Daarnaast nog een 2e issue wat me (nog) iets boven de pet gaat. Ik heb nog een Fleischmann Sprinter staan die he-le-maal niks doet. Er zit geen enkele vorm van leven in, er gaat geen lampje branden, je hoort niks etc. Ik heb het dak al eens eraf gehaald en gekeken maar alles ziet er daar in topstaat uit. De loc is van binnen en van buiten brandschoon, ik kan ook nergens losse draadjes ontdekken. Deze loc uit elkaar halen vindt ik nog een stapje te ver momenteel maar wellicht heeft iemand een tip wat het kan zijn. De loc maakt geen kortsluiting op de baan want als ik een 2e loc erbij zet dan rijdt die gewoon netjes.

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe bij het 1e en wellicht een tip waarom mijn Sprinter niks doet?

Alvast hartelijk dank!

Groet,

Martijn

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
Re: Voorstellen en wat hulp gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2021, 21:22:05 »
Allereerst: welkom!

Bij de Sprinter gok ik op het schakelaartje dat tussen stroomafname via de bovenleiding en rails of rails alleen schakelt. Is vermomd als een isolator, maar heeft een inkeping voor een kleine, platte schroevendraaier. Je vind het bij de stroomafnemers in de buurt. Ik weet zo uit m'n hoofd even niet meer hoe die moet staan.

Lima staat niet bekend om z'n geweldige stroomafname, dus dat zou een ding kunnen zijn waarom die andere lok niet wil, maar ik ken Tams-decoders niet en kan er dus ook niets zinnigs over zeggen.

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 November 2021, 21:23:20 »
Hallo,

De Lima 1600 lijkt me een probleem van de stroomafname. De oude Lima-locs nemen maar op twee wielen stroom af en dat is erg zuinig. Je eerst eens kunnen kijken wat er gebeurt als je de motordraden weer even loshaalt en rechtstreeks gelijkspanning op de motor zet. Als die dan netjes draait, is de motor goed. Je kunt daarna, als de motor weer is aangesloten hetzelfde doen met de digitale spanning rechtstreeks op de rode en zwarte draad. Als dan alles naar behoren functioneert, zit het probleem in de stroomafname. Werkt het dan ook niet goed, dan zit het ergens in de bedrading in de lok zelf, bijvoorbeeld dat de motorpolen niet volledig zijn geïsoleerd van het frame. De zwarte draad maakt dan kortsluiting met één van de motorpolen en dat vindt de TAMS niet echt fijn.

De Sprinter is een ander verhaal. Mijn eerste vraag is of er überhaupt wel een decoder inzit. Als die er niet inzit, zal de trein ook niets gaan doen, behalve misschien een beetje brommen. Een gelijkstroommotor kan vrij slecht tegen de hoogfrequentie digitale spanning. Omdat bij DCC de effectieve spanning 0 V is, zal er niets gebeuren.
Er zal dus eerst een decoder ingebouwd moeten worden en dat is bij de Sprinter, vanwege zijn elektrische constructie best een klus, waarbij veel doorvijlwerk van de printbanen en soldeerwerk te pas komt om alle verbindingen netjes te krijgen voor het plaatsen van een decoder.

Met beste groeten,

Dirk Meijer

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2021, 21:44:31 »
Door beide reacties is de vraag hopelijk al voor je beantwoord.

Wat je mogelijk nog meer helpt is eens meekijken bij een ander naar een inbouw van een decoder. Daarbij valt dan direct een vraag te stellen.
Andersom kan natuurlijk ook, iemand die bij jou over de schouder meekijkt.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

denobis

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2021, 22:16:08 »
Heb je bij die lima 1600 de condensator wel van de motor afgehaald?

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2021, 23:19:06 »
Bedankt voor de reacties! Ik zal zaterdag het e.e.a. gaan proberen na onderstaande tips.

Ik kan wel al vertellen dat ik inderdaad de condensator van de motor gehaald heb (witte doosje tussen de + en - toch? ) Ik dacht eerst ook dat dit de boosdoener was maar helaas maakte het geen verschil deze eraf te halen.

De sprinter is overigens nog analoog. Ik heb momenteel nog een normale trafo aan mijn baan hangen, de Z21 hangt aan een los stukje rails om mee te testen / programmeren.
Groet,

Martijn

denobis

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 18 November 2021, 23:22:52 »
z21 en een trafo samen op de baan dat gaat niet samen.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #7 Gepost op: 18 November 2021, 23:32:11 »
Dat doet 'ie ook niet, volgens mij? "De Z21 hangt aan een los stukje rails om mee te testen"?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VvKan

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 18 November 2021, 23:48:38 »
Je eerst eens kunnen kijken wat er gebeurt als je de motordraden weer even loshaalt en rechtstreeks gelijkspanning op de motor zet.
Het staat hier correct, maar toch even een waarschuwing:  de decoder moet wel echt losgekoppeld zijn van de motor !  Doe je dat niet is het meestal einde decoder.

Misschien is het beter om de decoder helemaal te verwijderen, eerst bovenstaande test te doen, en dan de loc weer op de rails zetten, met aangesloten draden in oorspronkelijke toestand (exclusief condensator) en dan te kijken of hij dan wel goed analoog rijdt.  Is meteen een test voor de stroomafname.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #9 Gepost op: 19 November 2021, 07:56:46 »
Volgens mij melde de topic starter dat de lok analoog soepel rijdt; dus waarom nog los DC op de motor zetten... ???

Dat zou ik dan weer wel proberen bij de sprinter; als lichten ook niet branden, lijkt t op ergens contactbreuk naar draaistellen.  En dus echt breuk/los; bij slechte afname doen lampen of motor vaak nog wel iets na duwen of schuiven... door test weet je iig of motor t überhaupt nog doet en niet is doorgebrand...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #10 Gepost op: 19 November 2021, 09:48:17 »
Ik heb inderdaad na het weer in elkaar zetten van de motor eerst rechtstreeks de trafo op de motor polen gezet en dit werkte prima. Daarna de stroom via de wielen aangesloten en dat werkte analoog ook zonder problemen.

De loc heeft trouwens van twee kanten uit stroom afname. Zwarte aansluiting aan de motorkant en de rode aan de achteras. Beide hebben een metalen plaatje tussen de wielen geklemd (weet even de naam niet ervan) waaraan een kabeltje gesoldeerd zit. Enige verschil is dat aan de motorkant het kabeltje direct op dit plaatje zit en aan de achterkant op de borgklip om de wielen vast te klemmen. Maar er wordt dus zover ik kan zien van 4 wielen stroom gepakt. Ik zal vanavond / morgen proberen de digitale stroom direct aan de rode en zwarte draad te koppelen.
Groet,

Martijn

VvKan

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 19 November 2021, 10:04:51 »
Volgens mij melde de topic starter dat de lok analoog soepel rijdt; dus waarom nog los DC op de motor zetten... ???
Omdat er aan de loc gewerkt is (decoder gemonteerd) dus er kan van alles veranderd / misgegaan zijn.

Maar nu de motor en de loc analoog goed rijden zal de test met de rechtstreekse aansluiting van de decoder op de DCC en de andere kant aan de motor uitwijzen of daar een probleem zit.  Te verwachten zou kunnen zijn (voorzichtige aanname) dat er in de instellingen van de decoder veranderingen moeten plaatsvinden om deze decoder deze motor (klassieke, niet zo beste rondmotor) beter te laten aansturen.  Vak apart.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #12 Gepost op: 19 November 2021, 11:48:08 »
Ik heb inderdaad na het weer in elkaar zetten van de motor eerst rechtstreeks de trafo op de motor polen gezet en dit werkte prima. Daarna de stroom via de wielen aangesloten en dat werkte analoog ook zonder problemen.

Ik las m als dat hij na de terugbouw de lok weer getest had; dat heeft hij blijkbaar ook gedaan... ff over nadenken. Neem aan dat je deze gevonden hebt? https://baan3.hanulveen.nl/ombouwen/lima-1605/ombouwen-lima-1605.html
« Laatst bewerkt op: 19 November 2021, 11:49:52 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #13 Gepost op: 19 November 2021, 12:26:43 »
Yes, die heb ik inderdaad als voorbeeld genomen. Enige verschil bij mij is dat ik geen gaatje heb waar de kabel aan de achterkant doorheen gaat. Ook die stroomafnemer aan de zijkant heb ik niet. Bij mij zit die ingebouwd tussen de wielen.
Groet,

Martijn

meino

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 19 November 2021, 12:27:21 »
Ik zag dat je een Tams decoder hebt gebruikt. Tams ken ik goed, bijna al mijn oude Roco's zijn met een TAMS LD-G-32 decoder uitgerust. Een opmerking, de decoder is erg gevoelig voor korte stroomonderbrekingen. Die heel korte onderbrekingen zijn in analoog bedrijf vrijwel niet opvallend, maar ik vermoed dat de Tams decoder dan een interne reset uitvoert, resulterend in een haperend rijden. Daarom heb ik bijna alle locs (met deze Tams decoder) met een buffercondensator uitgerust, dat scheelt enorm.

Groet Meino