Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Baanplan Nederlands/Duits grensstation  (gelezen 4001 keer)

Robin.V

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Baanplan Nederlands/Duits grensstation
« Reactie #15 Gepost op: 17 mei 2022, 16:14:29 »
Heb nogmaals een poging gedaan tot een ontwerp, en denk dat ik qua spoor wel iets heb waar ik tevreden mee ben. Rangeerporen zijn minder lang dan ik in eerste instantie had gepland, maar het perron heeft nog een fatsoenlijke lengte en er zijn genoeg mogelijkheden tot rangeren  (y)

Onderaan nog wel een kleine aftakking van het spoortje naar het schaduwstation, wat overigens alleen gaat dienen om treinen redelijk stofvrij op te kunnen stellen, om nog wat extra rangeerbewegingen op kadeniveau te kunnen maken.
Boogradius is overal minimaal 450mm, dus al het materieel zal er prima doorheen rijden!  ;D



Stationsgebouw wordt een facade ervan tegen de achterwand, in plaats van een vrijstaand gebouw.
Schaduwstation zelf is nog niet uitgewerkt, dat komt later wel.
Hoop dat deze update een beetje beter is dan de vorige!




Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Nederlands/Duits grensstation
« Reactie #16 Gepost op: 17 mei 2022, 17:30:00 »
Het oogt wel speels, maar ook best druk..  Rechts heb je bijv 2 kopspoortjes, maar de meest rechtse is niet vanaf depot te bereiken, dus dan moet je steken via vrije baan, en als je dat doet hoef je kopspoortje weer niet te hebben...

Beide verbindingswissels naar het buitenste spoor zitten nu helemaal voorbij de bocht? Dan blokeer je lang het uitrijdspoor bijv bij inrijden naar je goederenbundel vanaf links. Ook heb je vanaf links 3 verbindingen van buiten naar binnen, en rechts 1. De andere gaan van binnen naar buiten, zeg maar.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Robin.V

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Baanplan Nederlands/Duits grensstation
« Reactie #17 Gepost op: 17 mei 2022, 19:33:59 »
Zoiets dan beter? Heb een van de wissels op de vrije baan verwijderd, en door wat te sleutelen aan de wissels bij de rechter wisselstraat het kopspoortje vanuit alle sporen bereikbaar gemaakt.
Ook een van de sporen links veranderd in een kopspoor, lijkt me hier wat praktischer.





Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Nederlands/Duits grensstation
« Reactie #18 Gepost op: 17 mei 2022, 20:27:23 »
Nu wordt het nog drukker... :) Als je het zelf leuk vindt, prima; heb ik niets gezegd. En wellicht stuurde ik je de verkeerde kant op, maar neem bijv Bad Bentheim:


(bron: www.sporenplanonline.nl)

Het kopspoortje rechts is alleen geschikt om een NS lok op weg te zetten, zodat de DB lok (die vanaf het emplacement komt of soms zelfs bij aankomst klaar staat op de vrije baan) voor de trein gezet kan worden. Links is zelfs geen kopspoor en wordt een lok van een trein op spoor 2 op de vrije baan gewisseld. Om zoals in je huidige plan vanuit een kopspoortje met een dubbele wisselstraat alle sporen te kunnen bereiken is mijns inziens overdreven complex... Voor het realisme kan het wel wat simpeler. Maar als jij dit leuker vindt, doe je ding (y)

EDIT: Ik zie net dat in je plan beide sporen van het dubbelspoor samenkomen? Dan kan je dus niet gelijktijdig op spoor 1 en 2 (vanaf boven) binnenkomen.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2022, 20:40:02 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Robin.V

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Baanplan Nederlands/Duits grensstation
« Reactie #19 Gepost op: 17 mei 2022, 21:01:46 »
Snap wat je bedoelde met het te druk zijn, heb toch maar weer het kopspoortje links weggehaald en het aantal wissels links en rechts iets verminderd...
Verder houd ik wel van wat drukkere emplacementen, dus behoud wel een deel van de dubbele wisselstraat.



Denk dat ik nu wel tevreden ben met de baan, dus zal dit waarschijnlijk gaan uitvoeren. Bedankt voor je hulp, zal mijn voortgang in dit draadje blijven posten  ;D