Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Baanplan Nederlands/Duits grensstation  (gelezen 3998 keer)

Robin.V

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Baanplan Nederlands/Duits grensstation
« Reactie #15 Gepost op: 17 mei 2022, 16:14:29 »
Heb nogmaals een poging gedaan tot een ontwerp, en denk dat ik qua spoor wel iets heb waar ik tevreden mee ben. Rangeerporen zijn minder lang dan ik in eerste instantie had gepland, maar het perron heeft nog een fatsoenlijke lengte en er zijn genoeg mogelijkheden tot rangeren  (y)

Onderaan nog wel een kleine aftakking van het spoortje naar het schaduwstation, wat overigens alleen gaat dienen om treinen redelijk stofvrij op te kunnen stellen, om nog wat extra rangeerbewegingen op kadeniveau te kunnen maken.
Boogradius is overal minimaal 450mm, dus al het materieel zal er prima doorheen rijden!  ;D



Stationsgebouw wordt een facade ervan tegen de achterwand, in plaats van een vrijstaand gebouw.
Schaduwstation zelf is nog niet uitgewerkt, dat komt later wel.
Hoop dat deze update een beetje beter is dan de vorige!




Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3975
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Nederlands/Duits grensstation
« Reactie #16 Gepost op: 17 mei 2022, 17:30:00 »
Het oogt wel speels, maar ook best druk..  Rechts heb je bijv 2 kopspoortjes, maar de meest rechtse is niet vanaf depot te bereiken, dus dan moet je steken via vrije baan, en als je dat doet hoef je kopspoortje weer niet te hebben...

Beide verbindingswissels naar het buitenste spoor zitten nu helemaal voorbij de bocht? Dan blokeer je lang het uitrijdspoor bijv bij inrijden naar je goederenbundel vanaf links. Ook heb je vanaf links 3 verbindingen van buiten naar binnen, en rechts 1. De andere gaan van binnen naar buiten, zeg maar.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Robin.V

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Baanplan Nederlands/Duits grensstation
« Reactie #17 Gepost op: 17 mei 2022, 19:33:59 »
Zoiets dan beter? Heb een van de wissels op de vrije baan verwijderd, en door wat te sleutelen aan de wissels bij de rechter wisselstraat het kopspoortje vanuit alle sporen bereikbaar gemaakt.
Ook een van de sporen links veranderd in een kopspoor, lijkt me hier wat praktischer.





Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3975
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Nederlands/Duits grensstation
« Reactie #18 Gepost op: 17 mei 2022, 20:27:23 »
Nu wordt het nog drukker... :) Als je het zelf leuk vindt, prima; heb ik niets gezegd. En wellicht stuurde ik je de verkeerde kant op, maar neem bijv Bad Bentheim:


(bron: www.sporenplanonline.nl)

Het kopspoortje rechts is alleen geschikt om een NS lok op weg te zetten, zodat de DB lok (die vanaf het emplacement komt of soms zelfs bij aankomst klaar staat op de vrije baan) voor de trein gezet kan worden. Links is zelfs geen kopspoor en wordt een lok van een trein op spoor 2 op de vrije baan gewisseld. Om zoals in je huidige plan vanuit een kopspoortje met een dubbele wisselstraat alle sporen te kunnen bereiken is mijns inziens overdreven complex... Voor het realisme kan het wel wat simpeler. Maar als jij dit leuker vindt, doe je ding (y)

EDIT: Ik zie net dat in je plan beide sporen van het dubbelspoor samenkomen? Dan kan je dus niet gelijktijdig op spoor 1 en 2 (vanaf boven) binnenkomen.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2022, 20:40:02 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Robin.V

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Baanplan Nederlands/Duits grensstation
« Reactie #19 Gepost op: 17 mei 2022, 21:01:46 »
Snap wat je bedoelde met het te druk zijn, heb toch maar weer het kopspoortje links weggehaald en het aantal wissels links en rechts iets verminderd...
Verder houd ik wel van wat drukkere emplacementen, dus behoud wel een deel van de dubbele wisselstraat.



Denk dat ik nu wel tevreden ben met de baan, dus zal dit waarschijnlijk gaan uitvoeren. Bedankt voor je hulp, zal mijn voortgang in dit draadje blijven posten  ;D