Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:20:55
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Rico [momfer]
Vandaag om 17:08:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gtw6016
Vandaag om 16:56:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door tijgernootje
Vandaag om 16:41:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 16:19:42
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
  

Auteur Topic: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)  (gelezen 9640 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5001
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #45 Gepost op: 17 November 2021, 10:33:15 »
Nog ff doorgepuzzeld  :) Je zou de keerlus door de huizen tegenover het station kunnen laten lopen; dan heb je daar achter zelfs ruimte voor een klein Vrijthof! Ook nog een werkplaats en wasstraat erin gezet en een paar 1:100 rijtuigen langs het perron voor een idee van lengte..



EDIT: wissel naar keerlus/schaduwstation iets verschoven dat je wat meer lengte voor de helling krijgt. Nu ca 2.85m, zeg 12cm omlaag, is ca 4%. Dat is meer dan de vaak voorgeschreven 3%, maar met 'maar' 5 rijtuigen moet dit makkelijk kunnen. Bereikbaarheid spoor achter plein (rechterzijde in plan) wordt wellicht wat lastiger, maar daar is vast wel wat op te vinden  (y)
« Laatst bewerkt op: 17 November 2021, 10:59:07 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #46 Gepost op: 17 November 2021, 12:41:56 »
Volgens mij kan je de eerste overloopwissels rechts van de ingetekende rijtuigen ook laten vervallen (tv-held het stationsgebouw). Er is geen aanleiding voor een trein van rechts om naar het voorste doorgaande perronspoor te gaan.

Werner

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5001
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #47 Gepost op: 17 November 2021, 12:51:22 »
Scherp! Het biedt iets meer mogelijkheden om van lok te wisselen of rond te lopen, maar die zou er inderdaad uit kunnen..  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #48 Gepost op: 17 November 2021, 13:02:13 »
Ik heb het misschien gemist, maar ik weet niet hoe diep alles is en of de baan wel een kamer rond kan.

Ik heb zelf ook eindelijk de tijd gevonden om wat te krabbelen. Ik heb de baan in een 8 figuur getekend. Het korste perron is 128cm. Om ruimte te besparen heb ik aan de rechterzijde meegebogen wissels gelegd. Ze zijn erg on-NS maar het goede ruimte bespaarders.





Ik weet niet of je zoiets leuk lijkt? Er kan natuurlijk nog het eea gevarieerd worden. Gebogen perrons, spoortje er bij of er af..

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #49 Gepost op: 17 November 2021, 17:26:43 »
@Ralph

Tja als meerdere mensen een sporenplan maken, wil er ook wel eentje plaatsen, heb toch tijd over  ;D

3.45 m. is niet veel zeker in HO niet.  Het plan voorziet eigenlijk in een deel van Maastricht, de Passerel zou dan als verdwijnpunt kunnen dienen. Op het lange perron zouden dan lange treinen ver tot in de bocht kunnen doorrijden dat zie je dan toch niet meer.

Kom niet weg met die 1.5 m. veel liever zou ik het baanplan een beetje schuin projecteren gaat helaas niet.
Rechts boven is een poging gewaagd om de werkplaats te plaatsen, daar zou dan alleen de voorwand van het gebouw tegen de achterwand moeten komen.

Ook de helixen zijn vrij krap ( R1 en R2 van Profi rail ) , zou er liever een paar rechte rails tussen willen hebben, maar ja plaats he!



Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5001
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #50 Gepost op: 17 November 2021, 19:12:37 »
Jos, leuk plan! Wel 2 vragen:
- verbindingswissel links moet volgens mij andersom
- Wat doe je met de spiralen? De ruimte is te krap om weer terug te buigen onder Maastricht. Dus zou je ook geen spiralen kunnen doen, maar bijv een fiddle yard.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #51 Gepost op: 17 November 2021, 19:43:43 »
....nog n duit int zakje ;D

Ik vind het plan van Benelux795 idd goed doordacht, ik zou m alleen iets diagonaal leggen, geeft veel minder statische aanblik, en eventuel rechtsboven in nog paar korte opstelsporen, ik begrijp dat het plan moet lijken op, niet persee  exact moet zijn.
Het wissel rechts van het eilandperron in de bocht, dan kan je hele perron langer/meer naar rechts.
Links ontstaat meer ruimte, daar de werkplaats in een rechte loods, eigenlijk beetje versimpelde weergave van het Railhobby plan. Eventeel de kop perrons iets inkorten om nog plek te houden voor het stationsgebouw.

Mijn ervaring met wisselstraten, je kunt wissels inkorten, volgende wissel eerder leggen achter een dander dan conform de tekenprogramma's kan, krijg je ook vloeiender wisselstaat mee ;)

T blijft wel een uitdaging om te bouwen
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #52 Gepost op: 17 November 2021, 20:21:19 »
@Vincent

Heb nog wel meer kleine foutjes in mijn baanplan gevonden, zo ook zou er nog een verbinding met het bovenste perronspoor en het lager gelegen perronspoor moeten komen, maar een klein beetje innovatief mag de TS ook wel zijn.

Het is voor mij een beetje moeilijk om dat te corrigeren, daar mijn programmaatje om te tekenen al dateert van uit de tijd dat Peter Stuyvesant nog Min. President was. ( win rail 3  ;D) Moet dan ook steeds van mijn zeer oude laptop met XP de boel via een stickie over tanken naar mijn huidige laptop. ( geen wifi op de oude laptop )

Het gaat er dan ook om een klein voorbeeld te geven.

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #53 Gepost op: 17 November 2021, 20:30:45 »
@Vincent

De spiralen is een ander verhaal, vlgs mij moet ie met 2 verdiepingen gaan werken ( soort van hondebot ) het ene schaduwstation op een verdieping lager dan het andere.

Tja het blijft krap, plaats, plaats.  ;D

Maar de topic starter houdt zich voorlopig errug rustig, denk dat ie het wel begrepen heeft dat dit veel te complex is voor de beschikbare ruimte.

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5001
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #54 Gepost op: 17 November 2021, 20:54:50 »
Maar de topic starter houdt zich voorlopig errug rustig, denk dat ie het wel begrepen heeft dat dit veel te complex is voor de beschikbare ruimte.

Dat is toch aan hem? Het zo complex als je het zelf maakt; 1:1 zal niet lukken, maar als hij er een draai aan kan geven dat het voor hem wel voldoende Maastrichts is..? Als hij uiteindelijk tevreden is met het resultaat, dan heeft hij z'n doel toch bereikt?

(Voor heel veel modelspoorders is een 1600 lok voldoende voor 'een NS baan'; ongeacht de duitse bovenleiding en vakwerkstation... ;D)
« Laatst bewerkt op: 17 November 2021, 20:57:14 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

NS-1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #55 Gepost op: 18 November 2021, 20:47:06 »
Hallo heren,

Als aller eerste een woord van dank. Het doet mij deugd om te lezen dat iedereen zich hier inspant om mij te helpen met het realiseren van een baanplan.

Tuurlijk. De beschikbare ruimte is beperkt. Uiteraard zullen er concessies gedaan moeten worden. Dat is ook geen probleem.

Zoals Benelux al aangeeft als ik er mijn eigen draai aan kan geven en het al lijkt op Maastricht ben ik al meer dan tevreden.

Dat ik mij rustig houd heeft niet zo zeer te maken met het feit dat ik denk dat het te complex is, maar op dit moment lig ik ziek in bed. Daarnaast heb ik een 40 urige baan en in de avonduren studeer ik met een gemiddelde studiebelasting van 20 uur... Druk druk druk.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5001
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #56 Gepost op: 18 November 2021, 20:58:29 »
Dan heb je nu een paar bijna kant-en-klare plannen om uit te kiezen.. Bespaart je tijd!  :laugh:
Ik ben benieuwd wat het gaat worden en of het lukt om er een Maastricht van te maken. Dus laat graag wat zien als je zo ver bent.. En beterschap!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn