Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35

Auteur Topic: Ehhh... Digitaal, maar welk merk?  (gelezen 4421 keer)

pjotrtje

• Offline Offline
  • up up and awaaaay!
Ehhh... Digitaal, maar welk merk?
« Gepost op: 16 March 2008, 16:26:23 »
Aloha,

Eerst even voorstellen: Pieter, 38 jaar, en 'al' 26 jaar modelbaan-loos. Toen schaal N (samen met mijn broer), nu al een kleine verzameling H0 (gelijkstroom). Maar die verzameling rijdt nog niet, want geen ruimte. Binnenkort wel!
Dus de stoute schoenen aangetrokken en ben me aan het oriënteren op "Digitaal Rijden". En nu is de vraag: DCC is een beetje gemeengoed, maar wat is nou goed spul? Is de MultiMaus van Roco (bij een DE IV startsetje of zo) bijvoorbeeld een goede start die ook nog eens uitbreidingsproof is?

Hoor graag jullie goede ideeën, dan wel: hoor graag waar in het forum dit al eens beschreven is (en dan: excuses voor de 'vervuiling'). 'k Heb een paar zoektermen gebruikt maar niets wat hier op leek.
--------------------------------------
Pieter

henk

• Offline Offline
Re: Ehhh... Digitaal, maar welk merk?
« Reactie #1 Gepost op: 16 March 2008, 17:39:47 »
Dat is wel eens eerder aan de orde geweest ja. Hooguit een keer of 10, 20.  ;)
Zoek eens op de combinatie van Multimaus en Intellibox of zoiets. Vind je bijvoorbeeld dit draadje.

Een belangrijke vraag is altijd wat je met de digitale centrale wil. Wil je de treintjes ermee onafhankelijk besturen of wil je op korte termijn ook gaan automatiseren, al of niet met de computer?
In het eerste geval heb je aan een instapcentrale genoeg. De Multimaus is dan de instapper met de beste prijs-kwaliteit verhouding. Het is in feite een volwassen centrale waaraan alleen de computeraansluiting ontbreekt. Is ook de enige instapper die uitbreidbaar is met computeraansluiting.
Weet je zeker dat je op korte termijn wil automatiseren, dan maar gelijk uitkijken naar een volwaardige centrale. De Intellibox wordt al jaren door velen met genoegen gebruikt. Recent is een nieuwe generatie centrales op de markt gekomen, bijvoorbeeld de Ecos van ESU of de Commander van Viessmann. Het voornaamste voordeel is de gemakkelijker bediening. Zo'n centrale kan nogal wat en bij de nieuwe generatie centrales zijn al die functies via een ingebouwd beeldscherm te bedienen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

pjotrtje

• Offline Offline
  • up up and awaaaay!
« Reactie #2 Gepost op: 16 March 2008, 18:36:16 »
Ah, goeie link...  ??? Geen idee waarom die niet opkwam bij de zoek term "welk digitaal" maar goed: nu heb ik 'm. Dank!
Oh, en wat ik er mee wil: vooralsnog eerst een 'eerste baan' mee besturen, tegelijkertijd alle andere locs die ik heb ombouwen en kijken of ik daar leuke dingen mee kan (meerdere treinen op de baan die elkaar 'wonderwel' niet raken). Uiteraard is later 'als ik groot ben' de boel automatiseren ideaal: dan heb ik een handregelaar om het rangeren mee te doen en een PC om het 'rondje om de kerken rijden' in goede banen te leiden. Of haal ik nu twee dingen door elkaar en is het één en ander niet te combineren?
« Laatst bewerkt op: 16 March 2008, 18:39:09 door pjotrtje. Reden: uitbreiding tekst, te snel op send gedrukt »
Pieter

Sander

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 March 2008, 20:38:22 »
Citaat
dan heb ik een handregelaar om het rangeren mee te doen en een PC om het 'rondje om de kerken rijden' in goede banen te leiden.

Kan allemaal, het is je eigen idee wat heel erg goed te verwerken is in een baan eveneens naar eigen idee. Mooie van de hobby. Jou wereldje zeg ik altijd maar.

Uit je bericht kan ik afleiden dat je later pc sturing wilt.
Ikzelf zou dan niet voor een multimause gaan maar voor een andere centrale. De multimause is niet, of moeilijk dat laat ik even in het midden, aan te sluiten op een pc.
De wat uitgebreide centrales zijn dat wel, denk aan de IB/TC bijvoorbeeld.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 March 2008, 21:30:37 »
Het klinkt alsof je niet op korte termijn aan de computer wil. In dat geval zou ik absoluut wel voor een Multimaus gaan. Je koopt het ding in zo'n set of je scoort er eentje voor 7 tientjes daaromtrent op internet of een beurs (door handelaren uit sets gehaalde Maussystemen).
Tegen de tijd dat je aan de computer wil kun je kiezen. Je kunt de speciale Roco interface met bijbehorend programma aanschaffen. Of je kunt  alsnog een andere centrale kopen. Die muis is dan al lang afgeschreven en is nog als losse handregelaar te gebruiken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #5 Gepost op: 17 March 2008, 03:12:39 »
Ehhh...ben ook 38 ( ;D) en sinds de kerst digitaal gegaan met de multi-mouse. Heb inmiddels 2 setjes voor 6 tientjes per stuk.

Vooral als je het digitaal rijden wil 'proberen' kan ik je het aanraden. Voor deze paar centen ben je echt niet bekocht.

Op termijn wil ik ook naar de pc maar misschien zijn er over 2 á 3 jaar wel hele andere oplossingen mogelijk.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #6 Gepost op: 17 March 2008, 12:11:07 »
Goedkoper is de lokmuis 2, ook die kun je gebruimen voor volledig programmeren, maar dat werkt een heel stuk lastiger dan met een normaal afleesbaar scherm. Er komt bij mij ook op denduur een multimuis bij, om simpele reden dat sommige parameters tot 255 doolopen en ik dat nog niet voor elkaar heb gekregen met de lokmuis2 (die ik niet verder dan 99 krijg).
Wel zijn alle parameters te bereiken, al is het wat omslachtig. De lokmuis 2 is met alles erbij rond de 40 euro. Het is aan jezelf of je met dat nadeel bij het programmeren kunt leven.
Wissels en seinen kunnen er ook mee aangestuurd worden, maar dan moet je ze een lokadres meegeven. Dat wordt heel omslachtig als je veel wissels hebt. Ik heb een rangeerbaan met wissels op handbediening, voor mij is dus alleen de lokregeling van belang.

pjotrtje

• Offline Offline
  • up up and awaaaay!
« Reactie #7 Gepost op: 17 March 2008, 13:42:45 »
Nou nou nou dat zijn heel wat tips. Om even te recapituleren:
Voorlopig ben ik al blij als er iets rijdt. In inderdaad, dat betekent dat op den duur automatisering gaat komen, maar 'op den duur' kan nog wel eens vijf jaar weg zijn. Immers: 1) ik moet eerst nog zien te verhuizen 2) ik moet een banenplan hebben dat ergens op slaat  ;) 3) dan moet ik mijn twee linkerhanden succesvol aan het werk zetten 4) en dan moeten de treinen ook nog echt werken ook...
Overigens - en dat klinkt dubieus maar ik noem het maar 'prioriteiten stellen' - is geld niet echt een groot probleem: op termijn een andere/grotere centrale kopen moet kunnen, dan gaan we gewoon een keer niet op vakantie...
Eerst maar even lekker oefenen met de multimaus! (En dan denk ik dat een startsetje met een 2200 of een DE IV moet kunnen. Overigens heeft de DE IV voor zover ik weet nooit op het traject Weesp -- Naarden-Bussum gereden en zou ik dus beter af zijn met de 2200 die Crailoo en Bensdorp-verkeer afhandelt, naast mijn DKM 2400 en een mooi Sikje...)
Oh, trouwens: wat een geweldig forum is dit!
Pieter

wibi

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 17 March 2008, 16:28:47 »
Stelling+ als je een auto koopt, kun je over het algemeen een proefrit maken. Ik doe zo iets, en dan niet een blokkie om de hoek, maar wel een flink eind, en VOL gas!
Waarom zou dit niet mogelijk zijn bij een digi-aanschaf. Praat je toch ook over duizendjes, als je lok,s en wissels meetelt.
Dus heren handelaars, bedenk iets als huur of lease.
Niet iedereen wil een Uhlenbrock of verzin wat voor merk. Je zou als beginner ook je licht eens op kunnen steken bij een hobbyist in je buurt.

Wim
« Laatst bewerkt op: 05 April 2008, 21:16:54 door Peter Korsten. Reden: Lege regels gewist »

lokmuis

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 18 March 2008, 09:39:24 »
Hallo, even een reactie op wat Wim stelde.
Toen ik in 1993 overstapte van analoog naar digitaal was het, of selectrix of lenz, dit besprak ik toen met Jan Wentink in Arnhem waar ik toen woonde en veel daar in de winkel kwam.
Ik kreeg een digitale lok met de complete bediening hiervoor mee naar huis om dit uit te proberen zonder een borg of wat dan ook achter te laten.
Het ging mij om de cruise control die Trix toen al had uit te proberen, mede door de bereidheid van Jan om dit thuis te doen is mijn keus toen op selectrix gevallen en uiteraard bij hem besteld.
Maar ik ben bang dat de winkelier vandaag de dag dit niet zal doen of je moet een hele goede vertrouwensband hebben, gelukkig had Jan dit wel met mij.
gr Frits
n spoor

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #10 Gepost op: 19 March 2008, 15:16:11 »
In Amerika hebben ze vaak een showbaan in de winkel staan. Op deze baan zijn de daar gangbare systemen uit te proberen en kun je een lok (ook digitaal) proberen voor je hem aanschaft. Dat is niet een metertje rails, maar een normale afmeting zodat je alle functies een beetje kunt uittesten. Vaak ook nog in verschillende schaalgroottes.

Dat mis ik hier toch een beetje, terwijl de meeste slotrace winkels wel een eigen slotracebaan hebben voor een proefrondje..

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 March 2008, 15:46:46 »
Toen ik nog iets jonger was, woonde ik in Tilburg. Daar had je destijds de speelgoedwinkel van Van Nuenen in de Heuvelstraat. De eerste verdieping was alleen maar modelspoor. Daar stond een hele grote Flm en M* baan, precies zoals je beschrijft. Als jongetje hele middagen met open mond bij die baan staan kijken. Soms werd je weggestuurd maar als 'de aardige verkoper' die dag werkte dan mocht je wel eens even 'spelen'. Geen idee overigens of die winkel nog bestaat, ik praat over bijna 45 jaar geleden.

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #12 Gepost op: 19 March 2008, 15:54:07 »
...iets jonger was.... ik praat over bijna 45 jaar geleden.
;D

Ik kan me het ook herrineren van een winkeltje in de vechtstraat in Zwolle, maar dat was een lage kale plaat met verschillende sporen/ schalen.

Groeten,
Patrick
« Laatst bewerkt op: 05 April 2008, 21:17:18 door Peter Korsten. Reden: Bericht gerepareerd. »

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #13 Gepost op: 19 March 2008, 16:05:45 »
Goedkoper is de lokmuis 2, ook die kun je gebruimen voor volledig programmeren, maar dat werkt een heel stuk lastiger dan met een normaal afleesbaar scherm. Er komt bij mij ook op denduur een multimuis bij, om simpele reden dat sommige parameters tot 255 doolopen en ik dat nog niet voor elkaar heb gekregen met de lokmuis2 (die ik niet verder dan 99 krijg).
Wel zijn alle parameters te bereiken, al is het wat omslachtig. De lokmuis 2 is met alles erbij rond de 40 euro. Het is aan jezelf of je met dat nadeel bij het programmeren kunt leven.

Dit is inmiddels natuurlijk achterhaald. Met een LM2 in expert mode kom je niet verder dan CV's 1 t/m 99 en waarden 0 t/m 99. Sommige decoders (Zimo bv.) staan je toe CV-adressen en waarden met 100 en/of 200 te verhogen, dan nog kun je CV100 niet op 200 zetten  :P

Behoudens dat, voordeel van MM (wat die paar tientjes meer méér dan waard maakt) is POM mogelijkheid, bibliotheekmode (waardoor je in feite ook geen lange lokadressen meer nodig hebt), funkties F0 t/m 20 aanroepbaar èn hij kan echte wisseladressen aan, wat de LM weer niet kan.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #14 Gepost op: 19 March 2008, 17:11:56 »
@Louis, helemaal waar, ik heb er dan ook nadrukkelijk bijgezet dat iemand zelf moet beslissen of hij die functies (nu) nodig heeft. Voor een rangeerbaan is een lokmuis 2 namelijk veel beter in de hand te houden (je kunt hem met 1 hand bedienen en vasthouden tegelijk) dan de bijna 2x grotere multimaus. Ik had hiervoor een analoge regelaar in een computermuis ingebouwd en de lokmuis is zelfs nog kleiner. Dat is voor mij de hoofdreden. Als je de functies niet gebruikt kun je imho die tientjes extra beter uitgeven aan een goede decoder, maar dat is heel persoonlijk.
(beide kan ook, maar als je wilt digitaliseren voor 100 euro is het passen en meten  ;D )