Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 08:28:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:14:07
Dat overkomt mij niet. door bask185
Vandaag om 08:12:07
Treincoupe voor dementerenden door bask185
Vandaag om 08:00:17
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:04:33
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 06:58:15
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 06:48:23
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Niekleair
Vandaag om 03:25:26
NS baan in Las Vegas door Daan in Las Vegas
Vandaag om 03:22:08
Koploper Delft stopt (update 2020: online verder) door Niekleair
Vandaag om 03:20:08
Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet door Daan in Las Vegas
Vandaag om 02:08:04
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door NS264
Vandaag om 00:30:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:15:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 00:06:44
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 00:01:10
ACME 2020, nieuws van de fabrikant. door Bert van Gelder
11 augustus 2020, 23:57:52
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door AndréDev
11 augustus 2020, 22:59:51
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door AndréDev
11 augustus 2020, 22:53:40
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door AndréDev
11 augustus 2020, 22:51:57
Projekt 083-338 door tuurtje
11 augustus 2020, 22:49:17
Afmetingen NS borden door Dave.......
11 augustus 2020, 22:21:36
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Remunj
11 augustus 2020, 21:44:00
Raadplaatje door meino
11 augustus 2020, 19:21:06
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Martin Welberg
11 augustus 2020, 19:17:02
Beneluxforum Kalender 2021 door Wim Vink
11 augustus 2020, 18:58:46
Motorschade Roco Hippel (Oudste model?) door Floris Dilz
11 augustus 2020, 18:52:59
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
11 augustus 2020, 18:29:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
11 augustus 2020, 18:26:55
  

Auteur Topic: Proto 2000 ACL E-Unit, h0  (gelezen 16348 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Proto 2000 ACL E-Unit, h0
« Gepost op: 16 maart 2008, 10:36:22 »
Proto 2000, EMD E8, H0
Door: Geoffrey Harteveld

Het voorbeeld



Geschiedenis
In de jaren '30 van de vorige eeuw groeide de interesse van spoorwegmaatschappijen over de wereld in de mogelijkheden die de nieuwe dieseltechniek kon bieden. De dieselmotor was al een aantal malen succesvol toegepast in kleine motorrijtuigen, maar nu werd deze motor ook gebruikt bij pretentieuze projecten: de Fliegende Hamburger in Duitsland, de Dieseldrie in Nederland en in de Verenigde Staten waren er de luxe Pullmann-treinstellen van o.a. de Union Pacific. Bij het ontwerpen van dit materieel werd de dieseltractie gekoppeld aan stroomlijn: diesel was immers modern, het had de toekomst en daar hoorde een bijpassend uiterlijk bij. Toch werd diesel maar mondjesmaat gebruikt in locomotieven. Electro Motive Division (EMD) zou hierin verandering gaan brengen. Deze fabrikant was ontstaan na de overnames van enkele bedrijven door General Motors (GM). Eén van deze bedrijven was Winton Company, die reeds in de jaren '20 met succes dieselmotoren had gebouwd voor gebruik in spoorwegmaterieel. Met de verworven kennis en het kapitaal van GM durfde EMD eind jaren '30 de sprong te wagen naar het ontwerpen van één van Amerika's bekendste diesels: de E-Unit. De E-Unit kenmerkte zich door een gestroomlijnd uiterlijk en verschilde daarmee duidelijk van de toen in gebruik zijnde stoomlocs: de lockast was zelfdragend uitgevoerd en had gladde zijkanten zonder veel opsmuk. De schuine neus suggereerde snelheid en de klant kon een frisse schildering laten aanbrengen in opvallende kleuren, waarmee het verschil met de zwarte, stoffige stoomlocs nog meer werd benadrukt. De loc stond op zesassige draaistellen (met de asindeling A1A A1A) en twee dieselmotoren dreven generatoren aan voor het voeden van de tractiemotoren in de draaistellen. Een uitvoering zonder cabine om achter een loc met cabine te plaatsen, was ook leverbaar: dit waren de Boosters (B). Het model werd een succes: Vanaf 1937 tot 1963 werden meer dan 1300 E-units met en zonder cabine gebouwd. De bouw geschiedde in diverse series, o.a. door verbeteringen van de kant van EMD, als door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog werden de meeste E's gebouwd in de series E7 tot en met E9. De meeste E-units werden gedurende de jaren '70 buiten dienst gesteld en gesloopt of verkocht aan kleinere, regionale maatschappijen. De laatste E-units in actieve dienst waren de locs van MARC, die nog E's inzette in het voorstadsverkeer in Maryland tot halverwege de jaren '90. Toch hebben een aantal E-units de snijbrander weten te ontlopen en zijn heden actief als museumloc of promotieloc van de grotere nog bestaande maatschappijen (zoals Union Pacific en Burlington Northern Santa Fe).



Het model
In de jaren '90 bracht de Amerikaanse fabrikant Life-Like een model uit van de E-unit. Deze modellen zijn opnieuw leverbaar onder de merknaam Proto 2000 van Walthers. De in deze bespreking centraal staande E-unit is een model van locnummer 545 van de Atlantic Coast Lines (ACL). Deze maatschappij had haar netwerk in het zuidoosten van de VS, in de staten Florida, Georgia en Noord- en Zuid-Carolina. In Nederland zijn de modellen van Proto 2000 via diverse kanalen te koop: via enkele gespecialiseerde winkeliers, via eBay of rechtstreeks via webshops in de Verenigde Staten. Het model komt in dit geval van een Nederlandse winkelier uit Badhoevedorp. Mocht je zelf willen importeren via eBay of een webwinkel, bedenk dan wel dat er op goederen vanuit de Verenigde Staten mogelijk importheffingen worden berekend. Let hier dus op voordat je enthousiast besluit te gaan shoppen via het web. De uitvoering van de 545 is zonder meer strak. De kast vertoont een hoge graad van detaillering en diverse details zijn los aangezet zoals handgrepen en hijsogen op het dak. De roosters in de zijkant van de kap zijn van geëtst metaal en bijzonder fijn. Het schilderwerk is strak en de aantrekkelijke kleurstelling van de ACL is goed overgebracht op het model. De draaistellen zijn gedetailleerd uitgevoerd en de loc staat zeker niet te hoog op de pootjes. De totale indruk bevestigd dat de vertaling van de stroomlijn naar 1:87 heel goed geslaagd is.



De loc wordt nagenoeg volledig gemonteerd afgeleverd. Er zit weliswaar nog een klein zakje met onderdelen in de doos, maar hierin zitten voornamelijk vervangende koppelingen. Slechts een leiding aan de achterzijde dient nog te worden aangebracht. De los aangezette onderdelen zijn uitgevoerd in flexibel, gekleurd plastic. Enig minpuntje is dat sommige onderdeeltjes door hun fijne uitvoering een beetje doorschijnen. Het kan een oplossing zijn om deze onderdeeltjes met een penseeltje en wat verf na te behandelen.

De kap van het model laat zich makkelijk van het chassis scheiden. Bij de brandstoftank zitten vier ronde nokjes die zijn vermomd als detail op de kap (vulopeningen). Buig de kap licht naar buiten en de kap komt direct los. Terugplaatsen van de kap is even simpel: wanneer de kap in juiste positie terugvalt, zijn klikjes te horen van de nokjes. Hoewel ik normaal geen voorstander ben van uitbuigen van kappen, is het systeem van Walthers wel vele malen prettiger om mee te werken dan bijvoorbeeld de kappen van de 1300 van Electrotren of de 1600 van Roco, waar satéprikkers aan te pas moeten komen om de kap van het chassis te verwijderen. Heren fabrikanten, leest u even mee?



De gemonteerde koppelingen zijn van het Kadee-type. Omdat het model voldoet aan Amerikaanse standaarden, is een NEM-schacht niet voorhanden. Nou is dit geen groot gemis, omdat de gemonteerde koppeling prima werkt en kortkoppelingen van Roco of Fleischmann waarschijnlijk geen goed figuur slaan op het model. De Kadee lijkt immers wel wat op de in Amerika gebruikte klauwkoppeling. Bij gebrek aan genoeg Amerikaans materieel heb ik een Plan D als koppelrijtuig aan één zijde uitgerust met een Kadee. Een ander typisch Amerikaanse feature aan dit model zijn de RP25-wielen. Op een ovaaltje van Fleischmann Profi leverde dit geen problemen op, maar bij gebruik op een vaste baan met wisselstraten moet de boel er netjes bij liggen. Is eigenlijk altijd wel een vereiste, toch?



Eigenschappen
De rijeigenschappen van de E-unit zijn bijzonder goed. Het model weegt nogal wat en dat heeft positieve gevolgen voor het rijgedrag. De loc is nauwkeurig te regelen en trekt beheerst op en remt evenzo rustig af. De maximum snelheid kan ik niet exact meten, maar naar mijn idee is deze passend bij het model. Verder zorgt het aanwezige vliegwiel voor een flinke uitloop (ca. 70 cm). Anti-slipbandjes zijn niet aangebracht, maar die zijn ook niet direct nodig omdat het gewicht van de loc voor voldoende adhesie zorgt. Hierdoor is de trekkracht ook dik in orde. Mijn E'tje had in elk geval geen moeite met het stammetje turquoise Plan D rijtuigen dat als alternatieve testtrein dienst deed. Het geluidsniveau tijdens het rijden is acceptabel, een licht knorrende motor is hoorbaar. Past eigenlijk wel bij zo'n dikke diesel als deze. Ik ben dan ook eigenlijk wel benieuwd naar de versie met geluid, al moet ik dan wel eerst overstappen naar digitaal.



Decoder
Het geteste model betreft een analoge gelijkstroomuitvoering. Wel is een standaard decoderaansluiting aanwezig, dus is het model in een handomdraai digitaal gemaakt. Helaas heb ik dus geen ervaringen met digitaal rijden. Een digitale uitvoering met geluidsdecoder is ook leverbaar.

Verzorging
Het model wordt geleverd in een vrij grote doos. Na het wegklappen van een kartonnen flap is het model zichtbaar en dan blijkt meteen waarom de doos zo groot is: kap en chassis zitten gescheiden in de doos. Door deze verpakkingswijze probeert Walthers het risico op breuk van details aan de kap te verminderen. Het chassis drukt namelijk door deze verpakkingswijze totaal niet op de kap.

Zoals hierboven gemeld, levert Walthers een zakje met wisselkoppelingen en een enkel los onderdeel mee. Daarnaast tref je in de doos een beknopte handleiding met tekeningen en onderhoudstips, evenals het bekende registratiekaartje. Misschien was een kleine flyer met extra info over het modellengamma of het grote voorbeeld (in dit geval de Atlantic Coast Line) nog een leuk extraatje geweest, maar het zij zo. De catalogus van Walthers staat immers al geheel online en info over de diverse railroads is met de diverse zoekmachines op internet ook wel te vinden.



Conclusie
De totaalindruk van de E8 van Proto 2000 is zeer geslaagd te noemen. Voor je geld krijg je inderdaad veel locomotief op je rails. De graad van detaillering is dik in orde en wellicht is er voor klinknageltellers nog wel iets te knutselen (lees: customizen). De indruk die het model achterlaat is duidelijk van een grote Amerikaanse diesel in een heerlijk tijdgebonden stroomlijn die doet denken aan de tijden van beroemde treinen met welklinkende namen uit de jaren '30 tot en met '60.

Technisch is ook alles in orde: goede rijeigenschappen door een hoog gewicht en een bijbehorend aangenaam geluidsniveau. Verder zijn de koppelingen en de RP25-wielen natuurlijk een must op een Amerikaans model als dit.

Deze E8 is het geld meer dan waard. Het risico bestaat dan wanneer je er eentje in huis hebt gehaald, je er simpelweg meer wilt hebben. Ik ben dus al aan het bedenken welke uitvoering de volgende gaat worden. Seaboard Air Line? New York Central? Frisco? Ach, wie weet, koop ik ze gewoon allemaal wel. Zou het een verslaving zijn?

De Details:

Algemeen

Merk: Proto 2000 (Walthers)
Type: EMD E8
Schaal: H0
Tijdperk: III
Catalogusnrs: 902-31703

2ra = 2-rail analoog

Frame: Metaal
Opbouw: Kunststof
Gewicht: ca. 800 gram
Min. Radius: R2 gaat goed, maar hoe wijder, hoe beter.
Koppeling: Kadee
Prijs: wisselt, mijn exemplaar heeft €60,- gekost. Via internet mogelijk goedkoper.

Testuitvoering: Atlantic Coast Line 545
Stroomafname: via strips in de draaistellen
Motor: Middenmotor, 5-polig
Verlichting: Alleen frontverlichting op neus, mars-light knippert echt!
Decoder: geen
Krachtoverbrenging: via cardanassen en tandwielkasten op draaistellen.

Vliegwiel: aanwezig, messing.
Trekkracht: vijf vierassige personenwagens was geen punt, maar verder niet getest.

Demontage: klikverbinding tussen kap en chassis
Zelf aan te brengen onderdelen: leidingwerk voor bij achterzijde.

Maten (1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers: 244 mm
Hoogte: 49 mm
Breedte:

Rijeigenschappen
Vmax: niet gemeten
V voorbeeld: 155 km/u
Vmin: niet gemeten

Tijdperk indeling volgens NEM 818
bron: http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html

Bronnen:

Fotoverantwoording:
Foto van ACL E8 gebruikt met schriftelijke toestemming van fotograaf George Hamlin.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2009, 17:31:41 door Peter van der Leek »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2008, 12:17:37 »
Nou Geoffrey, daar heb je een aardig verhaal van gemaakt. En alles wat je zegt klopt, ben dan ook zeer tevreden met mijn 9 E-units... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 572
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2008, 17:22:04 »
Mooi model. Voor import geldt enkel de btw over het model EN de verzendkosten als het model meer kost dan 23 euro. Er is geen importheffing (via de taric code kom je op 0% uit). Wel rekent de post een bedrag voor de extra handelingen. Dus verzenden, 19% BTW en postvergoeding en als je via de usps verzendt soms een lange wachttijd bij de douane. Via duitsland http://www.amerikanismen.de/ vaak goedkoper.
Digitaal rijden dit soort loks zijdezacht en heel mooi vanwege de grote vliegwielen. Pas op bij ontsporingen, de lok ploegt nog een tijdje door  ;D.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2008, 19:55:32 »
Via duitsland http://www.amerikanismen.de/ vaak goedkoper.

Sorry, maar ik zie ze daar niet goedkoper helaas... Een proto U30B voor 107Euro. Hallo, die dingen haal ik voor 50$ uit Amerika...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

h.vermaat

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2008, 14:04:28 »
Leuk verslag over een mooie loc.

Hoewel ik helemaal verder geen Amerikaans materiaal heb ik toch in Badhoevedorp de dubbelloc van de Atlantic Coast Line gekocht.

Vind het eigenlijk geen geld voor twee gemotoriseerde units.
Heb gelijk mijn zoon een plezier gedaan met dit model
(al weet hij het zelf nog niet).
Ja en nu maar uitzoeken wat er achter gehangen (gekocht) kan worden.

Groet,
Hans Vermaat

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2008, 14:18:48 »
Ja, en dan val je in een gat. Maar, dat gat valt redelijk te vullen. Bijna zonder uitzondering zijn de E-units als trekkracht voor personentreinen gebruikt. Pas zo tegen het einde van het personenvervoer bij de afzonderlijke maatschappijen (oprichting Amtrak) werden ze wel eens ingezet in goederentreinen.

Maar goed, Walthers bijvoorbeeld maakt generieke  "Budd" wagens en "Heavyweight" wagens. Doe maar klick.

De wagens zijn dus niet persé correct voor de ACL. Dan zul je messing kleinserie modellen moeten zoeken, maar dat loopt al gauw in de papieren met zo'n 300$ per wagen. Overigens, zullen ze beter correct zijn, edoch zijn de plastic personenwagens die recent uitgebracht zijn niet onder doen kwa detaillering.

Google ook zelf eens naar materieel, misschien is er een online ACL-clubje. Kijk ook eens op de de "passengercarlist" op Yahoo en gebruik hun zoekfunctie.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

h.vermaat

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2008, 14:38:47 »
Bedankt Stig.

Heb al bij  Walthers gekeken , en ook op die Duitse site in Dresden.
Verder zal ik met plezier je raad opvolgen.
Groet,
Hans

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
  • ***** *
Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
« Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2008, 15:02:26 »
Bijna zonder uitzondering zijn de E-units als trekkracht voor personentreinen gebruikt. Pas zo tegen het einde van het personenvervoer bij de afzonderlijke maatschappijen (oprichting Amtrak) werden ze wel eens ingezet in goederentreinen.

Klopt helemaal! Fantastisch om te zien waren de groene E-units van BN die actief waren in het voorstadsverkeer. Zie dit waanzinnige filmpje hier. Wel een raar gezicht om een E-tje een trekduwtrein te zien duwen. Lelijke stuurstandwagens ook, maar wel lekker praktisch.

Zulke gallery cars zouden ook te koop moeten zijn in model (Kato). Zo'n trekduwtrein is wel een beetje een droom geworden inmiddels. Mijn 545 blijft zijn paars-zilveren jasje houden, maar wie weet komt Walthers/Proto 2000 ooit nog met een groene E?

Voor de ACL ben ik zelf weinig wagens tegen gekomen. Maar wat let je om zelf een trein samen te stellen uit wat wagens van andere railroads uit dit tijdperk? Ik kan me best voorstellen dat ACL-locs doorgaande treinen vanuit het noordoosten van de VS naar Florida aan de haak hebben gehad.

Leuk om te zien dat de ACL A+B ook al een baasje hebben gevonden!

Groeten,

Geoffrey

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 572
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2008, 15:04:21 »
Sorry, maar ik zie ze daar niet goedkoper helaas... Een proto U30B voor 107Euro. Hallo, die dingen haal ik voor 50$ uit Amerika...

Mijn ervaring met spoor 0.. zo te zien liggen bij h0 de marges iets anders..
(veel lagere verzendkosten waarschijnlijk.)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2008, 16:22:21 »
Dat zou kunnen Daan. Ik heb alleen naar het H0 assortiment gekeken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2008, 16:36:10 »
Zie dit waanzinnige filmpje hier. Wel een raar gezicht om een E-tje een trekduwtrein te zien duwen. Lelijke stuurstandwagens ook, maar wel lekker praktisch.

Zeker een gaaf filmpje! Bedankt voor het vinden en delen. Een dinky van een wagen of 2,3 of 4 wil ik nog wel hebben, alleen zijn ze er niet voor "mijn" burlington... Kato heeft fraaie modellen, maar niet correct. Zou ik moeten verbouwen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

h.vermaat

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
« Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2008, 13:05:21 »
Inmiddels mijn A+B setje binnengekregen.
Kleurstelling is heel anders dan bij de materiaalbespreking.
Was ik al voor gewaarschuwd toen ik ze kocht.
Heel donker paars/blaauw met gele biezen.
Wel erg mooi vind ik.
Tot op heden weinig tijg gehad, maar wel de kap van de B unit op het onderstel gezet.
Klikverbinding wil nog niet erg werken, maar dat zoek ik wel  uit.
Zal een plaatje in de afdeling nieuwe aanwinsten zetten.

groet,
Hans Vermaat

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
  • ***** *
Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
« Reactie #12 Gepost op: 02 april 2008, 10:03:15 »
Klopt, het paars kan inderdaad heel donker zijn. De kleurstelling is erg afhankelijk van hoeveel licht er op het model valt, maar ook welk soort licht. Op een zonnige dag of onder TL-verlichting is het paars vrij licht, onder een halogeen burolampje is het paars vrij donker. Op de foto's valt er buitenlicht op het model.

De klikverbinding is vermomd als vuldop op de dieseltank. Wanneer je naar het blok in het midden onder het chassis kijkt (imitatie van de tank), zie je dat er twee puntjes een millimeter uitsteken. Deze puntjes corresponderen met twee gaatjes in de kap. Misschien is je kap nog erg strak, in dat geval kun je hem bij het plaatsen even heel licht uitbuigen zodat de kap wat makkelijker over de puntjes heen gaat.

Wacht maar tot je er een stukje mee gaat rijden, dat gaat super. Zijn A en B allebei gemotoriseerd?

Groeten,

Geoffrey

h.vermaat

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
« Reactie #13 Gepost op: 02 april 2008, 10:36:22 »
Ja beide units zijn gemotoriseerd.

De kap van de A unit zit netjes op zijn plaats, klikte gelijk.
Maar de B unit nog niet.
Krijg de kap wel over de nokjes heen, dit is geen punt, maar de zaak wil niet klikken, ook niet bij wat heen en weer schuiven.

Maar we blijven gewoon doorgaan tot hij wel klikt.
Amerikaans materiaal werkt blijkbaar aanstekelijk.
Mijn zoon had vroeger een Amtrak diesel van Lima.
Zoveel kilometers gelopen dat hij tot op de draad was versleten.
Tot mijn verbazing staat er nu een vrijwel nieuwe, alleen het hekje voorop
ontbreekt.
Hou het maar op jeugdsentiment, want beide zijn toch niet met elkaar te vergelijken.

Met vriendelijke groeten,

Hans

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2676
Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
« Reactie #14 Gepost op: 02 april 2008, 12:01:56 »
Ben zelf ook al een jaartje in het bezit van een A-unit van de
ACL in het zilver met een bosvruchtenyoghertkleurige baan.
Was een tweedehandsje en idd is de klikverbinding soms wat
wankel ;D maar het ding rijdt echt super.

Nu nog de versie van de SP in de Daylightversie (die in 1:1 ook
nog rondknort als museumtrein.)
********