Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Welke Vallejo kleur?
door
aad52
Vandaag
om 15:33:13
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 15:23:03
US diorama in H0
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:05
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Dave.......
Vandaag
om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
Vandaag
om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:27:15
Bauarbeiten im gange
door
Dave.......
Vandaag
om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk)
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieeltests
(Moderator:
Materieeltest
) |
Mehano G2000 BB, N
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Mehano G2000 BB, N (gelezen 11739 keer)
Materieeltest
Moderator
Offline
Berichten: 34
Mehano G2000 BB, N
«
Gepost op:
21 mei 2008, 11:02:46 »
Mehano, G2000 BB, spoor N
Door: Robert Wienesen
Het voorbeeld
Geschiedenis
[1,3,4]
De G2000 BB is een product van Vossloh Locomotives GmbH, de eigenaar van de Maschinenfabrik Kiel (MaK) waar in een vaag verleden ook de NS 6400 vandaan is gekomen. De lok is ca 8 jaar geleden ontwikkeld. Er zijn 5 verschillende varianten gemaakt. Een daarvan is de lok met de kenmerkende asymmetrische cabines. Tja het is maar wat je mooi noemt. Deze diesel-hydraulische G2000 BB kan maximaal 120 of 140 km/h halen en heeft een motorvermogen van 2240 resp. 2700 kW. Meer dan voldoende om zichzelf en een hele zwik goederenwagens voort te bewegen. Dit loktype is in diverse Europese landen toegelaten waaronder Duitsland, Zwitserland, Italië, Frankrijk, België, Zweden, Denemarken, Polen en Nederland (onderstaande voorbeeldfoto
[6]
). De Zwitserse spoorwegen hebben 3 loks van dit type in dienst onder die te boek staan als de serie Am 840. Ze worden vooral ingezet in Zuid-Zwitserland en Italië.
Het model
Het model dat voor de test is gebruikt is de Am 840, ofwel de SBB Cargo kleurvariant. De eerste indruk van het model, zo recht uit de doos, plof op het testspoortje is goed. De bedrukking is zuiver, de rode en de blauwe kleuren lopen niet in elkaar over. Ook zijn er diverse aangezette onderdelen op de kap gezet zoals de hoorns en een paar airco-units op de cabines.
Het mooiste is natuurlijk dat fijne, metalen, hekwerkje en de nagebootste traanplaat op de "bühne" langs de motorruimte tussen de twee cabines.
De draaistelframes zijn van massief donkergrijs kunststof, alleen de trappen zijn aangezet. De wielen hebben de o zo kenmerkende magnetische remschijven zoals die op veel van de moderne loks terug te vinden zijn.
Eigenschappen
De lok is technisch gezien goed uitgerust, een model zoals we dat toch eigenlijk mogen verwachten. Vijfpolige motor, vliegwielen (ja, 2 stuks om precies te zijn) en de alom in europa vertegenwoordigde NEM-adapters voor koppelingen en voor 6 polige decoder.
De motor drijft via twee cardanassen de beide draaistellen aan. De draaistellen hebben elk een antislipbandje op de binnenste as, op een diagonaal waardoor er feitelijk stroom wordt afgenomen op 3 wielen per draaistel.
Met de ca 77 gram die dit modelletje weegt kan je toch een aardige trein voorttrekken. Een setje minitrix-containerwagens (minitrix 15257) met 30 assen is geen enkel probleem. Alle wagens zijn van metaal en deze lok weet ze zelfs de hellingen van Jeroens (Jeroni) modelbaan Boppard op te trekken (en die zijn behoorlijk steil, meer dan de 2% in ieder geval. De Flm 185 kon dat niet aan, tenminste niet in z'n uppie. Dubbeltractie noodzakelijk).
Qua snelheid is het model binnen de perken gehouden. Het kan van tergend langzaam (kruipend) tot iets meer dan de voorbeeldsnelheid. Het is in ieder geval geen ICE in vermomming.
Mooie gimmick van dit model is de LED-verlichting. Erg prettig dat deze lok zowel witte frontverlichting als rode sluitverlichting toont naar gelang de rijrichting. Dit zie ik toch echt nog steeds te weinig in spoor N.
Tja, tot zover het goede nieuws. Een van de vervelendste eigenschappen is de kap. Deze zit zo vast op de lok en de handleiding is zodanig summier dat er uiteindelijk niets anders opzat dan terug te gaan naar de winkel waar de lok vandaan kwam. De kap is alleen los te krijgen door een van de machinistenhuizen tussen de vingers te nemen en daaraan te trekken. Duwen in het midden van de kap (motorcompartiment) is zinloos want deze is massief opgevuld met motor en vliegwieltjes. Ook niet verstandig is om de schroefjes onder de machinistenhuizen los te draaien, dan vallen de koppelingen, inclusief bladveertje, onder de lok vandaan. Er moet wel met behoorlijke kracht aan de kap worden getrokken en er kwam geen beweging in dus dat kan alleen maar fout gaan. Persoonlijk heb ik het daarom maar overgelaten aan de expert in de modelspoorwinkel, dan is het risico op breuk een stuk minder.
Een andere rare eigenschap kwam ook aan het licht op de Boppard-baan van Jeroen (Jeroni). De lok produceert tijdens het rijden een aardig sterk magnetisch veld. Sterk genoeg om de reed-contacten onder het spoor te bedienen.
Decoder
In deze lok heb is een volgens het selectrix-protocol (type DHL-100) met 6-polige litze geplaatst. Dit mag geen enkel probleem zijn aangezien de lok een stekkerverbinding volgens NEM 653 heeft. De motor is met deze decoder goed te regelen en de lok heeft zonder problemen rondgereden.
Verzorging
Het model wordt geleverd in kartonnen doosje van 17 bij 10 cm. Hierin bevindt zich een stevig piepschuimen blok waarin de lok onder een doorzichtig stuk plastic en een stukje folie zit ingebed. Dankzij een klein gaatje aan de onderkant is de lok vrij gemakkelijk uit deze piepschuimen inlay te duwen en beet te pakken.
De lok wordt uiteraard geleverd met een handleiding die ik zowaar wel heb doorgelezen (maar dat was omdat ik me verveelde in de trein op de terugweg). Deze is in diverse talen, waaronder Nederlands. Zo weet men wel te melden dat, wil men een decoder plaatsen, de kap moet verwijderen. Alleen is men even vergeten te vermelden hoe. Ook is er een "explosions"-tekening aanwezig.
Overig
Hobbytrain heeft in het verleden ook dit model aangekondigd, zei het dan wel als hobby versie ala de Conrad Taurus en de Bügelfalte. Echter deze zijn geannuleerd toen Mehano met de eerste twee varianten op de markt kwam,de Railion Italië en de SBB Cargo versie.
De andere aangekondigde modellen laten (op het moment van schrijven van deze test) nog even op zich wachten. Mehano heeft in het verleden ook van alle kleurvarianten een LokSound versie aangekondigd. Deze aankondiging is later ingetrokken.
Conclusie
Voor een prijs van ca € 130,- heb je een leuke, krachtige lok met een markant uiterlijk op je baan rondrijden. En gezien de enorme hoeveelheid varianten die op de markt gebracht gaat worden zitten er vast wel een paar NL- verantwoordde varianten bij (R4C, MRCE) die niet gaan misstaan op de Nederlandse baan anno nu. Het is wel jammer dat de kap van de lok zo slecht te verwijderen is in mijn ogen, het maakt het digitaliseren een stuk lastiger.
De Details
:
Algemeen
[2,4]
Merk: Mehano
Type: Vossloh (MaK) G2000 BB
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: V
Catalogusnrs: T513 (typenumer), ordernummers
[5]
:
55536 Diesellok MaK G2000, SBB CARGO*, rood/blauw, Tp.5
55538 Diesellok MaK G2000, SERFER, rood/grijs, Tp.5
55540 Diesellok MaK G2000, POOL, Tp.5
55542 Diesellok MaK G2000, RAILION Italia Tp.5
55544 Diesellok MaK G2000, European Bullls, zilver/groen, Tp.5
55546 Diesellok MaK G2000, Mitsui & CO, Tp.5
55548 Diesellok MaK G2000, Shortlines, Tp.5
55550 Diesellok MaK G2000, WLE-Warsteiner, geelcrème, Tp.5
55544-DC, EUROPEAN BULLS/ Rail4Chem
55546-DC, MITSUI & CO
55550-DC, WLE
55489-DC, SHORTLINES
*geteste versie
Frame: metaal
Opbouw: kunststof, hekwerk metaal
Gewicht: 77 gram
Min. Radius: Geschikt voor R1
Koppeling: standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig
Prijs: ca € 130,-
Testuitvoering: T513, ordernr. 55536
Stroomafname: alle 4 assen, 2 antislipbandjes
Motor: vijfpolig met vliegwielen (2 stuks)
Verlichting: LED, Wit/rood wisselend met de rijrichting
Decoder: stekkerverbinding 6 polig volgens NEM 653
Krachtoverbrenging: Cardanassen
Vliegwiel: Ja, 2 stuks
Trekkracht: meer als 30 assen op een helling van 4 procent
Demontage: Kap zit op het frame geklikt. Wel zeer moeilijk te verwijderen
Zelf aan te brengen onderdelen: geen
Maten
(1:1 / 1:160 / model, alle in mm)
Lengte over de buffers: 17400 / 108,75 / 109 mm
Hoogte: 4220 / 26,38 / 27 mm
Breedte: 3080 / 19,25 / 17 mm
Wieldiameter: 1000 / 6,25 / onbekend
Rijeigenschappen
Vmax: Iets aan de sneller kant, maar heb alleen digitaal met de lok gereden
V voorbeeld: 120-140 km/h
Vmin: Zeer laag of kruipend als je het zo wil noemen.
Bronnen:
[1]
http://de.wikipedia.org/wiki/G2000
[2]
http://www.mehano.si/?PID=21&CID=57&ID=678
[3]
http://www.vossloh-locomotives.com/fs_cms/media/downloads/pdfs/prospekte/G2000BB_de.pdf
[4] Verpakking en bijgeleverde handleiding
[5]
http://www.1zu160.net/neues/neuheiten2008.php
[6]
http://www.nicospilt.com/G2000.htm
Fotoverantwoording:
Voorbeeldfoto: Nico Spilt (
http://www.nicospilt.com/G2000.htm
)
Foto's model: Robert Wienesen
«
Laatst bewerkt op: 29 juni 2009, 10:13:45 door Peter van der Leek
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieeltests
(Moderator:
Materieeltest
) |
Mehano G2000 BB, N