BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieeltests => Topic gestart door: Materieeltest op 16 maart 2008, 10:36:22

Titel: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: Materieeltest op 16 maart 2008, 10:36:22
Proto 2000, EMD E8, H0
Door: Geoffrey Harteveld

Het voorbeeld

(http://www.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/emd_1.jpg)

Geschiedenis
In de jaren '30 van de vorige eeuw groeide de interesse van spoorwegmaatschappijen over de wereld in de mogelijkheden die de nieuwe dieseltechniek kon bieden. De dieselmotor was al een aantal malen succesvol toegepast in kleine motorrijtuigen, maar nu werd deze motor ook gebruikt bij pretentieuze projecten: de Fliegende Hamburger in Duitsland, de Dieseldrie in Nederland en in de Verenigde Staten waren er de luxe Pullmann-treinstellen van o.a. de Union Pacific. Bij het ontwerpen van dit materieel werd de dieseltractie gekoppeld aan stroomlijn: diesel was immers modern, het had de toekomst en daar hoorde een bijpassend uiterlijk bij. Toch werd diesel maar mondjesmaat gebruikt in locomotieven. Electro Motive Division (EMD) zou hierin verandering gaan brengen. Deze fabrikant was ontstaan na de overnames van enkele bedrijven door General Motors (GM). Eén van deze bedrijven was Winton Company, die reeds in de jaren '20 met succes dieselmotoren had gebouwd voor gebruik in spoorwegmaterieel. Met de verworven kennis en het kapitaal van GM durfde EMD eind jaren '30 de sprong te wagen naar het ontwerpen van één van Amerika's bekendste diesels: de E-Unit. De E-Unit kenmerkte zich door een gestroomlijnd uiterlijk en verschilde daarmee duidelijk van de toen in gebruik zijnde stoomlocs: de lockast was zelfdragend uitgevoerd en had gladde zijkanten zonder veel opsmuk. De schuine neus suggereerde snelheid en de klant kon een frisse schildering laten aanbrengen in opvallende kleuren, waarmee het verschil met de zwarte, stoffige stoomlocs nog meer werd benadrukt. De loc stond op zesassige draaistellen (met de asindeling A1A A1A) en twee dieselmotoren dreven generatoren aan voor het voeden van de tractiemotoren in de draaistellen. Een uitvoering zonder cabine om achter een loc met cabine te plaatsen, was ook leverbaar: dit waren de Boosters (B). Het model werd een succes: Vanaf 1937 tot 1963 werden meer dan 1300 E-units met en zonder cabine gebouwd. De bouw geschiedde in diverse series, o.a. door verbeteringen van de kant van EMD, als door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog werden de meeste E's gebouwd in de series E7 tot en met E9. De meeste E-units werden gedurende de jaren '70 buiten dienst gesteld en gesloopt of verkocht aan kleinere, regionale maatschappijen. De laatste E-units in actieve dienst waren de locs van MARC, die nog E's inzette in het voorstadsverkeer in Maryland tot halverwege de jaren '90. Toch hebben een aantal E-units de snijbrander weten te ontlopen en zijn heden actief als museumloc of promotieloc van de grotere nog bestaande maatschappijen (zoals Union Pacific en Burlington Northern Santa Fe).

(http://www.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/emd_2.jpg)

Het model
In de jaren '90 bracht de Amerikaanse fabrikant Life-Like een model uit van de E-unit. Deze modellen zijn opnieuw leverbaar onder de merknaam Proto 2000 van Walthers. De in deze bespreking centraal staande E-unit is een model van locnummer 545 van de Atlantic Coast Lines (ACL). Deze maatschappij had haar netwerk in het zuidoosten van de VS, in de staten Florida, Georgia en Noord- en Zuid-Carolina. In Nederland zijn de modellen van Proto 2000 via diverse kanalen te koop: via enkele gespecialiseerde winkeliers, via eBay of rechtstreeks via webshops in de Verenigde Staten. Het model komt in dit geval van een Nederlandse winkelier uit Badhoevedorp. Mocht je zelf willen importeren via eBay of een webwinkel, bedenk dan wel dat er op goederen vanuit de Verenigde Staten mogelijk importheffingen worden berekend. Let hier dus op voordat je enthousiast besluit te gaan shoppen via het web. De uitvoering van de 545 is zonder meer strak. De kast vertoont een hoge graad van detaillering en diverse details zijn los aangezet zoals handgrepen en hijsogen op het dak. De roosters in de zijkant van de kap zijn van geëtst metaal en bijzonder fijn. Het schilderwerk is strak en de aantrekkelijke kleurstelling van de ACL is goed overgebracht op het model. De draaistellen zijn gedetailleerd uitgevoerd en de loc staat zeker niet te hoog op de pootjes. De totale indruk bevestigd dat de vertaling van de stroomlijn naar 1:87 heel goed geslaagd is.

(http://www.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/emd_3.jpg)

De loc wordt nagenoeg volledig gemonteerd afgeleverd. Er zit weliswaar nog een klein zakje met onderdelen in de doos, maar hierin zitten voornamelijk vervangende koppelingen. Slechts een leiding aan de achterzijde dient nog te worden aangebracht. De los aangezette onderdelen zijn uitgevoerd in flexibel, gekleurd plastic. Enig minpuntje is dat sommige onderdeeltjes door hun fijne uitvoering een beetje doorschijnen. Het kan een oplossing zijn om deze onderdeeltjes met een penseeltje en wat verf na te behandelen.

De kap van het model laat zich makkelijk van het chassis scheiden. Bij de brandstoftank zitten vier ronde nokjes die zijn vermomd als detail op de kap (vulopeningen). Buig de kap licht naar buiten en de kap komt direct los. Terugplaatsen van de kap is even simpel: wanneer de kap in juiste positie terugvalt, zijn klikjes te horen van de nokjes. Hoewel ik normaal geen voorstander ben van uitbuigen van kappen, is het systeem van Walthers wel vele malen prettiger om mee te werken dan bijvoorbeeld de kappen van de 1300 van Electrotren of de 1600 van Roco, waar satéprikkers aan te pas moeten komen om de kap van het chassis te verwijderen. Heren fabrikanten, leest u even mee?

(http://www.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/emd_7.jpg)

De gemonteerde koppelingen zijn van het Kadee-type. Omdat het model voldoet aan Amerikaanse standaarden, is een NEM-schacht niet voorhanden. Nou is dit geen groot gemis, omdat de gemonteerde koppeling prima werkt en kortkoppelingen van Roco of Fleischmann waarschijnlijk geen goed figuur slaan op het model. De Kadee lijkt immers wel wat op de in Amerika gebruikte klauwkoppeling. Bij gebrek aan genoeg Amerikaans materieel heb ik een Plan D als koppelrijtuig aan één zijde uitgerust met een Kadee. Een ander typisch Amerikaanse feature aan dit model zijn de RP25-wielen. Op een ovaaltje van Fleischmann Profi leverde dit geen problemen op, maar bij gebruik op een vaste baan met wisselstraten moet de boel er netjes bij liggen. Is eigenlijk altijd wel een vereiste, toch?

(http://www.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/emd_4.jpg)

Eigenschappen
De rijeigenschappen van de E-unit zijn bijzonder goed. Het model weegt nogal wat en dat heeft positieve gevolgen voor het rijgedrag. De loc is nauwkeurig te regelen en trekt beheerst op en remt evenzo rustig af. De maximum snelheid kan ik niet exact meten, maar naar mijn idee is deze passend bij het model. Verder zorgt het aanwezige vliegwiel voor een flinke uitloop (ca. 70 cm). Anti-slipbandjes zijn niet aangebracht, maar die zijn ook niet direct nodig omdat het gewicht van de loc voor voldoende adhesie zorgt. Hierdoor is de trekkracht ook dik in orde. Mijn E'tje had in elk geval geen moeite met het stammetje turquoise Plan D rijtuigen dat als alternatieve testtrein dienst deed. Het geluidsniveau tijdens het rijden is acceptabel, een licht knorrende motor is hoorbaar. Past eigenlijk wel bij zo'n dikke diesel als deze. Ik ben dan ook eigenlijk wel benieuwd naar de versie met geluid, al moet ik dan wel eerst overstappen naar digitaal.

(http://www.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/emd_5.jpg)

Decoder
Het geteste model betreft een analoge gelijkstroomuitvoering. Wel is een standaard decoderaansluiting aanwezig, dus is het model in een handomdraai digitaal gemaakt. Helaas heb ik dus geen ervaringen met digitaal rijden. Een digitale uitvoering met geluidsdecoder is ook leverbaar.

Verzorging
Het model wordt geleverd in een vrij grote doos. Na het wegklappen van een kartonnen flap is het model zichtbaar en dan blijkt meteen waarom de doos zo groot is: kap en chassis zitten gescheiden in de doos. Door deze verpakkingswijze probeert Walthers het risico op breuk van details aan de kap te verminderen. Het chassis drukt namelijk door deze verpakkingswijze totaal niet op de kap.

Zoals hierboven gemeld, levert Walthers een zakje met wisselkoppelingen en een enkel los onderdeel mee. Daarnaast tref je in de doos een beknopte handleiding met tekeningen en onderhoudstips, evenals het bekende registratiekaartje. Misschien was een kleine flyer met extra info over het modellengamma of het grote voorbeeld (in dit geval de Atlantic Coast Line) nog een leuk extraatje geweest, maar het zij zo. De catalogus van Walthers staat immers al geheel online en info over de diverse railroads is met de diverse zoekmachines op internet ook wel te vinden.

(http://www.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/emd_6.jpg)

Conclusie
De totaalindruk van de E8 van Proto 2000 is zeer geslaagd te noemen. Voor je geld krijg je inderdaad veel locomotief op je rails. De graad van detaillering is dik in orde en wellicht is er voor klinknageltellers nog wel iets te knutselen (lees: customizen). De indruk die het model achterlaat is duidelijk van een grote Amerikaanse diesel in een heerlijk tijdgebonden stroomlijn die doet denken aan de tijden van beroemde treinen met welklinkende namen uit de jaren '30 tot en met '60.

Technisch is ook alles in orde: goede rijeigenschappen door een hoog gewicht en een bijbehorend aangenaam geluidsniveau. Verder zijn de koppelingen en de RP25-wielen natuurlijk een must op een Amerikaans model als dit.

Deze E8 is het geld meer dan waard. Het risico bestaat dan wanneer je er eentje in huis hebt gehaald, je er simpelweg meer wilt hebben. Ik ben dus al aan het bedenken welke uitvoering de volgende gaat worden. Seaboard Air Line? New York Central? Frisco? Ach, wie weet, koop ik ze gewoon allemaal wel. Zou het een verslaving zijn?

De Details:

Algemeen

Merk: Proto 2000 (Walthers)
Type: EMD E8
Schaal: H0
Tijdperk: III
Catalogusnrs: 902-31703

2ra = 2-rail analoog

Frame: Metaal
Opbouw: Kunststof
Gewicht: ca. 800 gram
Min. Radius: R2 gaat goed, maar hoe wijder, hoe beter.
Koppeling: Kadee
Prijs: wisselt, mijn exemplaar heeft €60,- gekost. Via internet mogelijk goedkoper.

Testuitvoering: Atlantic Coast Line 545
Stroomafname: via strips in de draaistellen
Motor: Middenmotor, 5-polig
Verlichting: Alleen frontverlichting op neus, mars-light knippert echt!
Decoder: geen
Krachtoverbrenging: via cardanassen en tandwielkasten op draaistellen.

Vliegwiel: aanwezig, messing.
Trekkracht: vijf vierassige personenwagens was geen punt, maar verder niet getest.

Demontage: klikverbinding tussen kap en chassis
Zelf aan te brengen onderdelen: leidingwerk voor bij achterzijde.

Maten (1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers: 244 mm
Hoogte: 49 mm
Breedte:

Rijeigenschappen
Vmax: niet gemeten
V voorbeeld: 155 km/u
Vmin: niet gemeten

Tijdperk indeling volgens NEM 818
bron: http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html (http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html)

Bronnen:

Fotoverantwoording:
Foto van ACL E8 gebruikt met schriftelijke toestemming van fotograaf George Hamlin.
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: stig op 19 maart 2008, 12:17:37
Nou Geoffrey, daar heb je een aardig verhaal van gemaakt. En alles wat je zegt klopt, ben dan ook zeer tevreden met mijn 9 E-units... ;D
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: daan2353 op 19 maart 2008, 17:22:04
Mooi model. Voor import geldt enkel de btw over het model EN de verzendkosten als het model meer kost dan 23 euro. Er is geen importheffing (via de taric code kom je op 0% uit). Wel rekent de post een bedrag voor de extra handelingen. Dus verzenden, 19% BTW en postvergoeding en als je via de usps verzendt soms een lange wachttijd bij de douane. Via duitsland http://www.amerikanismen.de/ vaak goedkoper.
Digitaal rijden dit soort loks zijdezacht en heel mooi vanwege de grote vliegwielen. Pas op bij ontsporingen, de lok ploegt nog een tijdje door  ;D.
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: stig op 19 maart 2008, 19:55:32
Via duitsland http://www.amerikanismen.de/ vaak goedkoper.

Sorry, maar ik zie ze daar niet goedkoper helaas... Een proto U30B voor 107Euro. Hallo, die dingen haal ik voor 50$ uit Amerika...
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: h.vermaat op 20 maart 2008, 14:04:28
Leuk verslag over een mooie loc.

Hoewel ik helemaal verder geen Amerikaans materiaal heb ik toch in Badhoevedorp de dubbelloc van de Atlantic Coast Line gekocht.

Vind het eigenlijk geen geld voor twee gemotoriseerde units.
Heb gelijk mijn zoon een plezier gedaan met dit model
(al weet hij het zelf nog niet).
Ja en nu maar uitzoeken wat er achter gehangen (gekocht) kan worden.

Groet,
Hans Vermaat
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: stig op 20 maart 2008, 14:18:48
Ja, en dan val je in een gat. Maar, dat gat valt redelijk te vullen. Bijna zonder uitzondering zijn de E-units als trekkracht voor personentreinen gebruikt. Pas zo tegen het einde van het personenvervoer bij de afzonderlijke maatschappijen (oprichting Amtrak) werden ze wel eens ingezet in goederentreinen.

Maar goed, Walthers bijvoorbeeld maakt generieke  "Budd" wagens en "Heavyweight" wagens. Doe maar klick (http://www.walthers.com/exec/search?category=&scale=H&manu=walthers&item=&keywords=acl&instock=Q&split=300&Submit=Search).

De wagens zijn dus niet persé correct voor de ACL. Dan zul je messing kleinserie modellen moeten zoeken, maar dat loopt al gauw in de papieren met zo'n 300$ per wagen. Overigens, zullen ze beter correct zijn, edoch zijn de plastic personenwagens die recent uitgebracht zijn niet onder doen kwa detaillering.

Google ook zelf eens naar materieel, misschien is er een online ACL-clubje. Kijk ook eens op de de "passengercarlist (http://groups.yahoo.com/group/PassengerCarList/)" op Yahoo en gebruik hun zoekfunctie.
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: h.vermaat op 20 maart 2008, 14:38:47
Bedankt Stig.

Heb al bij  Walthers gekeken , en ook op die Duitse site in Dresden.
Verder zal ik met plezier je raad opvolgen.
Groet,
Hans
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: en_voyage op 20 maart 2008, 15:02:26
Bijna zonder uitzondering zijn de E-units als trekkracht voor personentreinen gebruikt. Pas zo tegen het einde van het personenvervoer bij de afzonderlijke maatschappijen (oprichting Amtrak) werden ze wel eens ingezet in goederentreinen.

Klopt helemaal! Fantastisch om te zien waren de groene E-units van BN die actief waren in het voorstadsverkeer. Zie dit waanzinnige filmpje hier (http://www.rail-videos.net/video/view.php?id=2019). Wel een raar gezicht om een E-tje een trekduwtrein te zien duwen. Lelijke stuurstandwagens ook, maar wel lekker praktisch.

Zulke gallery cars zouden ook te koop moeten zijn in model (Kato). Zo'n trekduwtrein is wel een beetje een droom geworden inmiddels. Mijn 545 blijft zijn paars-zilveren jasje houden, maar wie weet komt Walthers/Proto 2000 ooit nog met een groene E?

Voor de ACL ben ik zelf weinig wagens tegen gekomen. Maar wat let je om zelf een trein samen te stellen uit wat wagens van andere railroads uit dit tijdperk? Ik kan me best voorstellen dat ACL-locs doorgaande treinen vanuit het noordoosten van de VS naar Florida aan de haak hebben gehad.

Leuk om te zien dat de ACL A+B ook al een baasje hebben gevonden!

Groeten,

Geoffrey
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: daan2353 op 20 maart 2008, 15:04:21
Sorry, maar ik zie ze daar niet goedkoper helaas... Een proto U30B voor 107Euro. Hallo, die dingen haal ik voor 50$ uit Amerika...

Mijn ervaring met spoor 0.. zo te zien liggen bij h0 de marges iets anders..
(veel lagere verzendkosten waarschijnlijk.)
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: stig op 20 maart 2008, 16:22:21
Dat zou kunnen Daan. Ik heb alleen naar het H0 assortiment gekeken.
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: stig op 20 maart 2008, 16:36:10
Zie dit waanzinnige filmpje hier (http://www.rail-videos.net/video/view.php?id=2019). Wel een raar gezicht om een E-tje een trekduwtrein te zien duwen. Lelijke stuurstandwagens ook, maar wel lekker praktisch.

Zeker een gaaf filmpje! Bedankt voor het vinden en delen. Een dinky van een wagen of 2,3 of 4 wil ik nog wel hebben, alleen zijn ze er niet voor "mijn" burlington... Kato heeft fraaie modellen, maar niet correct. Zou ik moeten verbouwen.
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: h.vermaat op 25 maart 2008, 13:05:21
Inmiddels mijn A+B setje binnengekregen.
Kleurstelling is heel anders dan bij de materiaalbespreking.
Was ik al voor gewaarschuwd toen ik ze kocht.
Heel donker paars/blaauw met gele biezen.
Wel erg mooi vind ik.
Tot op heden weinig tijg gehad, maar wel de kap van de B unit op het onderstel gezet.
Klikverbinding wil nog niet erg werken, maar dat zoek ik wel  uit.
Zal een plaatje in de afdeling nieuwe aanwinsten zetten.

groet,
Hans Vermaat
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: en_voyage op 02 april 2008, 10:03:15
Klopt, het paars kan inderdaad heel donker zijn. De kleurstelling is erg afhankelijk van hoeveel licht er op het model valt, maar ook welk soort licht. Op een zonnige dag of onder TL-verlichting is het paars vrij licht, onder een halogeen burolampje is het paars vrij donker. Op de foto's valt er buitenlicht op het model.

De klikverbinding is vermomd als vuldop op de dieseltank. Wanneer je naar het blok in het midden onder het chassis kijkt (imitatie van de tank), zie je dat er twee puntjes een millimeter uitsteken. Deze puntjes corresponderen met twee gaatjes in de kap. Misschien is je kap nog erg strak, in dat geval kun je hem bij het plaatsen even heel licht uitbuigen zodat de kap wat makkelijker over de puntjes heen gaat.

Wacht maar tot je er een stukje mee gaat rijden, dat gaat super. Zijn A en B allebei gemotoriseerd?

Groeten,

Geoffrey
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: h.vermaat op 02 april 2008, 10:36:22
Ja beide units zijn gemotoriseerd.

De kap van de A unit zit netjes op zijn plaats, klikte gelijk.
Maar de B unit nog niet.
Krijg de kap wel over de nokjes heen, dit is geen punt, maar de zaak wil niet klikken, ook niet bij wat heen en weer schuiven.

Maar we blijven gewoon doorgaan tot hij wel klikt.
Amerikaans materiaal werkt blijkbaar aanstekelijk.
Mijn zoon had vroeger een Amtrak diesel van Lima.
Zoveel kilometers gelopen dat hij tot op de draad was versleten.
Tot mijn verbazing staat er nu een vrijwel nieuwe, alleen het hekje voorop
ontbreekt.
Hou het maar op jeugdsentiment, want beide zijn toch niet met elkaar te vergelijken.

Met vriendelijke groeten,

Hans
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: T.Spat op 02 april 2008, 12:01:56
Ben zelf ook al een jaartje in het bezit van een A-unit van de
ACL in het zilver met een bosvruchtenyoghertkleurige baan.
Was een tweedehandsje en idd is de klikverbinding soms wat
wankel ;D maar het ding rijdt echt super.

Nu nog de versie van de SP in de Daylightversie (die in 1:1 ook
nog rondknort als museumtrein.)
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: en_voyage op 02 april 2008, 15:34:37
Die klikverbinding is bij mij nog niet echt wankel gebleken.

Graag zou ik de E8/9 van Proto 2000 nog eens in het groen van Burlington Northern willen zien, maar aangezien die niet leverbaar is, zal mijn volgende waarschijnlijk een E8 van New York Central worden in de bekende 'lightning' kleurenschema. Een voorbeeld (ietswat verschoten) vind je hier (http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=84719&nseq=28). De latere sigarenbandjes-kleuren zijn niet bepaald bijzonder (zwart met witte band).

Groeten,

Geoffrey
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: h.vermaat op 02 april 2008, 16:25:12
OK ,verschoten of niet, hij blijft imposant vind  ik.
Wat de klikverbinding betreft, die is niet belabberd of zo.
De kap blijft op de nokjes liggen ipv  dat de nokjes in de kap  klikken.
bij de A  unit lukte het gelijk.
De gaatjes in de kap zukllen wel een betje aan de krappe kant zijn, maarwil gee n geweld gebruiken.
Dat gaat altijd mis natuurlijk.
Groeten,
Hans
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: Huup op 04 april 2008, 21:56:58
D'is  (http://www.youtube.com/watch?v=4wTPpo9_-hs)vast heel wat anders, he...
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: stig op 04 april 2008, 22:20:21
Ik kan niet zien of het een Proto of een BLI is. Als dit Proto's zijn, heb ik precies zo'n combo staan, alleen zonder geluid, dat kan me niet boeien. De wagens zijn BLI Cal. Zephyr (http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=3556.msg83370#msg83370).  ;D


Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: en_voyage op 04 april 2008, 22:23:55
Ja, inderdaad; Dat zijn twee E-7 diesels. Het verschil met 'mijn' E-8 zit hem in de ronde patrijspporten die de E-8 heeft; Bij de E-7 zijn ramen in de zijwand vierkant uitgevoerd.

Desalniettemin blijft het zeker een leuke combi in model! Leuk om een keer het geluid bij zo'n model te horen. Aangezien ik geen digitale installatie heb, is mijn E-8 analoog en dus zonder geluidsdecoder en moest ik dus raden naar het geluid van zo'n modelmachientje.

Leuk filmpje! Met name Stig zal met interesse kijken.  ;)

- sterker nog, dat heeft'ie al gedaan -

Groeten,

Geoffrey
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: h.vermaat op 17 april 2008, 15:17:42
Beetje laat misschien maar hierbij toch de foto's van mijn Atlantic Coast Line A+B unit

Foto 1 (http://www.davidvermaat.nl/temp/Proto2000.jpg)

Foto 2 (http://www.davidvermaat.nl/temp/Proto2000-1.jpg)


Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: stig op 17 april 2008, 16:20:07
Bis bis! :D
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: fridzie op 17 april 2008, 16:21:53
is dat je rangeer locje ;D
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: towncar59 op 17 april 2008, 16:42:59
Mijn ervaring met spoor 0.. zo te zien liggen bij h0 de marges iets anders..
(veel lagere verzendkosten waarschijnlijk.)

Hallo zeg !  :o
Ik zit net eens bij de Bachmann 0n30 rijtuigen te kijken...die dingen zijn daar gewoon meer dan 2x zo duur als bij HenH in Gouda..!
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: en_voyage op 17 mei 2008, 11:28:49
Beetje laat misschien maar hierbij toch de foto's van mijn Atlantic Coast Line A+B unit
Foto 1 (http://www.davidvermaat.nl/temp/Proto2000.jpg)

Jij hebt dus ook de 545, maar in het latere kleurenschema zwart-geel. Mooi! Zo wil ik hem ook nog wel, alleen dan met een ander nummer natuurlijk. Ik zou dan de overgangsperiode van de ACL kunnen uitbeelden in H0. Hoewel, een beetje baan met deze jongens zal toch wel iets groter moeten worden dan 60 bij 180 cm...  ;D

Overigens ben ik op eBay nu aan het kijken voor een zusje van mijn 545 in het zilver/paars: dan heb ik een mooie combi. (Losse) B-units in zilver/paars ben ik voorlopig nog niet tegen gekomen.

Ik wil nog wel uitspitten met welke andere maatschappijen de ACL op union stations kwam; Dat geeft me dan mooi weer de gelegenheid om E'tjes van die maatschappijen in huis te halen. Zo zie je maar weer, is er toch iets van een lijn in m'n blinde verzamelwoede te herkennen.  ;)

Groeten,

Geoffrey

Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: T.Spat op 17 mei 2008, 13:02:14
Ik bem zelf in het bezit van een iets ouder life like model
in zelfde kleurstelling (zilver/paars) met het nummer 500
dus een dubbelset is theoretisch mogelijk. :D

Ik doe hem niet weg, maar Ebuy of MP is wel een goede
vindplaats....

grtz,

Tis
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: en_voyage op 17 mei 2008, 15:54:17
Klopt, de 500 staat toevallig ook te koop op eBay. Alleen wijken de letters ACL en de paarse kleur iets teveel af van mijn serie.

Overigens heeft Life-Like ook de 546 en 548 geproduceerd in het zilver/paars; Er is dus keuze genoeg. En anders fiets ik gewoon weer fijn een keer langs Badhoevedorp, want daar staat nog de 546.

Groeten,

Geoffrey
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: h.vermaat op 17 mei 2008, 15:58:43
@ Geoffrey

Ben wel benieuwd naar die maatschappijen omdat dit ook niet mijn laatste
E-tje zal zijn.
Moet ook nog uitzoeken wat voor rijtuigen ik acchter deze ACL kan hangen.
Was al langer van plan eens een Amerikaan te kopen, maar dat zat op een laag pitje.
Maar dan lees je een leuk verslag , en ja hoor dan wordt er gelijk een besteld, en als hij dan binnen  is en je ziet de prijs/ kwaliteitsverhouding dan worden  het er vast wel meer.
Heb nu  even een heel ander projectje, ssamen met mijn zoon.
Heeft niets met treinen te maken, is namenlijk een Alfa Romeo Giulia uit 1976.
Deze oude  tantes hebben ook redelijk wat zorg nodig.


Groeten,
Hans
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: h.vermaat op 17 mei 2008, 16:04:03
Dat moet ik binnenkort toch ook maar eens doen, naar Badhoevedorp gaan.

Hans
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: en_voyage op 17 mei 2008, 20:14:27
Zoveel E-tjes staan er momenteel niet, tenzij je op zoek bent naar exemplaren met DCC en geluid. Aangezien beide zaken niet m'n ding zijn momenteel, staat er voor mij weinig tussen. Wil je dit wel, dan heb je wel iets meer keuze.

Wat betreft rijtuigen voor er achter: kijk eens op de website van Walthers (www.walthers.com). Hier kun je al een behoorlijk scala aan ACL-rijtuigen vinden van diverse merken, variërend van eenvoudig (en fantasie) tot behoorlijk accuraat. Verder zijn er hier wel meer mensen op het forum die Amerikaans rijden (Stig bijvoorbeeld) en wat meer ervaring hebben met rijtuigseries.

Ik weet dat ACL onder andere reed op Washington DC. Daar deden ze Washington Union Station aan, dat ook gebruikt werd door o.a. de Seaboard Air Line (latere fusiepartner, toen werden ze Seaboard Coast Line), Chesapeake & Ohio, Pennsylvania RR en Baltimore & Ohio.

Verder reed de ACL door Pensacola FL, waar ook Frisco te vinden was. Verder moeten ACL locs ook E-units van de Florida East Coast RR hebben ontmoet, bijvoorbeeld rond Jacksonville. Op zich een leuke inspiratiebron voor een modelbaan met altijd mooi weer, palmbomen en E-units.  ;D

Groeten,

Geoffrey


Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: stig op 17 mei 2008, 20:27:27
http://www.pullmancar.org/lightweight.pdf

Kijkt u eens, 6 pagina's zijn aan de ACL gewijd. Van de 300.  ;D

Dit is alleen nog maar het lichtgewicht materieel, dus niet van die zware 6-assers.
Titel: Re: Proto 2000 ACL E-Unit, h0
Bericht door: h.vermaat op 17 mei 2008, 20:59:10
Aan dikke theemuts
van charly de siamees

Stig,
Hardstikke bedankt voor de info, zal er mijn profijt mee doen
Groet van een USA leek die toch veel wil leren.

groet,
Hans