Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Viesmann 5214 pendelautomaat door R1954
Vandaag om 18:13:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 17:56:09
verlichting op mijn draaischijf zeten door Eric B
Vandaag om 17:55:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 17:54:41
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:38:35
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Eric B
Vandaag om 17:28:26
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Jean
Vandaag om 17:12:49
IiTrain akties op tijd aanmaken. door JohnH
Vandaag om 17:02:12
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 16:42:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:54:14
De winkel van weleer door Besselspoor
Vandaag om 15:44:18
Bietschtalbrücke h0 door AlbertG
Vandaag om 15:37:03
Van 2D afbeelding naar 3D model door Bert55
Vandaag om 15:17:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 15:12:08
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 14:49:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:35:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Ellerman
Vandaag om 13:48:13
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
Vandaag om 13:47:42
Line-up foto's van modellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:46:43
18 & 19 oktober Najaarsstoomdagen MBS door Seinhuis
Vandaag om 13:26:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 12:56:44
Kleinspoor NS450 kitje door Edsko Hekman
Vandaag om 12:37:57
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 12:28:23
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:44:53
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:18:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 08:29:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 08:05:25
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:52:51
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 00:26:40
  

Auteur Topic: Frustrerende kortsluiting - Koploper - DR5000 - Cobalt  (gelezen 2227 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Frustrerende kortsluiting - Koploper - DR5000 - Cobalt
« Gepost op: 01 November 2021, 09:44:46 »
Ik heb last van een zeer frustrerende kortsluiting-situatie waar ik tot nu toe geen verklaring voor heb. N-spoorbaan bestaat uit Peco code 55 met Cobalt wisselmotoren met ingebouwde decoder, Digikeijs DR5000 en Koploper (via USB). De puntstukken van alle wissels zijn via de Cobalt motoren aangesloten op een bezetmeldingspunt.

Als er meerdere wissels kort achter elkaar gezet worden, dan gaat het mis, maar ik zie niet waarom. De bedrading heb ik 10x nagelopen en lijkt echt correct te zijn. Mijn verdenking gaat uit naar een Engels wissel die ik in de wisselstraat heb zitten, want bij een andere wisselstraat (met alleen 3 gewone wissels) treedt dit probleem niet op. Ik ben er na heel veel testen nog steeds niet achter wanneer het nu precies optreedt. Heb ook de Koploper logging aangezet, meestal treedt het op als wissel 3 (dat is 1 van de 2 aandrijvingen van de Engelse wissel) wordt gezet. Het bizarre is dat ik het zelfs heb zien gebeuren als de wissel al goed stond (heb in Koploper de instelling "Wissels altijd zetten" aanstaan).

Het probleem reproduceren door handmatig wissels omzetten is me 1 keer gelukt, vanuit een bepaalde stand zette ik kort achter elkaar de Engels wissel en 2 anderen om, toen trad de kortsluiting op. Toen ik daarna echter dezelfde uitgangsituatie wilde creeeren kreeg ik het niet meer voor elkaar om het probleem opnieuw te veroorzaken.

Ik heb in Koploper de tijd tussen wisselopdrachten al maximaal gezet (1 seconde, hoger is niet mogelijk), maar dat is nog niet voldoende tijd om het probleem op te lossen.
Ook heb ik alle puntstukken losgekoppeld, nog steeds treedt het probleem op.
Daarnaast heb ik de Engels wissel als defect gezet zodat deze niet meer omgaat tijdens het rijden, maar ook dan treedt het probleem op (vermoedelijk wel als de opdracht alsnog wordt gegeven vanwege de "Wissels altijd zetten" optie).

Hopelijk weet iemand raad, want ik ben inmiddels redelijk wanhopig aan het worden...

Edit: de wissels zijn SL-U395F en SL-U396F, de Engels wissel is SL-E390F.
« Laatst bewerkt op: 01 November 2021, 09:55:31 door Peter van der Leek »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18198
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Frustrerende kortsluiting - Koploper - DR5000 - Cobalt
« Reactie #1 Gepost op: 01 November 2021, 09:58:45 »
Heb zoiets al een gehad met Tortoises.... kan het zijn dat je omschakeling en het fysieke omgaan van de wissel niet helemaal gelijk op gaat? Bij de Tortoise heb ik het gehad dat de wissel al omklapte voordat de TT inwendig omgeschakeld was (lees puntstuk schakeling). Dat veroorzaakt dan toch een kortsluiting, dus misschien is het dat?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Frustrerende kortsluiting - Koploper - DR5000 - Cobalt
« Reactie #2 Gepost op: 01 November 2021, 10:00:53 »
Zou me niet verbazen, maar hoe kom ik erachter of dit zo is en bij welke wissel?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26842
    • Pagina van klaas
Re: Frustrerende kortsluiting - Koploper - DR5000 - Cobalt
« Reactie #3 Gepost op: 01 November 2021, 10:16:26 »
Als het probleem ook optreedt bij losgekoppelde puntstukken, dan kan het daar niet aan liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Frustrerende kortsluiting - Koploper - DR5000 - Cobalt
« Reactie #4 Gepost op: 01 November 2021, 10:18:19 »
Niet goed gelezen, je had de puntstukken al losgekoppeld.
isolatie van de puntstukken niet helemaal in orde?

Groeten arjen
« Laatst bewerkt op: 01 November 2021, 10:20:14 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Frustrerende kortsluiting - Koploper - DR5000 - Cobalt
« Reactie #5 Gepost op: 01 November 2021, 10:19:43 »
Ik zou als eerste naar de voeding gaan kijken of deze sterk genoeg is.

Mvg spock

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26842
    • Pagina van klaas
Re: Frustrerende kortsluiting - Koploper - DR5000 - Cobalt
« Reactie #6 Gepost op: 01 November 2021, 10:21:46 »
Is de kortsluiting kortstondig, of blijft die?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Frustrerende kortsluiting - Koploper - DR5000 - Cobalt
« Reactie #7 Gepost op: 01 November 2021, 10:28:59 »
Is de kortsluiting kortstondig, of blijft die?
Ik weet niet hoe ik dat moet vaststellen, want de DR5000 detecteert het en schakelt dan af.

Ik zou als eerste naar de voeding gaan kijken of deze sterk genoeg is.
Wil ik best gaan controleren, maar wat zou de oorzaak zijn dan? Ik heb een baantje van 70x200cm met op dit moment 15 wissels, 2 keerlus-modules en 2 rijdende treinen. Ik gebruik de meegeleverde (regelbare) voeding van de DR5000, die levert volgens mij 3A bij 18V.

isolatie van de puntstukken niet helemaal in orde?
Bij de U-variant is dat niet meer nodig omdat er al een zaagsnede tussen zit, bij de Engels wissel heb ik ze gecheckt en doorgemeten, daar zijn de puntstukken netjes geisoleerd van de aangesloten rail.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

denobis

  • Gast
Re: Frustrerende kortsluiting - Koploper - DR5000 - Cobalt
« Reactie #8 Gepost op: 01 November 2021, 10:41:16 »
Peter misschien een rare gedachte maar is het niet handig om een ampère meter met hold functie tussen de voedingsdraden van de wissel te zetten?
Dan kun je zien wat er zoveel stroom trekt en waarom.
Als je een goede multimeter hebt met hold functie dan moet je die er tussen kunnen zetten.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Frustrerende kortsluiting - Koploper - DR5000 - Cobalt
« Reactie #9 Gepost op: 01 November 2021, 10:50:23 »
Hoi Peter,

Ik neem aan dat de Cobalts uit de DCC gevoed worden ? ( kan volgens mij ook niet anders ? )

Zo ja, is dit een bekend/berucht probleem. Volgens mijn contact in Engeland is DCC-Concepts ( Maker van de Cobalts ) op de hoogte en werkt er aan.

Een mogelijke workaround zou kunnen zijn om RailCom-cutout op de DR5000 uit te schakelen. Ook weer volgens mijn engelse contactman.

Helpt dat niet, zit er niets anders op dan een booster aan te schaffen alleen voor de wissels. Dat zou b.v. een simpele Roco 10764 kunnen zijn.


Grtzz & suc6,
karst

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18198
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Frustrerende kortsluiting - Koploper - DR5000 - Cobalt
« Reactie #10 Gepost op: 01 November 2021, 12:00:04 »
Maar wat is dan precies het probleem, Karst? Weet jij dat? :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Frustrerende kortsluiting - Koploper - DR5000 - Cobalt
« Reactie #11 Gepost op: 01 November 2021, 12:29:54 »
Nee,

Dat hebben ze niet verteld  :(

Alleen dat het iig met elke RailCom centrale fout gaat.

Grtzz,
Karst

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Frustrerende kortsluiting - Koploper - DR5000 - Cobalt
« Reactie #12 Gepost op: 01 November 2021, 12:40:22 »
Ik heb tussen meetings door even 5 minuten tijd gehad om te proberen. Railcom uitgezet en tot nu toe is de kortsluiting niet opgetreden. Uiteraard ga ik de baan nog vele uren laten draaien, maar op het eerste oog ziet het er positief uit, dank voor alle hulp!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5078
Re: Frustrerende kortsluiting - Koploper - DR5000 - Cobalt
« Reactie #13 Gepost op: 01 November 2021, 13:04:13 »
it's not a bug, but a feature  ;D

Hmm interessant railcom probleem.. weer. Er komen regelmatig verhalen voorbij dat allerlei DCC decoders in de knoop schieten door railcom. Ik heb nog niet eerder gelezen dat er eentje kortsluiting of overbelasting veroorzaakt. Aan het feit dat er ook 'kortsluiting' optrad zonder aangesloten punstukken, denk ik eerder dat het een overbelasting moet zijn geweest. Volgens mij kan zonder puntstukken een cobalt niet mogelijk kortsluiting maken, of er is iets wat ik niet weet  ???

Citaat
Dat hebben ze niet verteld
Mijn beste gok is dat sommige als niet alle cobalts samen gelijktijdig te veel stroom gaan trekken omdat ze of door of de railcom signalen of door de cutouts in de stress schieten.

Ik ben benieuwd naar wat het daadwerkelijke probleem is.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18198
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Frustrerende kortsluiting - Koploper - DR5000 - Cobalt
« Reactie #14 Gepost op: 01 November 2021, 13:17:24 »
Dat hebben ze niet verteld  :(

Alleen dat het iig met elke RailCom centrale fout gaat.


Ok, da's wel jammer. Iig wel duidelijk dat Railcom wss de veroorzaker is ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule