Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Lima kortkoppelingen of origineel?  (gelezen 2964 keer)

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Lima kortkoppelingen of origineel?
« Gepost op: 13 oktober 2021, 20:21:26 »
Hallo,

Afgelopen weekend een leuke benelux set van lima gekocht. Inclusief 3 extra wagons.


Nu viel mij op de deze set mooi kort op elkaar zit voor lima begrippen. Echter zit het spul zo kort op elkaar dat de buffers bij een bocht van r50 elkaar al raken.  Best jammer als de klimspriraal een binnenbocht van r45 heeft...

Nu heb ik ook een lima 1600 set waarvan de wagons nagenoeg gelijk zijn. Nu denk ik wel dat de 1600 set wat ouder is dan deze benelux set. Het valt me op de die 1600 set veel verder uit elkaar staat.

Kan iemand mij vertellen of het draaistel/koppeling op onderstaande foto origineel is?


Gr. Roy

Edit: betere foto's

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2021, 20:31:29 door Roy Hendriks »

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Lima kortkoppelingen of origineel?
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2021, 20:57:02 »
Hoi Roy,

Ja het is origineel. op een gegeven moment in de 1990s is Lima overgegaan op kleinere beugelkoppelingen. ook is het draaistel iets beter gedetailleerd met de schokdemper asymmetrisch naast de mono veer (wat correct is voor ICR rijtuigen).

Ben bang dat de enige oplossing is om de koppelingen aan te passen (afknippen en Symoba kortkoppelingen plaatsen) of uiteraard de Märklin versie van de BeNeLux rijtuigen, maar die heeft geen stuurstand. Als de locomotief alleen maar trekt kan je er eenvoudig met een ijzerdraadje/gebogen paperclip een 'verlenging' tussen zetten. maar als je ook gaat duwen met de loc is dit niet ideaal :(

Wat je ook nog kan doen is bij elk rijtuig een draaistel omwisselen met de oude uitvoering, zodat er telkens een oude en een nieuwe koppeling aan elkaar haakt, dan is dat misschien net voldoende om de bocht te halen.

Succes met je nieuwe aankoop, het is verder best een mooie set voor die tijd.

Mvg,

Robert@work


Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Lima kortkoppelingen of origineel?
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2021, 21:00:59 »
Bedankt voor je reactie Robert.

Als ik de set ombouw naar symoba kort koppelingen, blijf ik dan niet hetzelfde probleem houden? Of kan ik die koppelingen op lengte afstellen?

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Lima kortkoppelingen of origineel?
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2021, 21:13:15 »
Je moet de Symoba`s hebben voor de lange rijtuigen.
Er bestaan er ook voor korte goederenwagons.

Succes met de ombouw.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Lima kortkoppelingen of origineel?
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2021, 21:17:59 »
Hangt er ook van af of je echt buffer aan buffer wil gaan rijden (dan heb je de grote Symoba's nodig) of dat er, net als nu, wat ruimte tussen de rijtuigen mag blijven. Er zijn ook langere schachten leverbaar voor de kleine Symoba's.

Mvg,

Robert

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Lima kortkoppelingen of origineel?
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2021, 21:37:07 »
Denken jullie ook dat als ik de set ombouw naar symoba en ongeveer dezelfde tussen afstand aanhoud dat het dan wel goed gaat?

Logischerwijs zou ik zeggen dat de afstand groter moet. Of ligt het aan het draaipunt van de koppeling?

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Lima kortkoppelingen of origineel?
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2021, 22:04:25 »
Symoba is geen kortkoppeling, maar een kortkoppelmechaniek. Dan kan je de rijtuigen nog veel korter koppelen en echt balg aan balg rijden.
Het mechaniek duwt de rijtuigen in bogen iets uit elkaar, zodat de buffers niet haken. Dat werkt alleen als de feitelijke koppeling star is en dat noemen we dan een kortkoppeling.

Moderne modellen hebben af fabriek een kortkoppelmechaniek. Oudere modellen kan je met wat knutselen van een mechaniek voorzien. Er zijn mechanieken van verschillende merken te koop. Denk dat Symoba het meest wordt gebruikt.

Zie ook hier op de site van de voormalig importeur.

https://www.keuterman.nl/symoba-de-kortkoppeling-voor-alle-modelspoorwagens/

En de paragrafen 4 en 14 op deze pagina van de encyclopedie.

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Koppelingen_in_schaal_H0

En als voorbeeld een kleine Symoba op een rijtuig. Dat vierkante plakje is het mechaniek. Daarop zit dan een normschacht en daarin weer een Fleischmann Profi kortkoppeling.

« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2021, 22:45:21 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Lima kortkoppelingen of origineel?
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2021, 22:49:19 »
Allen bedankt voor de zorgvuldige informatie! Ben weer heel wat wijzer geworden. De rijtuigen moeten toch nog uit elkaar voor de inbouw van verlichting. Dan pak ik die symoba's gelijk mee.

Wat lijkt jullie beter: stroom voerende symoba of ieder rijtuig voorzien van een digikeijs ledstrip met wiel geleiders  (de strip met ingebouwde decoder)

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


denobis

  • Gast
Re: Lima kortkoppelingen of origineel?
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2021, 10:19:05 »
Ik gebruik hier magnetische stroom voerende koppelingen van Almrose.
Deze werken perfect koppelen makkelijk zien er goed uit.
Enige probleem bij die toch wel wat dure koppelingen is dat de afwerking van de nem vorkjes (zal ik maar zeggen) te wensen overlaat.
Ze passen niet zonder bewerking in de nem schacht door giet bramen.
Dus dan moet je ze voorzichtig bewerken met een bv nagelvijltje.
Verder is er in nl maar 1 winkel die ze levert.
Toen ik ze zocht was er zelfs niet 1 winkel die ze leverde dus ik heb ze toen in Duitsland besteld.



« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2021, 10:21:13 door denobis »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Lima kortkoppelingen of origineel?
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2021, 11:28:51 »
Wat lijkt jullie beter: stroom voerende symoba

Die bestaan dus niet.  :)
Symoba levert alleen het mechaniek met daarbij een schacht waarin je iedere gewenste koppeling kan prikken. Voor het goed functioneren van het mechaniek moet die koppeling een starre verbinden aangaan. Dat type koppeling noemen we ook wel een kortkoppeling en vrijwel ieder merk heeft weer zijn eigen variant. Ook de stroomvoerende Almrosekoppeling levert een starre verbinding.
Sorry voor het gezeur, maar misverstanden leveren nogal eens problemen op.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

denobis

  • Gast
Re: Lima kortkoppelingen of origineel?
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2021, 11:36:28 »
Henk klopt helemaal wat je zegt.
En ja de almrose koppelingen zijn behoorlijk star (gelukkig) .
Heb ze nu onder de blokkendoos stellen zitten werken perfect.
ben ook van plan om ze onder de lima ns beneluxe stellen te zetten (jaja de zelfde als waar hier over gesproken word ) met de symoba mechanieken of misschien die van roco daar ben ik nog niet uit.
Maar eerst dat andere grote project af maken daar zal ik nog wel een maand of 6 mee bezig zijn.

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Lima kortkoppelingen of origineel?
« Reactie #11 Gepost op: 14 oktober 2021, 15:56:06 »
Het voordeel van de symoba kortkoppel mechanieken is, dat ze een lange vierkante stang hebben waar de nemschacht op geschoven wordt.
Je kan ze in een wagon plaatsen of onder een wagon of in een uitgezaagd vierkantje in de bodemplaat van een wagon.
Als de nem schacht op de goede hoogte zit, dan knip je het restant van de stok af.
Nadelen zijn de klik verbinding tussen de onder en bovenplaat en het piepkleine veertje om de koppeling in het midden terug te laten veren.
Een kortkoppel mechaniek scharniert niet, want een scharnier heeft één draaipunt.
Eenvoudig uit gelegd is, dat een kortkoppel mechaniek een T is met twee losse draaipunten aan de uiteinden van het bovenste horizontale streepje van de T.
De koppeling beweegt zich evenwijdig aan de voor- of achter-zijde van de wagon.
Op een gladde ondergrond kan de middelste wagon van drie gekoppelde wagons met kortkoppel mechanieken  vrij heen en weer geschoven worden zonder dat de twee buitenste wagons bewegen. (y)

Viesmann heeft vier en twee polige stroom voerende koppelingen, Roco ook vier polig en er zijn er nog veel meer merken.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Lima kortkoppelingen of origineel?
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2021, 15:42:32 »
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben weer heel wat wijzer geworden. Heb alleen nog 1 vraag:

Kun je NA het plaatsen de onderlinge afstand nog afstellen? En als dit niet kan, hoe bepaal je dan waar je de symova plaatst?

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima kortkoppelingen of origineel?
« Reactie #13 Gepost op: 16 oktober 2021, 15:48:08 »
Met de symoba mal.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Lima kortkoppelingen of origineel?
« Reactie #14 Gepost op: 16 oktober 2021, 17:48:41 »
Volgens norm moet het uiteinde van de koppelschacht ongeveer 7,5 mm achter de buffers of in dit geval de balgen worden geplaatst.
https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem362_d.pdf

Bij hetbrijtuig op de eerder geplaatste foto heb ik het geloof ik op 7 mm gehouden.

Hier ook. Afgepast met wat styreen, zodat de koppelafstand bij iedere wagen gelijk blijft.


« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2021, 17:52:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.