BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Roy Hendriks op 13 oktober 2021, 20:21:26
-
Hallo,
Afgelopen weekend een leuke benelux set van lima gekocht. Inclusief 3 extra wagons.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211013/7c911a4a1a9a1cf50ee290f8dbc4ca59.jpg)
Nu viel mij op de deze set mooi kort op elkaar zit voor lima begrippen. Echter zit het spul zo kort op elkaar dat de buffers bij een bocht van r50 elkaar al raken. Best jammer als de klimspriraal een binnenbocht van r45 heeft... (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211013/6721ef3b627891c84fb7497769b29db4.jpg)
Nu heb ik ook een lima 1600 set waarvan de wagons nagenoeg gelijk zijn. Nu denk ik wel dat de 1600 set wat ouder is dan deze benelux set. Het valt me op de die 1600 set veel verder uit elkaar staat. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211013/c2245bbe85ac98be1702625019e904c4.jpg)
Kan iemand mij vertellen of het draaistel/koppeling op onderstaande foto origineel is?
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211013/a89742b166eb1eb5116245fbf9b6b6f3.jpg)
Gr. Roy
Edit: betere foto's
Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
-
Hoi Roy,
Ja het is origineel. op een gegeven moment in de 1990s is Lima overgegaan op kleinere beugelkoppelingen. ook is het draaistel iets beter gedetailleerd met de schokdemper asymmetrisch naast de mono veer (wat correct is voor ICR rijtuigen).
Ben bang dat de enige oplossing is om de koppelingen aan te passen (afknippen en Symoba kortkoppelingen plaatsen) of uiteraard de Märklin versie van de BeNeLux rijtuigen, maar die heeft geen stuurstand. Als de locomotief alleen maar trekt kan je er eenvoudig met een ijzerdraadje/gebogen paperclip een 'verlenging' tussen zetten. maar als je ook gaat duwen met de loc is dit niet ideaal :(
Wat je ook nog kan doen is bij elk rijtuig een draaistel omwisselen met de oude uitvoering, zodat er telkens een oude en een nieuwe koppeling aan elkaar haakt, dan is dat misschien net voldoende om de bocht te halen.
Succes met je nieuwe aankoop, het is verder best een mooie set voor die tijd.
Mvg,
Robert@work
-
Bedankt voor je reactie Robert.
Als ik de set ombouw naar symoba kort koppelingen, blijf ik dan niet hetzelfde probleem houden? Of kan ik die koppelingen op lengte afstellen?
Gr. Roy
Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
-
Je moet de Symoba`s hebben voor de lange rijtuigen.
Er bestaan er ook voor korte goederenwagons.
Succes met de ombouw.
-
Hangt er ook van af of je echt buffer aan buffer wil gaan rijden (dan heb je de grote Symoba's nodig) of dat er, net als nu, wat ruimte tussen de rijtuigen mag blijven. Er zijn ook langere schachten leverbaar voor de kleine Symoba's.
Mvg,
Robert
-
Denken jullie ook dat als ik de set ombouw naar symoba en ongeveer dezelfde tussen afstand aanhoud dat het dan wel goed gaat?
Logischerwijs zou ik zeggen dat de afstand groter moet. Of ligt het aan het draaipunt van de koppeling?
Gr. Roy
Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
-
Symoba is geen kortkoppeling, maar een kortkoppelmechaniek. Dan kan je de rijtuigen nog veel korter koppelen en echt balg aan balg rijden.
Het mechaniek duwt de rijtuigen in bogen iets uit elkaar, zodat de buffers niet haken. Dat werkt alleen als de feitelijke koppeling star is en dat noemen we dan een kortkoppeling.
Moderne modellen hebben af fabriek een kortkoppelmechaniek. Oudere modellen kan je met wat knutselen van een mechaniek voorzien. Er zijn mechanieken van verschillende merken te koop. Denk dat Symoba het meest wordt gebruikt.
Zie ook hier op de site van de voormalig importeur.
https://www.keuterman.nl/symoba-de-kortkoppeling-voor-alle-modelspoorwagens/ (https://www.keuterman.nl/symoba-de-kortkoppeling-voor-alle-modelspoorwagens/)
En de paragrafen 4 en 14 op deze pagina van de encyclopedie.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Koppelingen_in_schaal_H0 (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Koppelingen_in_schaal_H0)
En als voorbeeld een kleine Symoba op een rijtuig. Dat vierkante plakje is het mechaniek. Daarop zit dan een normschacht en daarin weer een Fleischmann Profi kortkoppeling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kkk13.jpg)
-
Allen bedankt voor de zorgvuldige informatie! Ben weer heel wat wijzer geworden. De rijtuigen moeten toch nog uit elkaar voor de inbouw van verlichting. Dan pak ik die symoba's gelijk mee.
Wat lijkt jullie beter: stroom voerende symoba of ieder rijtuig voorzien van een digikeijs ledstrip met wiel geleiders (de strip met ingebouwde decoder)
Gr. Roy
Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
-
Ik gebruik hier magnetische stroom voerende koppelingen van Almrose.
Deze werken perfect koppelen makkelijk zien er goed uit.
Enige probleem bij die toch wel wat dure koppelingen is dat de afwerking van de nem vorkjes (zal ik maar zeggen) te wensen overlaat.
Ze passen niet zonder bewerking in de nem schacht door giet bramen.
Dus dan moet je ze voorzichtig bewerken met een bv nagelvijltje.
Verder is er in nl maar 1 winkel die ze levert.
Toen ik ze zocht was er zelfs niet 1 winkel die ze leverde dus ik heb ze toen in Duitsland besteld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8-104101-P5-6167e862d2b60.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8-104101-P5-6167e862d2b60.jpg)
-
Wat lijkt jullie beter: stroom voerende symoba
Die bestaan dus niet. :)
Symoba levert alleen het mechaniek met daarbij een schacht waarin je iedere gewenste koppeling kan prikken. Voor het goed functioneren van het mechaniek moet die koppeling een starre verbinden aangaan. Dat type koppeling noemen we ook wel een kortkoppeling en vrijwel ieder merk heeft weer zijn eigen variant. Ook de stroomvoerende Almrosekoppeling levert een starre verbinding.
Sorry voor het gezeur, maar misverstanden leveren nogal eens problemen op. ;D
-
Henk klopt helemaal wat je zegt.
En ja de almrose koppelingen zijn behoorlijk star (gelukkig) .
Heb ze nu onder de blokkendoos stellen zitten werken perfect.
ben ook van plan om ze onder de lima ns beneluxe stellen te zetten (jaja de zelfde als waar hier over gesproken word ) met de symoba mechanieken of misschien die van roco daar ben ik nog niet uit.
Maar eerst dat andere grote project af maken daar zal ik nog wel een maand of 6 mee bezig zijn.
-
Het voordeel van de symoba kortkoppel mechanieken is, dat ze een lange vierkante stang hebben waar de nemschacht op geschoven wordt.
Je kan ze in een wagon plaatsen of onder een wagon of in een uitgezaagd vierkantje in de bodemplaat van een wagon.
Als de nem schacht op de goede hoogte zit, dan knip je het restant van de stok af.
Nadelen zijn de klik verbinding tussen de onder en bovenplaat en het piepkleine veertje om de koppeling in het midden terug te laten veren.
Een kortkoppel mechaniek scharniert niet, want een scharnier heeft één draaipunt.
Eenvoudig uit gelegd is, dat een kortkoppel mechaniek een T is met twee losse draaipunten aan de uiteinden van het bovenste horizontale streepje van de T.
De koppeling beweegt zich evenwijdig aan de voor- of achter-zijde van de wagon.
Op een gladde ondergrond kan de middelste wagon van drie gekoppelde wagons met kortkoppel mechanieken vrij heen en weer geschoven worden zonder dat de twee buitenste wagons bewegen. (y)
Viesmann heeft vier en twee polige stroom voerende koppelingen, Roco ook vier polig en er zijn er nog veel meer merken.
Groetjes
Wil
-
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben weer heel wat wijzer geworden. Heb alleen nog 1 vraag:
Kun je NA het plaatsen de onderlinge afstand nog afstellen? En als dit niet kan, hoe bepaal je dan waar je de symova plaatst?
Gr. Roy
Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
-
Met de symoba mal.
Groeten
Hendrik Jan
-
Volgens norm moet het uiteinde van de koppelschacht ongeveer 7,5 mm achter de buffers of in dit geval de balgen worden geplaatst.
https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem362_d.pdf (https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem362_d.pdf)
Bij hetbrijtuig op de eerder geplaatste foto heb ik het geloof ik op 7 mm gehouden.
Hier ook. Afgepast met wat styreen, zodat de koppelafstand bij iedere wagen gelijk blijft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8CFF1776-6569-4564-800F-33E80025BEAF.jpeg)
-
Roy, in de onvolprezen encyclopedie van Beneluxspoornet.nl staat een uitgebreid artikel over (kort)koppelingen in H0 (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Koppelingen_in_schaal_H0).
Ik denk dat daarin een hoop van je vragen beantwoord worden en de afbeeldingen een hoop duidelijk maken.
-
Ja, die verwijzing staat al in bericht 6. :)
En verder gewoon proberen Roy. Die Lima-rijtuigen zijn eigenlijk ideaal oefenmateriaal. Lijmen met supergel of tweecomponentenlijm (wat meer tijd om te plaatsen). Zorg er wel voor dat er geen lijm in het mechaniek sijpelt.
-
Compleet overheen gelezen Henk ::) :angel:
-
Viesmann heeft vier en twee polige stroom voerende koppelingen, Roco ook vier polig en er zijn er nog veel meer merken.
Groetjes
Wil
ook het merk Krois heeft stroomvoerende koppelingen , zelfs tot 8 polige met normschacht
-
Als toevoeging op de Symoba koppelingn heeft Weinert ook een aantal kortkoppelingsmechanieken waar de voorgestelde koppelingen geen ruimte bieden.
Gr,
Rob
-
Wordt Symoba eigenlijk nog geproduceerd? Ik dacht dat ze gestopt waren?
-
Dan zou dat toch wel op de website staan.
http://www.symoba-schniering.de/index.htm (http://www.symoba-schniering.de/index.htm)
Wel is de productie van sommige onderdelen beëindigd. Bijvoorbeeld de grote Symoba, omdat die overbodig bleek.
-
Roco heeft onder nummer 40343 trouwens ook kortkoppelingsmechanieken in het programma.
-
Let op
Roco heeft 2 types
1 voor 2 en een voor 4 assige wagens
die voor 4 assers kun je nog onder een 2 asser maken
omgekeerd zal niet lukken door dat de grondplaat groter is, en je de draaing van de onderstellen belemmerd