Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 00:25:23
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald Halma
Vandaag om 00:13:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 00:03:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
11 July 2025, 23:53:16
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
11 July 2025, 23:49:10
Raadplaatje door R1954
11 July 2025, 23:21:09
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
11 July 2025, 22:47:05
Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
11 July 2025, 22:39:25
Spoor- en tramweg parafernalia door Erik01
11 July 2025, 21:24:43
US diorama in H0 door RetroJack
11 July 2025, 21:15:46
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
11 July 2025, 21:11:44
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
11 July 2025, 20:43:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
11 July 2025, 19:57:46
Roco 2025 door Arjan6511
11 July 2025, 19:40:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
11 July 2025, 19:17:59
NZH A 1001 - 1004 door Hans Reints
11 July 2025, 19:16:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
11 July 2025, 18:40:44
20 toen door Arjan6511
11 July 2025, 17:26:19
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
11 July 2025, 17:14:47
Telefoonnummer Conrad......... door astrantia
11 July 2025, 16:22:05
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
11 July 2025, 15:53:14
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
11 July 2025, 15:46:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 July 2025, 14:27:56
S88n bus splitsen door Montanbahn
11 July 2025, 14:00:06
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
11 July 2025, 13:51:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
11 July 2025, 13:47:16
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
11 July 2025, 13:13:41
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
11 July 2025, 13:00:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door dh3201
11 July 2025, 12:54:44
  

Auteur Topic: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)  (gelezen 8833 keer)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #15 Gepost op: 09 February 2021, 20:59:24 »
Ik gok dat de 200 km/h versie slingerdempers heeft. Daarvoor dienen de door Martijn genoemde "haken" aan de onderzijde bij de draaistellen. Dat zijn steunen voor de slingerdempers, gemonteerd tussen die steunen en de draaistellen.

Groet, Victor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #16 Gepost op: 09 February 2021, 21:37:51 »
Alleen die haken zaten weer aan de i10 rijtuigen. En ze zaten er ook vanaf het begin op volgens mij. Hoe je het verschil kunt zien (bij de i6 en i10) tussen 160 km/h en 200 km/h zou ik niet weten. Wellicht is dat qua uiterlijk geen verschil? (Op een tekstje "200" ergens op de stelbalk na dan).

Hier kun je trouwens ook veel info vinden over bouwjaar, aantallen, nummers, verbouwingen etc. Er zijn nogal wat i10 rijtuigen verbouwd naar bar-/restauratie-/discorijtuigen en de i6c couchette rijtuigen waren eerst gewone i6 rijtuigen.


https://mmfl58.be/RollendMaterieel/Rijtuigen/I%20rijtuigen/I6/I6%20Rijtuigen.html

https://mmfl58.be/RollendMaterieel/Rijtuigen/I%20rijtuigen/I10/I10%20Rijtuigen.html


En waar ze o.a. reden:

https://nl.wikipedia.org/wiki/I10_(spoorwegrijtuig)

https://www.martijnhaman.nl/benelux_belgischerijtuigen.htm

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #17 Gepost op: 09 February 2021, 22:00:44 »
Ik gok dat de 200 km/h versie slingerdempers heeft. Daarvoor dienen de door Martijn genoemde "haken" aan de onderzijde bij de draaistellen. Dat zijn steunen voor de slingerdempers, gemonteerd tussen die steunen en de draaistellen.
Inderdaad, zie de derde foto (cq. het verschil met het rijtuig op de eerste foto) op http://www.b-loc.be/fotos%20I6.html.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #18 Gepost op: 09 February 2021, 22:02:39 »
I10 A was er alleen in uitvoering zonder airco.
I10 B was er zowel met als zonder airco.
Mijn indruk is dat met de onttrekking van 15 B aan het park I6 voor ombouw tot Bc het hierdoor ontstane gat opgevuld moest worden door een deel van de nieuw te bouwen I10 uit te rusten met airco.
Airco was een voorwaarde voor inzet in EC-treinen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #19 Gepost op: 09 February 2021, 22:19:42 »
Inderdaad, zie de derde foto (cq. het verschil met het rijtuig op de eerste foto) op http://www.b-loc.be/fotos%20I6.html.


Oh grappig, nog nooit gezien zo  :)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #20 Gepost op: 15 February 2021, 14:44:08 »
Van buiten is het verschil I6/I10 van grote afstand te zien, omdat I6 een kleine schortplaat onder de rijtuigbak heeft en I10 niet.
Als ezelsbruggetje kun je dat makkelijk onthouden via I-zes heeft schortplaten, I-tien heeft dat niet  :police:
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

E49Memling

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #21 Gepost op: 26 April 2021, 19:45:18 »
Alleen die haken zaten weer aan de i10 rijtuigen. En ze zaten er ook vanaf het begin op volgens mij. Hoe je het verschil kunt zien (bij de i6 en i10) tussen 160 km/h en 200 km/h zou ik niet weten. Wellicht is dat qua uiterlijk geen verschil? (Op een tekstje "200" ergens op de stelbalk na dan).
bij de I10 200 km/u zijn er (antislinger)schokdempers gemonteerd tussen de haken aan de rijtuigkast en het draaistel, de versie 160 km/u hebben die schokdempers niet.

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Vraag over Belgische SNCB/NMBS I6 & I10 rijtuigen (historie en kleur)
« Reactie #22 Gepost op: 16 October 2021, 10:44:44 »
In Oostenrijk zijn er wel dergelijke rijtuigen zonder Airco gebouwd.
Deze hebben ook andere bogies, namelijk SGP.
Uiterlijk vrijwel gelijk maar ze vallen op door de schuiframen aan beide zijden.