Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder.
door
Jos B.
23 December 2025, 23:40:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Silvolde
23 December 2025, 23:38:53
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
Alewijn
23 December 2025, 23:33:02
'Permaloog' met electronenbuizen
door
Silvolde
23 December 2025, 23:26:35
Trix wielen vanvangen van rijtuigen en wagons
door
grossraumwagen
23 December 2025, 23:02:07
Pfarrerwinkel bahn
door
Frank 123
23 December 2025, 22:45:23
Rondom Charlois
door
Alewijn
23 December 2025, 21:50:24
MoBaBro.de
door
W. Thomas
23 December 2025, 21:45:21
Modelwensen 2026
door
treinb
23 December 2025, 21:24:31
losse onderdelen
door
Carl
23 December 2025, 21:21:22
Aachenau West
door
puntenglijder
23 December 2025, 20:02:14
Forster Stadtbahn Tramlok H0m
door
Java
23 December 2025, 19:39:36
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Gerrit H
23 December 2025, 19:24:53
Goede wensen voor 2026
door
Jan Bennink
23 December 2025, 18:55:50
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Hans1963
23 December 2025, 18:23:33
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
23 December 2025, 17:36:30
bestaand station of eigen bouw?
door
Falcon10
23 December 2025, 17:11:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
23 December 2025, 17:09:41
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
23 December 2025, 16:57:23
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Alewijn
23 December 2025, 15:15:47
kerstbaan thuis
door
R1954
23 December 2025, 14:51:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
23 December 2025, 12:59:20
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
bellejt
23 December 2025, 12:15:29
herrmann
door
Klaas Zondervan
23 December 2025, 12:06:58
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Jelmer
23 December 2025, 11:52:36
Roco 42616
door
Ronald69
23 December 2025, 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
23 December 2025, 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren
door
Dave.......
23 December 2025, 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
23 December 2025, 10:37:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt?
door
RobVille
23 December 2025, 10:26:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Verschil DDM-2 en DDM-3
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Verschil DDM-2 en DDM-3 (gelezen 2946 keer)
Pim
Offline
Berichten: 154
Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Gepost op:
01 February 2014, 19:14:41 »
Ik vroeg me al een tijdje af wat het verschil is tussen DDM-2 en DDM-3. Ik heb al op het internet gekeken, maar helaas niks gevonden. Wie o wie kan mij het verschil uitleggen?
Pim
Gelogd
Peter S
Offline
Berichten: 47
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #1 Gepost op:
01 February 2014, 19:27:27 »
Even kijken op Wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeksmaterieel
.
Groet, Peter
Gelogd
Pim
Offline
Berichten: 154
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #2 Gepost op:
01 February 2014, 19:29:02 »
Daar staat het verschil tussen DDM-1 en DDM-2/3. Maar ik bedoel echt het verschil tussen DDM-2 en DDM-3.
Pim
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5434
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #3 Gepost op:
01 February 2014, 20:07:33 »
Tussen DDM-2 en 3 zit geen verschil. Het zijn 2 vervolgbestellingen opDDM-1
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Pim
Offline
Berichten: 154
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #4 Gepost op:
01 February 2014, 22:11:11 »
Oh, bedankt. Dan is dat ook weer duidelijk. Maar dat roept dat weer een vraag op. Waarom was het in twee bestellingen gedaan?
Pim
Gelogd
timtrein
Offline
Berichten: 2100
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #5 Gepost op:
01 February 2014, 22:33:22 »
Uit mijn hoofd was dat de snelheid waarmee besteld moest worden. De OV-studentenkaart kwam eraan en het materieel moest er dus zo snel mogelijk zijn. Door eerst alvast een deel te bestellen kon daarna nog even doorgediscussieerd worden, en kredieten vrijgemaakt worden. NS kon niet vrij maar bestellen wat ze wilde, dat moest goedgekeurd worden, volgens mij door het ministerie van Financiën.
Ik meen dat in Op de Rails van pakweg 1990/1991 wel wat stond, als ik er aan denk zal ik eens kijken.
Gelogd
Jamie
Offline
Berichten: 1445
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #6 Gepost op:
02 February 2014, 10:49:06 »
Er zijn wat uiterlijke verschillen tussen de DDM1 en DDM2 te zien.
De DDM1
http://www.folst.nl/dubbldek/ddm1.htm
1)heeft de blauwe reclamebanen beginnend op het eerste raam links naast de rechter deur op het eerste raam bovenin.
2)heeft een stroomafnemer/phantograaf op het dak.
3)heeft 2 handgrepen linksvoor op de cabineneus.
4)rode zitbanken
5)stekkerdoos links naast het bovenste frontsein.
En misschien nog wel veel meer?
De DDM2
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:NS_DDM_at_Amsterdam_Centraal.jpg
1)heeft de blauwe reclamebanen beginnend op het tweede raam links naast de rechter deur.
2)heeft GEEN stroomafnemer/phantograaf op het dak.
3)heeft 2 handgrepen rechtsvoor op de cabineneus
4)heeft bij de reclamebanen een bestemming aanduiding dmv een display.
5)heeft elechtrische koppeling tussen de buffers.
6)groene zitbanken
Hier een plaatje van de DDM1 en DDM2 boven elkaar
http://www.flickr.com/photos/rob46/5558742236/
De DDM3 volgens wikipedia het zelfde als DDM2
Ik dacht dat dit te maken had met de stammen die uit 3 wagons bestonden en de stammen die uit 4 wagons bestonden of door de vervanging van de 1700 door een dubbeldekkermotorwagen.
Maar dat is nergens op gebaseerd!
Mvg jamie diks
«
Laatst bewerkt op: 02 February 2014, 11:28:33 door Jamie
»
Gelogd
Emiel_nl
Offline
Berichten: 586
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #7 Gepost op:
02 February 2014, 12:25:09 »
DDM-2 en DDM-3 zijn technisch gelijk en kunnen door elkaar heen ingezet worden, ongeacht of dat nou met een motorbak is of met een 1700. Er hebben naast de versie 3+loc (7300den), 3+motorbak (7800den) en 4+loc (7400den) ook nog een tijdje 6+loc (7900den) gereden.
Maar tussen DDM-1 en DDM-2/3 zitten nog wel de nodige technische verschillen: de DDM-1 heeft een iets ander deursluit/lamp deuren dicht-systeem, alleen een pneumatische rem en het stuurrijtuig kan alleen met een 1600/1800 rijden (uitgezonderd dan die enkele 1700 die zijn omgebouwd, maar dat was pas recent gebeurd). De DDM-2/3 kreeg de beschikking over een elektropneumatische rem en twee remcilinders per draaistel en het deursluit/lamp deuren dicht-systeem werd uitgevoerd conform overige treinstellen. En het stuurrijtuig kon uitsluitend met een 1700 rijden.
Groetjes,
Emiel
Gelogd
Pim
Offline
Berichten: 154
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #8 Gepost op:
02 February 2014, 12:28:36 »
Dank jullie wel voor de reacties. Tussen DDM-2 en DDM-3 zit dus gewoonweg geen verschil. Maar weet een van jullie misschien wel welke rijtuigen onder DDM-2 vallen en welke onder DDM-3 vallen?
Pim
Gelogd
Jamie
Offline
Berichten: 1445
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #9 Gepost op:
02 February 2014, 12:39:58 »
Misschien staat hier u antwoord?
http://www.railwiki.nl/index.php/DD-AR_-_Treinstammen_DD-AR
Mvg jamie diks
«
Laatst bewerkt op: 02 February 2014, 12:49:23 door Jamie. Reden: link aangepast
»
Gelogd
Pim
Offline
Berichten: 154
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #10 Gepost op:
02 February 2014, 12:44:30 »
Nee, ik bedoel echt welke UIC-nummers vallen onder DDM-2 en welke nummers vallen onder DDM-3. Dus ik bedoel niet de nummers van de treinstam. Dus niet de nummers 73××, 74××, 78××, etc.
Pim
Gelogd
Jamie
Offline
Berichten: 1445
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #11 Gepost op:
02 February 2014, 12:48:13 »
Sorry pim,ik heb inmiddels de link veranderd.
Naar
http://www.railwiki.nl/index.php/DD-AR_-_Treinstammen_DD-AR
Mvg jamie diks
Gelogd
Pim
Offline
Berichten: 154
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #12 Gepost op:
02 February 2014, 12:53:41 »
Dat is precies wat ik zoek! Heel erg bedankt. Bij deze is de vraag dus opgelost.
Pim
Gelogd
Jamie
Offline
Berichten: 1445
Re: Verschil DDM-2 en DDM-3
«
Reactie #13 Gepost op:
02 February 2014, 16:54:46 »
Graag gedaan pim.
Mvg jamie diks
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Verschil DDM-2 en DDM-3