Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:19:46
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?  (gelezen 4794 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
« Reactie #15 Gepost op: 30 January 2021, 14:25:01 »
Wat plaatjes gemaakt ter verduidelijking.

Oer Lima:







Kap zit met 3 schroeven op onderstel. Tandwielen hebben scherpe tanden met vlakke zijkanten.


Hema/Lima:







Kap zit op onderstel geklikt, aandrijving is versimpeld tov oer Lima, geen asymmetrische draaistellen meer. Tandwielen hebben scherpe tanden met vlakke zijkanten. (ik zie nu dat er stiekum een CD rom motor in zit, maar de losse motor heeft een echte Lima motor)


Lima nieuw:







Kleinere koppelingen. Tandwielen zitten met een boutje vast en hebben beter vormgegeven tandwielen die soepeler op elkaar in grijpen doordat de tanden minder scherp en recht zijn.

Ankers:





Oer Lima anker heb ik niet los gehad. Maar links is het Hema/Lima anker met koperen lamellen en kleine ijzeren polen. In het midden de nieuwere Lima met blank metalen lamellen en grotere polen zodat de magneet de volgende pool soepeler pakt (minder ankerkleef voor beter en soepeler (langzaam) rijden) en helemaal rechts een hypermodern ( ::) ) anker met vage weerstandjes (waarom :??? ) en collector van witte printplaat.

Mvg,

Robert

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
« Reactie #16 Gepost op: 30 January 2021, 15:42:55 »
@Robert,
dit lost het inderdaad op. Dank. Het oer-1200 exemplaar dat ik ooit zag was incompleet, en door die motorbehuizing die ik op jouw foto zie, dacht ik dat er een verticale motor in thuishoorde. Maar kennelijk zat er toch al een moderne motor in, en is die behuizing een soort restant van een oudere constructie (?).  Opgelost!
« Laatst bewerkt op: 30 January 2021, 15:46:05 door janw »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22622
Re: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
« Reactie #17 Gepost op: 30 January 2021, 15:56:20 »
Dat motordraaistel hangt aan die ronde boog. Volgens mij is dat zo bedoeld. De aandrijing was ook speciaal ontworpen, zoals Lima dat toen nog deed bij nieuwe modellen. Vandaar dat het model een correcte asymmetrische asopstelling had. Rond 1970 is Lima overgestapt op een beperkt aantal standaard motordraaistellen en kreeg de 1200 een standaard drie-assig draaistel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2604
Re: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
« Reactie #18 Gepost op: 30 January 2021, 20:49:03 »
kijk, dat is nog eens duidelijk! allemaal hartelijk dank! dit wordt zo een mooi naslagwerkje!  ;D
en dan nog maar even 2 vraagjes ;D
1: is het gewicht van die laatste versie nu weer zo groot als de eerste? zo lijkt het wel op de foto's van Biesje!
2: horen de lampjes te branden met de rijrichting? want er zitten diodes op het loopdraaistel gesoldeerd, maar wat ik ook probeer, ze branden altijd  ???
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
« Reactie #19 Gepost op: 31 January 2021, 02:27:32 »
Ik heb ze nog niet gewogen, zal ik eens doen als ik weer boven ben en er aan denk de keukenweegschaal mee te nemen.

Ja, verlichting hoort te wisselen met rijrichting, maar die glazen Lima diodes gaan nog wel eens stuk :(

Mvg,

Robert

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2604
Re: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
« Reactie #20 Gepost op: 31 January 2021, 10:24:41 »
Mijn dank is weer groot!
Wisselend licht: ah, dan zullen we er maar even wat nieuwe diodes in knutselen :)
Gewicht: ik vroeg me meer af of dat nu een ander model gewicht was. Ik ken eigenlijk alleen die "paddenstoeljes" zoals ze er de langste tijd in zaten. Op die oudste zie ik een andere bij jouw en op de foto van de nieuwste lijkt ie ook anders. Of is dat gewoon een paddenstoeltje?
« Laatst bewerkt op: 01 February 2021, 09:55:16 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
« Reactie #21 Gepost op: 31 January 2021, 21:25:01 »
Zijn idd verschillende vormen lood bij alle 3. Wat extra gewicht kan overigens nooit kwaad bij Lima, en mocht je een Hema/Lima tegenkomen: nieuwe anti-slipbandjes helpen ook enorm.

Nieuwe diodes zal een boel helpen :D

Bij nieuwere 1300 modellen zit er ook extra stroomafname aan 1 kant, maar bij de nieuwere (NS Cargo en ACTS, maar er zijn ook nieuwere grijs/gele en blauwe gemaakt) hebben ze dat niet gedaan :(

Ik heb 2 nieuwere modellen met een Lenz decoder (die had ik over) uitgerust en dat rijdt best prima, mits rails en wielen super schoon zijn. Het exemplaar war die susu/cd-rom motor in zat heb ik eens in Houten meegenomen voor weinig, er zit ook een Lenz in lijkt het, maar heb er niet mee gereden omdat ik dacht dat het een oudere motor was. Ik denk dat ik die Susu in mijn oude Lima TGV ga frotten :) Waarom ik de Lima's gedigitaliseerd heb weet ik eigenlijk niet... ik heb mooie Roco 1200en. Wellicht ben ik nostalgischer dan ik zelf dacht.

Mvg,

Robert


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2286
    • Biesje.nl
Re: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
« Reactie #22 Gepost op: 08 February 2021, 02:52:24 »
Was toch nieuwsgierig geworden of het anker in de oer Lima anders zou zijn. Dus eens open geschroefd en warempel: het is iets anders :o

Het asje is iets langer en het tandwiel iets korter, maar het nieuwere type anker past er wel in. Doordat de nieuwere ankers een kortere as hebben zit daar wel een probleem. De as komt niet ver genoeg in het lager van het motor schild (afneembare deel met de koolborstels).

Verder zit er geen lager materiaal in. De motor as zit dus 'los' in het plastic van het motor huis. Die Hema/Lima en nieuwere motoren hebben iets van een metalen hulsje zitten als lager.

Wat ook opvalt is de harde ring magneet. Het lijkt een keramisch materiaal te zijn. Niet het zachte koelkastmagneet type wat in een cirkel gebogen zit binnen de metalen ring.

De koolborstels zijn ook ouderwetsch. Een is van koolstof, de ander is een opgerold koperen gaasje.

Mvg,

Robert

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2604
Re: Lima 1200 oude en nieuwe versie aandrijving. wat is het verschil?
« Reactie #23 Gepost op: 08 February 2021, 10:44:16 »
Leuke info weer! dank je wel!
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop