Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Freddy
Vandaag om 18:05:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:35:28
Mijnbouw Indonesië door Frits C
Vandaag om 17:32:43
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 17:25:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
Vandaag om 17:23:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
NS 8800 in spoor 0 door MathynK
Vandaag om 16:22:16
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Wim1969
Vandaag om 16:15:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:02:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:40:40
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Halling aandrijvingen door Dave.......
Vandaag om 12:41:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 12:15:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:31
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 11:49:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:19:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:14:26
Modelspoorbaan van Einte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:16:44
Acme nieuwe ICNG door Blausee-Mitholz
15 September 2025, 23:26:31
Minibaan Visserskaai H0 door MOVisser
15 September 2025, 23:14:26
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Ronald A.
15 September 2025, 22:59:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
15 September 2025, 21:24:36
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
15 September 2025, 20:23:34
  

Auteur Topic: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779  (gelezen 4476 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #30 Gepost op: 07 October 2020, 21:54:30 »
Meet eens op 1 rail tussen blok 3 en blok 4.  Als, zoals hierboven aangeduid, er een verschil zit in de synchronisatie, dan zou er een verschilspanning te zien moeten zijn.  Verwissel daarna de polariteit eens op blok 4 ( omwisselen aansluitdraden) en meet nog eens.
Ben benieuwd.  Misschien doet het niks of zegt het niks, maar het blijft nog even zoeken naar de oorzaak.

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #31 Gepost op: 07 October 2020, 22:00:33 »
Nog een suggestie:  sluit de remgenerator aan op blok 4 en kijk wat er gebeurt.
Sluit daarna de remgenerator aan op een weerstand (redelijk grote waarde en met voldoende wattage) , maar los van de rails en kijk wederom wat er gebeurt.

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #32 Gepost op: 07 October 2020, 22:38:00 »
Misschien is het niks, maar heb je al eens geprobeerd de kabels van booster naar booster en booster naar rem generator te wisselen?
Ik bedoel daarmee dus de booster bus kabels, de 4polige RJ11.
Wat me ook een beetje verwonderd, maar zal er niks mee te maken hebben, is de 1V verschil in uitgang tussen centrale en booster3 bijvoorbeeld.
Dat zou niet zoveel mogen zijn, ik had maximaal een 0.5Volt verwacht.
Het blijft een apart probleem. Inderdaad de spanningsverschillen tussen beide blokken van railstaaf naar railstaaf zijn wel interessant om te weten.
Ook de gemelde tik is mij niet helemaal duidelijk wat je hoort. Kan dit zijn tussen centrale en booster4, of echt tussen booster 3 en 4?
Het hoort in ieder geval niet.  ;D
Succes wederom, groetjes, Hans

PS, iets staat mij bij uit een grijs test verleden dat ik een van de twee polen van de uitgang van de 10764, die ik als booster gebruikte, heb doorverbonden maar weet het niet meer zeker.
De handleiding zegt trouwens dat dit niet de bedoeling is. Toch kan ik me iets dergelijks herinneren, maar raad het niet aan.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2020, 22:50:26 door Hans sprinter »

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #33 Gepost op: 07 October 2020, 23:19:47 »
Vincent,

1. de Centrale is dit een roco multiecentrale, die met de blauwe draad loze muis..
2. de als booster gebruikte centrale hebben deze alle het zelfde type nummer. en welke type nummer
    de  centrales hebben die een aansluitsnoer met een plug of een vast draad naar de trafo`s.
3. bij elke booster dienen beide spoor staven geïsoleerd te zijn ten opzichte van elkaar.
4. als je van booster 1 de rechter rails en van booster 2 de linker rails pakt welke voltage meet je dan.
   meet dat bij elke booster overgang.
5. gebruik je een stekker blok waarop alle trafo zijn aangesloten,
    een stekker gaat naar een stopcontact van de huisinstallatie.
    alle trafo`s zitten op de zelfde zekering groep.
6. vreemd het spanningsverschil  bij booster 1 en de centrale ten opzichte van de andere booster bij gelijke trafo`s.
7. er staat me bij dat de aansluiting als volgt is centrale 2x booster remgenerator 3x booster, kan dit even iet zo gauw terug
    vinden in mijn documentatie archief of dit klopt.
8. de voeding van de boosters (trafo uitgangen) mogen ook niet door ver bonden zijn
9. eigenlijk de eerste vraag heeft deze combinatie al zo bij je gewerkt in het verleden.
 


 
« Laatst bewerkt op: 07 October 2020, 23:22:17 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #34 Gepost op: 08 October 2020, 08:31:00 »
7. er staat me bij dat de aansluiting als volgt is centrale 2x booster remgenerator 3x booster, kan dit even iet zo gauw terug
    vinden in mijn documentatie archief of dit klopt.
Uit de handleiding van de MM:
Maximaal kunnen er vier Boosters 10765 op de versterker 10764 worden aangesloten. In verbinding met de remgenerator 10779 kunnen bij grotere modelspoorwegen echter meer dan 4 Boosters worden aangesloten. Hiertoe moeten versterker, Booster en remgenerator in de volgende volgorde worden aangesloten:10764 (of 10761) – 3 x 10765 – 10779 – 3 x 10765 – 10779 enz.

Het zou ook raar geweest zijn als dit anders was geweest, gezien de 10764 de functie van de remgenerator heeft, oftewel de fanout van de 10764 geld in dit geval, zeer waarschijnlijk hetzelfde IC als in de remgenerator. Bij de draadloze centrale is dit niet anders is., sterker nog, de text  is een exacte copy van de MM manual, zelfs met verkeerde type nummer van de centrale in de text...(multiZENTRALEPRO – 3 x 10765 – 10779 – 3 x 10765 – 10779 etc.)
Groetjes, Hans

PS intrigerende opmerking uit de manual:
It is imperative that you make sure that the power track does not contain any capacitors.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2020, 08:45:42 door Hans sprinter »

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #35 Gepost op: 08 October 2020, 09:48:31 »
Je bedoelt dat misschien in blok 4 een condensator in de aansluitrail zit ?
Zou kunnen, maar dan zou de loc toch niet gewoon door blijven rijden ?  En uiteindelijk de booster of de condensator in rook opgaan ? En de overgangen naar 5 en 6 ?
Uiteraard wel te controleren.
Duidelijk is, dat het nog steeds onduidelijk is.

Ik zit ook te denken, of misschien de isolatie tussen blok 3 en 4, bij het rijden met een zware loc, toch contact maakt.  Controleren svp.

Dus voorlopig blijven controleren en uitsluiten van mogelijkheden.  Moeilijk.

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #36 Gepost op: 08 October 2020, 09:54:34 »
Hans,
Bedankt voor de aanvulling, kon het even niet zou gauw terug vinden.

Ik weet wel dat de verschillende centrale types niet gefabriceerd zijn door de zelfde producent.
Andere pcb layout en grote mogelijk niet exact het zelfde ontwerp en componenten.
Dit kan het spanningsverschil verklaren van de centrale, booster ten opzichte van de boosters.

Vvkan
Bij een ontrecht geplaatste condensator heb je direct kortsluiting.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2020, 10:26:49 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #37 Gepost op: 08 October 2020, 10:13:46 »
Bij een ontrecht geplaatste condensator heb je direct kortsluiting.
Dat dacht ik ook, maar dat is voor mij te lang geleden. Bedankt voor de herinnering.

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #38 Gepost op: 08 October 2020, 10:26:01 »
In de praktijk tegen aangelopen.

1. Kortsluiting bij overgang tussen booster, polariteit digtaal signaal zit niet aan de zelfde kant van de rails, niet beide op de
    rechte of linker  railstaaf.
    Oplossing voedingstekker van de rails omdraaien van een booster.
2. Vonken bij overgang van boosters, bovenstaande of een te groot spanningsverschil tussen de boostersectie.
3. Wat lastige trafo`s zitten niet in de zelfde 50 Herz fase, netstekker omdraaien.
4. Trafo`s niet allen op dezelfde wandcontactdoos aangesloten, daardoor mogenlijk niet op de zelfde zekeringsgroep, en
    mogelijk niet op dezelfde ader van de huisaansluiting vanaf de straatkabel, fase verschil.
5. ook tegen gekomen uitgang wisselspanning omdraaien van de trafo,mogenlijk door een ander interne bedrading
   /'constructuie van de trafo.

Er van uitgaan dat de booster allen niet defect zijn, en geen vergissing bij het bedraden.
Dit uitzoeken door de boosters onderling te verwisselen.

Meer smaken zijn er niet,
Vincent Suc6

Hans
Ik denk dat je dat ook wel weet.

10761/62  ander producent dan de 10764, hierdoor een iets andere uitgangspanning op de rails.
 
Vvkan
Geen dank, Hans wees mij ook op de correcte MM Tekst. 
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

locofiel

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #39 Gepost op: 08 October 2020, 10:33:13 »
@FHJ Seller,

Bij mijnwetten zijn de 10761 centrales door HKE gefabriceerd. Hier heb ik echter twee versies van: 1 met een volledige (10764 achtige pcb) en 1 pcb, die "slechts" de helft is en ook de oudste.
Dit soort "geintjes geven soms een afwijkende spanningsverschil.
Om jouw probleem visualiseren, zo ik een goedkope oscilloscoop met een verzwakker koen bij Ali. Kosten <€22,-.
Je kunt zo zeker de "snoodaard" tackelen.

Gr,

Dirk

locofiel

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #40 Gepost op: 08 October 2020, 10:46:09 »
Correctie:

De tip over de oscilloscoop is voor Vincent.


Gr,

Dirk

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #41 Gepost op: 08 October 2020, 11:09:45 »
Kort oftopic, antwoord van Lenz:
Sehr geehrter Herr,
vielen Dank für Ihre E-Mail.
Leider ist der XpressNet Verstärker zurzeit nicht lieferbar. Für das Gerät ist ein re-Design nötig geworden, welches
aus Kapazitätsgründen bisher nicht durchgeführt werden konnte.
Wir hoffen, dass wir Ihnen weiterhelfen konnten.
Mit freundlichen Grüssen
P. Rapp

Helaas, nou hopen dat iemand er 1 over heeft, de investeringen zullen niet snel gedaan worden dus van Lenz uit weinig mogelijkheden.
Wie heeft er 1 over??  ;) ???

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #42 Gepost op: 08 October 2020, 11:23:25 »
Hans

Sorry beide in gebruik in onze vaste baan.

Heeft waarschijnlijk ook te maken met de nieuwe LZV200 die toch iets anders in elkaar zit.
Mischien Lenz USA of ebay deutsland.
 
« Laatst bewerkt op: 08 October 2020, 11:25:25 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #43 Gepost op: 10 October 2020, 15:53:39 »
Vincent S,

Heb je het probleem kunnen oplossen?
« Laatst bewerkt op: 10 October 2020, 18:51:15 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779
« Reactie #44 Gepost op: 22 October 2020, 22:22:25 »
Inmiddels 22 october.  Nog iets bereikt ?