Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 08:24:36
C12c rijtuig
door
roco
Vandaag
om 07:59:31
Terschellinger Spoor
door
roco
Vandaag
om 07:57:18
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:45:25
Modelspoorbaan van Einte
door
Frits C
Vandaag
om 07:13:28
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 07:13:15
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Frits C
Vandaag
om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
12 October 2025, 23:27:56
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
zoeken waar een draad zit op de baan
door
Dirk
12 October 2025, 22:59:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
Kato ETA 515
door
Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179
door
Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
Show je realistische treinsamenstelling
door
Cegielski
12 October 2025, 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
12 October 2025, 20:10:15
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
Camickaeze
12 October 2025, 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
12 October 2025, 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
12 October 2025, 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
vpeters1984
12 October 2025, 18:58:33
HSM D1715
door
vpeters1984
12 October 2025, 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
12 October 2025, 18:34:40
Tsjechische Sikken
door
maartenvdb
12 October 2025, 18:30:24
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
12 October 2025, 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
12 October 2025, 17:50:31
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
12 October 2025, 17:10:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Museumspoor
|
Anten–Gräfsnäs Järnväg Zweden
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Anten–Gräfsnäs Järnväg Zweden (gelezen 2202 keer)
hansberekvam
Offline
Berichten: 40
Anten–Gräfsnäs Järnväg Zweden
«
Gepost op:
04 November 2020, 22:14:39 »
In de afgelopen decennia zijn door mij van praktisch alle museumspoorlijnen in Zweden en Noorwegen, waar rijdende museumtreinen te zien zijn, filmpjes gemaakt. Als ""bijproduct"" zijn er ook foto's gemaakt. Vandaag de Anten–Gräfsnäs Järnväg. Laatste bezoek was tijdens hun museumdagen 24 en 25 augustus 2019. De trein rijdt over een afstand van 12 km van Anten langs een meer naar het kasteelpark Gräfsnäs. Het is een smalspoorlijn 891 mm. Station Anten is het beginpunt van de spoorlijn.
Deze museumspoorlijn heeft vele stoomlocomotieven van kleine industriële locomotieven tot de grote tenderlocomotieven. Bijzonder vindt ik de twee railbussen, die alleen op deze dagen in bedrijf zijn. Voor wat achtergrondinformatie is ter plekke een boekwerkje gekocht.
De railbus AGJ 101, gebouwd in Kalmar, werd in de 20er jaren van de vorige eeuw geleverd aan Västergötland - Gothenburg Järnväg - VGJ. En daarna gereden op de Kalmar - Berga Järnväg . De railbus heeft een teakhouten bekleding en 30 zitplaatsen met houten banken.
De railbus AGJ 102, gebouwd direct na de 2e wereldoorlog, werd oorspronkelijk geleverd aan Nordmark - Klarälven Järnväg - NKlJ, in Värmland. Het bedrijf was eigendom van Uddeholm AB. De spoorlijn was een van de laatste particuliere spoorwegmaatschappijen in Zweden en is nooit genationaliseerd. De spoorlijn voerde gedurende alle jaren transport uit voor Uddeholms Bruk, maar werd uiteindelijk in 1990 gesloten en afgebroken. Deze railbussen met hun typische uitstraling, zijn erg polulair geweest en gebouwd door Hilding Carlsson in Umeå en heeft een typische uitstraling voor de eerste treinbussen in Zweden. De railbus is bekleed met plaatstaal op een houten frame. Deze heeft 46 zitplaatsen. De maximaal toegestane snelheid is 70 km / u. Bij AGJ mag deze maar 50 km/u rijden. De railbus heeft een oud type versnellingsbak waarbij men moet schakelen met een "dubbel pedaal".
HBA 2 is een unieke locomotief, er zijn er maar 4 van. De locomotief werd in 1957 vervaardigd door het bedrijf Krupp in Duitsland voor Hällefors Bruk AB. Het is een typische industrielok, bedoeld voor rangeren.
Nog wat meer plaatjes.
Ook voor de veiligheid wordt gezorgd; hier op het tussenstation Kvarnabo.
Een bezoek waard, als het weer kan.
Gelogd
Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).
Noordernet
Offline
Berichten: 3375
Re: Anten–Gräfsnäs Järnväg Zweden
«
Reactie #1 Gepost op:
04 November 2020, 23:36:33 »
Hans,
Dankjewel voor deze leuke reportage.
Wolter
Gelogd
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Museumspoor
|
Anten–Gräfsnäs Järnväg Zweden