Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:32:21
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door FreekH
Vandaag om 00:53:56
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:39:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 00:34:53
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
12 December 2025, 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
12 December 2025, 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
12 December 2025, 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
12 December 2025, 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
12 December 2025, 12:08:21
  

Auteur Topic: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?  (gelezen 1931 keer)

Bert2011

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • Gotthard SBB
Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Gepost op: 25 April 2020, 21:31:23 »
Beste forum leden,

Vraagje ik ben bezig met de bouw van mijn schaduwstation; maar mijn vraag is voor het aansluiten/maken van de blokken wat is de beste keuze en simpelste uit dit plaatje ?

« Laatst bewerkt op: 25 April 2020, 21:39:18 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Met vriendelijke groet,

Bert Ruedisueli

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #1 Gepost op: 25 April 2020, 21:44:14 »
Ik ben zelf gegaan voor optie 1, maar dan wel de inrijsectie groter, en de stopsectie klein aan het eind.
Dus zeg maar meer optie 2 waarbij het ongedetecteerde deel bij de inrijsectie is gevoegd.
De andere zijn niet fout, maar wilde zelf het aantal onderbrekingen in de sporen beperkt houden.

Groet,
Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #2 Gepost op: 25 April 2020, 21:59:53 »
Bij een vaste rijrichting is het inderdaad niet nodig om een ongedetecteerd deel te hebben. Je kan de inrijsectie laten doorlopen tot de stopsectie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #3 Gepost op: 25 April 2020, 22:00:21 »
Tsja, dat kan, afhankelijk van je software, zelfs met 1 melder...Met koploper kan het sowieso.

grtz Rob

Oh ja, met meerdere sporen...

« Laatst bewerkt op: 25 April 2020, 23:06:20 door Bert van Gelder. Reden: Berichten samengevoegd... »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6984
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #4 Gepost op: 26 April 2020, 08:02:52 »
Ik heb maar één korte melder per blok. Er wordt langzaam gereden en op de stopmelder direct gestopt. Netjes remmen hoeft ook niet want ik zie er niks van.

Gr, Ben.

Bert2011

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • Gotthard SBB
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #5 Gepost op: 27 April 2020, 11:57:43 »
Ok hartelijk dank voor het advies !
Met vriendelijke groet,

Bert Ruedisueli

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #6 Gepost op: 27 April 2020, 12:11:35 »
Ik werk zelf met een volledig blok en de stop locatie met IR sensoren, zo komt de trein altijd op de juist plek te staan.
Het moment van afremmen wordt in Traincontroller ingesteld, maar de snelheid is niet hoog bij inrijden.
Het is ook net wat je voorkeur heeft natuurlijk, maar dit was voor mij ook het goedkoopste om te bouwen.

IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #7 Gepost op: 27 April 2020, 20:56:21 »
Zelf gebruik ik ook optie 1 voor mijn schaduwstation.
Waarbij de inrij en stop sectie bij mij ook even groot zijn. Ik stuur dit aan met ArCoMoRa icm RocRail en alles werkt naar behoren.

In mijn zichtbare station werk ik echter met optie 2, om de treinen wat netter te laten afremmen en op de juiste plek te laten stoppen.

Groeten Marco

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • ***
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #8 Gepost op: 27 April 2020, 21:38:11 »
    Rij je met koploper, dan kun je kiezen voor "dynamisch schaduwstation". 1x lichtsluis over alle sporen bij de ingang, 1x lichtsluis over alle sporen bij de uitgang.
    Mogelijkheden:
    • max 2 treinen per spoor
    • koploper bepaald zelf waar ze komen te staan doordat de lengte van elk spoor en elke trein bekend is.
    • Koploper bepaald ook hoeveel treinen er minimaal in moeten voor de eerste er weer uit rijdt.
    • Koploper bepaald welke er uit rijdt afhankelijk van het treintype
    Werking: Koploper bepaald de wisselstanden afhankelijk van de binnenkomende trein. Deze passeert de in-lichtsluis en geeft de melding door. De trein rijdt zover door tot deze de uit-lichtsluis passeert, deze geeft de melding door. De trein stopt en rijdt zo ver achteruit tot de uit-lichtsluis weer vrij is. De trein staat nu geparkeerd. Koploper weet welke trein het is en hoe lang deze is en kiest vervolgens of dit spoor lang genoeg is voor een tweede trein, als dat zo is rijdt deze het zelfde spoor op en door tot de in-lichtsluis vrij is en stopt. Is dit niet zo dan wordt voor de komende trein een andere parkeerplek gezocht en daarvoor de wissels in de juiste stand gezet.
    Voor de lichtsluisjes kun je de
Floodland lichtsluis nemen. Afhankelijk van de IR-led gaat deze tot ca 80cm. (Het foto-ic IS471F kan je ook op de kopse kant van de print solderen, dan kun je een sleufje in je rijtafel maken waar deze print ingedrukt wordt zodat het foto-ic ca 1cm boven het spoor uit kijkt richting IR-led en zo de onzichtbare detectie lichtstraal vormt. Over het vrije relaiscontact kun je dan een rood/groene led zetten zodat je ook ziet wat de melder doet).[/list]
« Laatst bewerkt op: 27 April 2020, 21:42:52 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).