Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:30:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Hasenwald
Vandaag om 01:29:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?  (gelezen 1835 keer)

Bert2011

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • Gotthard SBB
Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Gepost op: 25 April 2020, 21:31:23 »
Beste forum leden,

Vraagje ik ben bezig met de bouw van mijn schaduwstation; maar mijn vraag is voor het aansluiten/maken van de blokken wat is de beste keuze en simpelste uit dit plaatje ?

« Laatst bewerkt op: 25 April 2020, 21:39:18 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Met vriendelijke groet,

Bert Ruedisueli

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #1 Gepost op: 25 April 2020, 21:44:14 »
Ik ben zelf gegaan voor optie 1, maar dan wel de inrijsectie groter, en de stopsectie klein aan het eind.
Dus zeg maar meer optie 2 waarbij het ongedetecteerde deel bij de inrijsectie is gevoegd.
De andere zijn niet fout, maar wilde zelf het aantal onderbrekingen in de sporen beperkt houden.

Groet,
Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #2 Gepost op: 25 April 2020, 21:59:53 »
Bij een vaste rijrichting is het inderdaad niet nodig om een ongedetecteerd deel te hebben. Je kan de inrijsectie laten doorlopen tot de stopsectie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #3 Gepost op: 25 April 2020, 22:00:21 »
Tsja, dat kan, afhankelijk van je software, zelfs met 1 melder...Met koploper kan het sowieso.

grtz Rob

Oh ja, met meerdere sporen...

« Laatst bewerkt op: 25 April 2020, 23:06:20 door Bert van Gelder. Reden: Berichten samengevoegd... »

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6724
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #4 Gepost op: 26 April 2020, 08:02:52 »
Ik heb maar één korte melder per blok. Er wordt langzaam gereden en op de stopmelder direct gestopt. Netjes remmen hoeft ook niet want ik zie er niks van.

Gr, Ben.

Bert2011

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • Gotthard SBB
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #5 Gepost op: 27 April 2020, 11:57:43 »
Ok hartelijk dank voor het advies !
Met vriendelijke groet,

Bert Ruedisueli

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #6 Gepost op: 27 April 2020, 12:11:35 »
Ik werk zelf met een volledig blok en de stop locatie met IR sensoren, zo komt de trein altijd op de juist plek te staan.
Het moment van afremmen wordt in Traincontroller ingesteld, maar de snelheid is niet hoog bij inrijden.
Het is ook net wat je voorkeur heeft natuurlijk, maar dit was voor mij ook het goedkoopste om te bouwen.

IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #7 Gepost op: 27 April 2020, 20:56:21 »
Zelf gebruik ik ook optie 1 voor mijn schaduwstation.
Waarbij de inrij en stop sectie bij mij ook even groot zijn. Ik stuur dit aan met ArCoMoRa icm RocRail en alles werkt naar behoren.

In mijn zichtbare station werk ik echter met optie 2, om de treinen wat netter te laten afremmen en op de juiste plek te laten stoppen.

Groeten Marco

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
  • ***
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #8 Gepost op: 27 April 2020, 21:38:11 »
    Rij je met koploper, dan kun je kiezen voor "dynamisch schaduwstation". 1x lichtsluis over alle sporen bij de ingang, 1x lichtsluis over alle sporen bij de uitgang.
    Mogelijkheden:
    • max 2 treinen per spoor
    • koploper bepaald zelf waar ze komen te staan doordat de lengte van elk spoor en elke trein bekend is.
    • Koploper bepaald ook hoeveel treinen er minimaal in moeten voor de eerste er weer uit rijdt.
    • Koploper bepaald welke er uit rijdt afhankelijk van het treintype
    Werking: Koploper bepaald de wisselstanden afhankelijk van de binnenkomende trein. Deze passeert de in-lichtsluis en geeft de melding door. De trein rijdt zover door tot deze de uit-lichtsluis passeert, deze geeft de melding door. De trein stopt en rijdt zo ver achteruit tot de uit-lichtsluis weer vrij is. De trein staat nu geparkeerd. Koploper weet welke trein het is en hoe lang deze is en kiest vervolgens of dit spoor lang genoeg is voor een tweede trein, als dat zo is rijdt deze het zelfde spoor op en door tot de in-lichtsluis vrij is en stopt. Is dit niet zo dan wordt voor de komende trein een andere parkeerplek gezocht en daarvoor de wissels in de juiste stand gezet.
    Voor de lichtsluisjes kun je de
Floodland lichtsluis nemen. Afhankelijk van de IR-led gaat deze tot ca 80cm. (Het foto-ic IS471F kan je ook op de kopse kant van de print solderen, dan kun je een sleufje in je rijtafel maken waar deze print ingedrukt wordt zodat het foto-ic ca 1cm boven het spoor uit kijkt richting IR-led en zo de onzichtbare detectie lichtstraal vormt. Over het vrije relaiscontact kun je dan een rood/groene led zetten zodat je ook ziet wat de melder doet).[/list]
« Laatst bewerkt op: 27 April 2020, 21:42:52 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).