Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:25:05
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 08:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:08:00
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 07:53:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 07:03:50
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 06:52:00
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door henk
Vandaag om 06:02:04
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 01:00:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09
  

Auteur Topic: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0  (gelezen 10978 keer)

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #15 Gepost op: 25 February 2008, 16:18:27 »
Goed verwoord modelspotter, het verhaal over het remsysteem. Alleen een kleine correctie, de treinleidingdruk is normaal 5 bar.
Ter aanvulling:
Als de machinist de treinleidingdruk verlaagd om een remming in te zetten gebeurd deze drukverlaging via de remkraan. Bij lange goederentreinen zou het een eeuwigheid duren voordat de remmen van de laatste wagen ook aanslaan. Daarom heeft men bij oudere triplekleppen de bolkamer geïntroduceerd, hier word bij een remming steeds een hapje lucht uit de treinleiding opgeslagen zodat de drukverlaging sneller verloopt. Bij het lossen van de remmen wordt deze lucht dan weer afgevoerd naar buiten.
Bij de modernere 3-drukken triplekleppen wordt dit hapje lucht meteen naar buiten afgeblazen.  Het sissen daarvan is goed te horen als een machinist een remming inzet.
Overigens remt de trein op volle kracht als de treinleidingdruk is verminderd tot 3,5 bar.
Om er zeker van te zijn dat alle remmen loskomen bij het lossen wordt de druk van de treinleiding, in de vulstand, verhoogd tot 5,4 bar.
Na terugplaatsing van de remkraan, in de rijstand, wordt deze overdruk via de remkraan teruggereduceerd.

Groet,

Dolf.
 

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1538
    • Raamsdonk spoor 0
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #16 Gepost op: 25 February 2008, 22:50:30 »
Sorry voor de "late" scan, maar heb je hier wat aan??

Uit voorschrift 40, de hildeband knorr rem uit 1943.

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11351
    • nulpunt
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #17 Gepost op: 25 February 2008, 23:10:01 »
Ik heb ook wel wat van die boeken met allerlei mooie tekeningen en schetsen, maar niet goed/duidelijk  voor de modelbouwer.
Maar wat je nu laat zien kende ik nog niet.

Dus nu hebben we dankzij de inbreng:
1. theorie
2. praktijk.

Helemaal OK.

modelspotter

  • Gast
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #18 Gepost op: 26 February 2008, 00:26:23 »
Als je het precies wil weten hoe de leidingen lopen... kruip onder een van de goed.wagens bij een van de museum/toeristische lijnen, wel die met luchtrem opzoeken.

@Dolf, helemaal gelijk met je 5 bar, ach het is al zolang geleden dat ik bij de VSM examen deed en reed (32 jaar)

Er zijn nog meer mogelijkheden zoals ik al aangaf. Treinstellen kennen een aparte vulleiding. En bij de Blokkendozen (el.) kon druklucht uit de treinleiding bij een snelremming direct vanuit de treinleiding naar de remcilinders lopen.

Pneumatiek is een vak waar je op af kan studeren!

Modelspotter




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11351
    • nulpunt
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #19 Gepost op: 26 February 2008, 01:07:13 »
@modelspotter,

altijd een goed idee om (als het kan) bij je 1:1 model te gaan kijken, maar in dit geval ben ik niet voor 1 gat te vangen.


eerlijk is eerlijk, dit is geen goederenwagen, maar de SSN 8811 waar ik van tijd tot tijd wat meehelp bij de restauratie. Maar ik kan je verzekeren, dat ik elders ook onder en op de wagens kruip en klim.....met digitaaltje natuurlijk.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #20 Gepost op: 26 February 2008, 09:17:25 »
Frits, kruip dan alleen onder stilstaande goederenwagens. Anders bestaat de mogelijkheid dat er weer een treurig bericht in dit forum verschijnt. ;D ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11351
    • nulpunt
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« Reactie #21 Gepost op: 26 February 2008, 11:05:20 »
Ja, ja, ik weet het.

en voor diegenen die nog wat willen leren :
http://www.veiligheidlangshetspoor.com/

maar dat je informatieve plaatjes kan schieten, dat is duidelijk.