Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 08:25:05
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Jelmer
Vandaag
om 08:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:08:00
Ronald doet de Fork Challenge!
door
tothebeach
Vandaag
om 07:58:49
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 07:53:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
GD
Vandaag
om 07:03:50
Opstelbaan
door
spoorijzer
Vandaag
om 06:52:00
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316
door
henk
Vandaag
om 06:02:04
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
prutser
Vandaag
om 01:00:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Roco ns 309 ac>dc
door
hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte
door
Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns
door
prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC
door
puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software
door
AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf
door
Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI
door
Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen
door
Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0 (gelezen 10978 keer)
Dolf44
Offline
Berichten: 843
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #15 Gepost op:
25 February 2008, 16:18:27 »
Goed verwoord modelspotter, het verhaal over het remsysteem. Alleen een kleine correctie, de treinleidingdruk is normaal 5 bar.
Ter aanvulling:
Als de machinist de treinleidingdruk verlaagd om een remming in te zetten gebeurd deze drukverlaging via de remkraan. Bij lange goederentreinen zou het een eeuwigheid duren voordat de remmen van de laatste wagen ook aanslaan. Daarom heeft men bij oudere triplekleppen de bolkamer geïntroduceerd, hier word bij een remming steeds een hapje lucht uit de treinleiding opgeslagen zodat de drukverlaging sneller verloopt. Bij het lossen van de remmen wordt deze lucht dan weer afgevoerd naar buiten.
Bij de modernere 3-drukken triplekleppen wordt dit hapje lucht meteen naar buiten afgeblazen. Het sissen daarvan is goed te horen als een machinist een remming inzet.
Overigens remt de trein op volle kracht als de treinleidingdruk is verminderd tot 3,5 bar.
Om er zeker van te zijn dat alle remmen loskomen bij het lossen wordt de druk van de treinleiding, in de vulstand, verhoogd tot 5,4 bar.
Na terugplaatsing van de remkraan, in de rijstand, wordt deze overdruk via de remkraan teruggereduceerd.
Groet,
Dolf.
Gelogd
1795
Offline
Berichten: 1538
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #16 Gepost op:
25 February 2008, 22:50:30 »
Sorry voor de "late" scan, maar heb je hier wat aan??
Uit voorschrift 40, de hildeband knorr rem uit 1943.
Edwin
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
FritsT
Offline
Berichten: 11351
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #17 Gepost op:
25 February 2008, 23:10:01 »
Ik heb ook wel wat van die boeken met allerlei mooie tekeningen en schetsen, maar niet goed/duidelijk voor de modelbouwer.
Maar wat je nu laat zien kende ik nog niet.
Dus nu hebben we dankzij de inbreng:
1. theorie
2. praktijk.
Helemaal OK.
Gelogd
modelspotter
Gast
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #18 Gepost op:
26 February 2008, 00:26:23 »
Als je het precies wil weten hoe de leidingen lopen... kruip onder een van de goed.wagens bij een van de museum/toeristische lijnen, wel die met luchtrem opzoeken.
@Dolf, helemaal gelijk met je 5 bar, ach het is al zolang geleden dat ik bij de VSM examen deed en reed (32 jaar)
Er zijn nog meer mogelijkheden zoals ik al aangaf. Treinstellen kennen een aparte vulleiding. En bij de Blokkendozen (el.) kon druklucht uit de treinleiding bij een snelremming direct vanuit de treinleiding naar de remcilinders lopen.
Pneumatiek is een vak waar je op af kan studeren!
Modelspotter
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11351
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #19 Gepost op:
26 February 2008, 01:07:13 »
@modelspotter,
altijd een goed idee om (als het kan) bij je 1:1 model te gaan kijken, maar in dit geval ben ik niet voor 1 gat te vangen.
eerlijk is eerlijk, dit is geen goederenwagen, maar de SSN 8811 waar ik van tijd tot tijd wat meehelp bij de restauratie. Maar ik kan je verzekeren, dat ik elders ook onder en op de wagens kruip en klim.....met digitaaltje natuurlijk.
Gelogd
Dolf44
Offline
Berichten: 843
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #20 Gepost op:
26 February 2008, 09:17:25 »
Frits, kruip dan alleen onder stilstaande goederenwagens. Anders bestaat de mogelijkheid dat er weer een treurig bericht in dit forum verschijnt.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11351
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #21 Gepost op:
26 February 2008, 11:05:20 »
Ja, ja, ik weet het.
en voor diegenen die nog wat willen leren :
http://www.veiligheidlangshetspoor.com/
maar dat je informatieve plaatjes kan schieten, dat is duidelijk.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0