Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Trainsound decoder elders toepassen, kan dat ongestraft? door Besselspoor
Vandaag om 19:33:33
Project seaside Germany door Ben
Vandaag om 19:33:24
PB Models, ICR-rijtuigen door Petertje
Vandaag om 19:08:39
Fleischmann br 212 bodemplaat door Bahn-AG
Vandaag om 19:02:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 18:37:44
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door MOVisser
Vandaag om 18:35:13
appel decoder door Pjotr500
Vandaag om 18:13:46
Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor door Matthijsfh
Vandaag om 18:12:45
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:07:51
West-Brabantse modelspoordagen door R1954
Vandaag om 16:36:41
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 16:33:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:48:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:12
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:22
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door Ronald Halma
Vandaag om 14:31:12
Phildie blanke lak verwijderen door TonM
Vandaag om 14:10:06
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 14:06:34
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Besselspoor
Vandaag om 10:54:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 09:46:08
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:11:27
Stofvrij houden van mijn treinbaan door spoorijzer
Vandaag om 08:38:14
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:19:23
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 08:13:59
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 08:07:56
Modelbaan Beltheim. door 741230
Vandaag om 06:42:09
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
15 October 2025, 23:59:46
Da's Daz 2 door Ruben90
15 October 2025, 23:31:02
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
15 October 2025, 22:23:15
  

Auteur Topic: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel  (gelezen 1197 keer)

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
« Gepost op: 22 February 2020, 17:04:29 »
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag betreffende de seinplaatsing op mijn enkelsporige baanvak. Betreft een aftakkend spoor van een dubbelsporige hoofdbaan naar een enkelsporig kopstation conform onderstaande schema.



Wil hier graag seinen bijplaatsen conform het duitse HV-stelsel.

Heb de oude seinen special van Railhobby erbij gepakt en voor zover ik het nu begrijp komen op positie 1 de uitrijseinen in het kopstation (Hp00, Hp0 + Sh1, Hp1 en Hp2). Op positie 3 komt een hoofdsein (Hp0 en Hp2) voor de aansluiting op de hoofdbaan.

Ik wil echter een stuk van het baanvak tussen 1 en 3 gaan gebruiken als uithaalspoor voor rangeerbewegingen. Als het uitrijsein dan Hp0 + Sh1 toont kan er gerangeerd worden. Positie 2 is dus ongeveer een treinlengte van het eerste wissel van het kopstation. Moet ik dan bij positie 2 het inrijsein (Hp0, Hp1 en Hp2) plaatsen met een bord "Halt bij rangierfahrten" (Ra 10) aan de achterkant? Of is dit in het duitse HV-stelsel anders geregeld?

Groeten,

Marc

Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
Re: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2020, 18:16:18 »
Positie 1:
Spoor recht over het wissel:
Hp00, hp1, sh1 geen hp2, want aftakking heb je niet.
Andere twee sporen hp00, hp2 en sh1.

Positie 2:
Ja ra10 (halt fuhr rangierfahrt) kun je plaatsen. Bij nevenlijnen was de afstand tussen dit bord en de achterkant van het inrijsein tenminste 100 meter, hoofdlijn 200 meter.

Overigens, bij nevenlijnen zou je ook kunnen volstaan met een gruppenausfahrsignal (zeker als je vormseinen gebruikt). Individuele sporen kunnen afgedekt zijn met een spersein (sh0/sh1) of zelfs halte tafel.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
Re: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2020, 18:17:51 »
Oh ja het inrijsein positie 2 hoeft alleen maar hp0 en hp2 te tonen. Hp2 in combinatie met het snelheidsbord voor max 30 km/u
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
« Reactie #3 Gepost op: 22 February 2020, 19:48:48 »
Bedankt voor de antwoorden.

Overigens, bij nevenlijnen zou je ook kunnen volstaan met een gruppenausfahrsignal (zeker als je vormseinen gebruikt). Individuele sporen kunnen afgedekt zijn met een spersein (sh0/sh1) of zelfs halte tafel.

Waar zet je het gruppenausfahrsignal dan neer? Net voorbij het laatste wissel van het kopstation naast de enkelsporige nevenlijn?
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
Re: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2020, 21:46:03 »
Precies!

En dan hoeft deze alleen maar hp0 en hp1 te tonen. Een eenvoudig enkelarmig sein dus.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel