Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 19:20:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
Duits transport, waar in NL? door WimC
Vandaag om 18:37:07
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
  

Auteur Topic: Wisselstroomassen ombouwen naar gelijkstroomassen  (gelezen 1963 keer)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Wisselstroomassen ombouwen naar gelijkstroomassen
« Gepost op: 08 February 2020, 22:02:52 »
Onlangs kreeg ik van een dierbaar iemand een mooie set rijtuigen voor mijn verjaardag, de set Märklin 42228, drie rijtuigen en een bagagewagon type Hecht in (fictieve maar daarom niet minder mooie) blauwe kleurstelling. Helaas wist diegene niet het verschil tussen 2 en 3 railsystemen en dus ook niet dat Märklin rijtuigen op mijn 2 railbaan niet direct een doorslaand succes zijn ;). Heb dat ook maar niet gezegd overigens ;D.

Uiteraard zijn er gelijkstroomassen voor deze mooie rijtuigen te krijgen maar ja, wel 3 euro per stuk en dan 16 assen.........
Was me een beetje te dol dus maar gekeken of het niet mogelijk was de assen om te bouwen. Mijn idee was om de assen doormidden te halen, er een klein stukje tussen uit te halen en dan op de een of andere manier de boel weer tot een geheel te maken. De totale aslengte bedroeg 24,4 mm dus daar moest ik weer op uitkomen. Nu bewaar ik altijd van alles wat me misschien ooit nog wel eens van pas zou kunnen komen en zodoende had ik een aantal hard plastic pijpjes als resten van wattenstaafjes liggen. Deze bleken een doorsnede te hebben die mooi overeenkwam met de dikte van de assen dus het plan rees om deze als een soort mof om de twee ashelften te fabrieken.

Het "slagveld":


Als eerste de pijpjes precies op de binnenlengte van de assen gemaakt en de assen met de zijkniptang doormidden geknipt:


Een klein stukje meer nog van één halve as afgehaald zodat de helften elkaar zeker niet zullen raken, even afgebraamd met een slijpsteentje, opgeruwd met schuurlinnen en vervolgens met een drupje secondelijm in elkaar geflanst:


Met de schuifmaat de aslengte gecontroleerd voordat de lijm droog was (snel werken dus  ;D):


Tenslotte een check op mijn programmeerspoortje:


Top, geen sluiting dus voilà, de wisselstroomassen zijn veranderd in gelijkstroomassen.

Voor het mooie had ik ze natuurlijk ook nog even zwart kunnen verven maar je ziet er eigenlijk helemaal niets van dus dat vond ik de moeite niet waard. Of het een duurzame oplossing is zal de tijd moeten uitwijzen maar voorlopig rijdt dit stammetje nu prachtig rond. Vervangen door originele assen kan altijd nog.

Groeten,
Bert

 
 
« Laatst bewerkt op: 08 February 2020, 23:07:54 door Bert V »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstroomassen ombouwen naar gelijkstroomassen
« Reactie #1 Gepost op: 08 February 2020, 23:07:38 »
Uiteraard zijn er gelijkstroomassen voor deze mooie rijtuigen te krijgen maar ja, wel 3 euro per stuk en dan 16 assen.........
Het kan ook een stuk goedkoper: Modellbahn-radsatz

Ik heb deze truc ook wel eens toegepast. Maar omdat ik geen passende kunststof buisjes kon vinden het ik zelf buisjes gemaakt door papier met houtlijm rond een as van de juiste dikte te wikkelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Wisselstroomassen ombouwen naar gelijkstroomassen
« Reactie #2 Gepost op: 08 February 2020, 23:15:10 »
Die site kende ik nog niet Klaas, is inderdaad aanzienlijk goedkoper. Maar dan wel weer 8,80 euro verzendkosten.........
Ga hem in ieder geval onthouden voor het geval er toch originele assen moeten komen.

Hoe dik werden je assen dan trouwens? En bleven ze ook op langere termijn voldoen?

Groeten,
Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstroomassen ombouwen naar gelijkstroomassen
« Reactie #3 Gepost op: 08 February 2020, 23:24:23 »
De assen zelf waren 2 mm dik, een veel voorkomende maat. Het papier was gewoon printerpapier, ongeveer 5 windingen rond een stuk assenstaal. Het verrassende vond ik dat het papieren kokertje na het drogen van de lijm vrij makkelijk van de as afgeschoven kon worden. Houtlijm hecht kennelijk heel slecht aan staal.

Die papieren kokertjes bleken ook goed te voldoen, sterk genoeg voor normaal gebruik.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3856
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Wisselstroomassen ombouwen naar gelijkstroomassen
« Reactie #4 Gepost op: 08 February 2020, 23:36:53 »
Een truc die ik, toen ik klein was en helemaal geen cent te makke had, toepaste was om aan één zijde van het wielstel vier kleine gaten in het wiellichaam te boren.
Dan de ruimte tussen twee gaten met een figuurzaag door te zagen en dat bij de recht daartegenoverliggen de gaten eveneens te doen.
De zaagsneden opvullen met bison tweecomponenten metaallijm en na drogen de niet doorgezaagde delen tussen de gaten alsnog door te zagen en deze zaagsneden ook weer op te vullen met tweecomponentenlijm. Blijft een perfect geïsoleerd wielstel over.
Kostte wat tijd en geduld maar werkte wel.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
Re: Wisselstroomassen ombouwen naar gelijkstroomassen
« Reactie #5 Gepost op: 09 February 2020, 08:35:38 »
Grappig, afgelopen kerstvakantie precies zulke wielstellen gemaakt. Maar dan bedoeld voor stroomafname over de puntlagers, zoals Roco bijvoorbeeld bij de blokkendoosrijtuigen met stroomafname toepast. Daarvoor zijn wielstellen nodig waarbij de aspunten elektrisch van elkaar zijn geïsoleerd. Ik had een rijtuig overgenomen waarbij die wielstellen waren verdwenen en Roco vraagt €6 per stuk. :o
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Let op wielpofiel en leidmaat
« Reactie #6 Gepost op: 09 February 2020, 13:02:37 »
BertV,

zo maak ik halfassen, voornamelijk voor Ade en Roco wagens.
Denk eraan dat wielen voor marklin een ander wielprofiel hebben dan wielen voor 2L.

Daarom ga ik uit van het juiste wielprofiel, dus marklin op marklin en 2L op 2L.
Dat kan overigens ook door wielen te wisselen.

Mijn ervaring is verder dat de leitmaat van het wielstel afgestemd moet zijn op de leidwijdte in de wissels. Als je dat niet doet dan zal het wielstel ontsporen in het wissel.

Groet, Willem

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Wisselstroomassen ombouwen naar gelijkstroomassen
« Reactie #7 Gepost op: 09 February 2020, 13:17:53 »
Hallo Willem,

Ik heb er verder geen ervaring mee dus ik geloof je gelijk. Echter bij mij rijdt het spulletje nu geheel zonder problemen rond, ook over wissels, bochtwissels en Engelsmannen. Kennelijk zijn deze wielstellen dus niet zo kritisch.

Groeten,
Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstroomassen ombouwen naar gelijkstroomassen
« Reactie #8 Gepost op: 09 February 2020, 13:32:56 »
Het is niet zo dat de wielstellen niet kritisch zijn, het zit hem in de tolerantie van de wissels. De ruimte bij de puntstukken en de strijkregels is bij de meeste wissels wat groter dan de NEM-norm voorschrijft.
Ik bouw mijn wissels zelf volgens NEM en daar komt een Märklin wielstel echt niet doorheen. En zelfs een origineel Roco wielstel niet want daar staat de speermaat nog op de oude waarde van 14,3mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.