Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:55:37
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 20:52:29
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 20:50:45
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaƫl dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
  

Auteur Topic: Gebruik noodrem door machinist  (gelezen 1811 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Gebruik noodrem door machinist
« Gepost op: 04 August 2009, 23:30:13 »
Vandaag weer met de trein weggeweest, erg leuk, maar dat terzijde. Op de terugweg viel het mij op dat de machinist van de stoptrein naar Leeuwarden, na station Meppel, bij elk station de noodrem gebruikte om op tijd te kunnen stoppen. Dat dit een keer voorkomt, zal wel. Maar bij elk station? Mag dit eigenlijk wel?  Een conducteur heeft mij nl ooit eens uitgelegd dat er ook gevaren verbonden zijn aan het gebruik van de noodrem.

Gerard.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Gebruik noodrem door machinist
« Reactie #1 Gepost op: 04 August 2009, 23:33:03 »
De snelrem bedoel je?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
Re:Gebruik noodrem door machinist
« Reactie #2 Gepost op: 04 August 2009, 23:43:33 »
Afhankelijk van het type treinstel kan er Pneumatisch,Elektropneumatisch(EP Rem) (Bijv. Mat '64,ICM) of Elektrodynamisch(ED Rem) (Sprinter,IRM) geremd worden.
Alle treinen hebben altijd een pneumatisch remsysteem waarop teruggevallen kan worden bij een storing van een van de andere systemen.
De noodrem werkt ook via het pneumatisch remsysteem.
Mogelijk had uw trein een defect aan de EP Rem en werd er nu pneumatisch geremd.
Als het om een Mat 64 gaat heeft de Machinist tijdens het remmen niet de beschikking over een remkraan met verschillende remstanden maar kan alleen de remkraan als het ware aleen open of dicht zetten wat de indruk kan geven dat er een noodrem bediend wordt.

Frits
Grtz. Frits

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Gebruik noodrem door machinist
« Reactie #3 Gepost op: 04 August 2009, 23:45:35 »
't Was een koploper. Laatst trok een grappenmaker bij Zwolle aan de noodrem, dit was dus hetzelfde geluid ed.

Gerard.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Gebruik noodrem door machinist
« Reactie #4 Gepost op: 04 August 2009, 23:45:48 »
Waar bestond deze trein uit.... DM90 of ICM(m).

Is het ICM(m) dan kan je de toegevoegde blokkenrem wel eens hebben gehoord,
Deze komt extra tegen de wielband aan als je harder remt dan de vierde remstand,
dit hoor je duidelijk als een zwaar slijpend geluid en lijkt dan net of de trein met de snelrem tot stilstand komt. Zit in het draaistel onder de cabine's.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Gebruik noodrem door machinist
« Reactie #5 Gepost op: 04 August 2009, 23:55:24 »
Koploper, ICM dus. Ik reis vrij regelmatig op dit traject, en dit is de eerste keer dat het me opviel.

Gerard.