Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:39:28
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:16:56
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door bask185
Vandaag om 14:09:20
Rails roestig verven door RhB-Mikey
Vandaag om 14:08:55
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 13:02:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:04:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 09:36:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:49:53
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56

Auteur Topic: Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci  (gelezen 2371 keer)

Hollandserhbfan

• Offline Offline
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
« Gepost op: 02 April 2025, 12:19:46 »
Hallo Allen,

Alweer een nieuw project zullen jullie misschien denken en dan ben je niet de enige ;D. Ik heb een interessante mailwisseling met een Forum coördinator van een Duits modelbaanforum gehad. Onderwerp van deze mailwisseling was mijn nogal aparte wijze van het beleven of uitvoeren van deze mooie hobby. In het kort komt het erop neer dat ik teveel zou bouwen, te ongedurig en te weinig standvastig zijn. Maar dat is niet zo.

Ik bouw juist kleine modelbaan-onderdelen omdat ik niet al mijn wensen en ideeën in 1 modelbaan kwijt kan. Ik gaf als vergelijking aan dat men de ene dag bij het eten trek heeft in een pasta, maar de dag erop gewoon een stuk vlees met aardappels en groente en de derde dag gewoon een pizza.

De mailwisseling heeft mijns inziens beider standpunten verduidelijkt en de beweegredenen van mijn Hobbyactiviteiten verduidelijkt. En laten we wel wezen, het is en blijft maar hobby. Uiteraard voor ons meestal de belangrijkste bijzaak ter wereld, maar het blijft hobby. Gewoon de werkelijkheid (in mijn geval 87x) kleiner. Alleen als je dat feitje al realiseert, relativeert dat heel veel.

Waarom dus zoveel modules en baantjes. Simpel dus. Er zijn momenten dan wil ik gewoon een paar treinen rijden met een treinkruising in een klein RhB station. Dan rij ik op mijn Dürrboden modelbaan. Soms wil ik de ÖBB smalspoor romantiek ervaren, met een korte goederentrein met rolwagens. Dan schakel ik mijn Guttenbrunn modelbaan in.  In de toekomst wil ik op een moment gewoon veel rangeren (een soort Time Saver zelfs) en dan ga ik naar de Chiavenna modules. En er komt ooit ook nog een N spoorbaan met SBB hoofdlijnverkeer.

Het motief

Zoals al bekend ben ik liefhebber van geplande, maar nooit gebouwde RhB spoorlijnen. Het komt in dit geval goed uit dat er nogal veel gepland werd in Graubünden, maar werden niet alle plannen ook gerealiseerd. Dat nadeel is voor mij als modelbaanliefhebber echter weer een groot voordeel. 
Vandaar dat ik nu een omlaadstation van de RhB en de FS (de Italiaanse Staatspoorwegen) kan gaan bouwen. De toenmalige plannen waren namelijk zo bedacht dat de RhB in Chiavenna aansluiting zou hebben op de FS. Qua historische plannen had Chiavenna zowel vanuit Splügen als vanuit Sankt Moritz bereikt kunnen worden. De RhB spoorlijn is net als de Berninalijn geëlektrificeerd met gelijkstroom.   
Een omlaadstation tussen RhB en FS. Een soort Tirano, maar ook weer geheel anders. In mijn Chiavenna ligt het omlaadstation een stuk verwijderd van het personenverkeer gedeelte. Een aparte zijlijn  voert naar dit overlaadstation. Vanuit de FS is de spooraansluiting in dit overslagstation minimaal gehouden. Slechte een relatief kort stuk normaalspoor bereikt dit overslagstation.

Op dit overslagstation worden olieproducten met treinketelwagens vanuit de haven van Genua omgeladen richting Zwitserland op ketelwagens van de RhB.

Hout vanuit Graubünden wordt juist omgeladen richting Italië. Dit gebeurd vanaf RhB hout wagens op vrachtwagens.

Het witte gebouwtje links wordt het FS dienstgebouw.
Verder vind er overslag van bouwmateriaal, dranken en containers en wisselbakken plaats.

De module meet 250 bij 50 cm.  Er wordt digitaal gereden, ook op het hele korte FS spoor. Op het FS spoor komt een kleine Rivarossi FS rangeerlok te rijden.De digitale elektronika is minimaal. De wissels bedien ik met de hand. Alleen het RhB uitrijsein zal met een schakeldecoder worden bediend.

Het spoorplan, relatief eenvoudig, met genoeg rangeermogelijkheden.

De RhB lijn is voor een klein deel voorzien van een eenvoudige bovenleiding, zodat ook eventueel (ex Bernina) treinstellen af en toe kunnen worden ingezet. Normaal doet een RhB rangeertraktor het vele rangeerwerk. Ook de  800 serie van de RhB komt op deze rangeermodule bak tot inzet.
Er kan veel gerangeerd worden. Het lijkt inderdaad wat op een Time Saver. Er liggen 4 omlaadsporen. Het grootse deel wordt straks in  het wegdek gelegd. Om het oliespoor te bereiken dient er flink gerangeerd te worden. Het derde houtlaadspoor moet dan leeg zijn, of tijdelijk leeg worden gemaakt. Hoe de rangeer procedure exact gaat worden, zal ik al doende leren, maar ik hou van rangeren op zijn tijd.
De eerste rails ligt nog provisorisch, er zijn nog aanpassingen mogelijk.
Alleen op het viersporige schuif Fiddle Yard is de rails wel al gelegd.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet Aad
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid: https://www.flickr

Hollandserhbfan

• Offline Offline
Re: Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2025, 09:34:02 »
Hallo Allen,

Gisteravond begonnen met de eerste rails vast te leggen en de draadjes weg te werken.

Weten jullie het nog. In de jaren 90 werd reclame gemaakt voor de toen nieuw op de markt komende digitale rijsystemen in de modelbaan. De reclame sprak van "Je hebt maar 2 draden nodig bij digitaal rijden"......  8)

Tja dat klopt. twee draadjes, een voor de linker- en de andere voor de rechter railstaaf, maar in praktijk heb je dus echt wel heel veel paartjes van twee draden nodig om het betrouwbaar te laten rijden ;D

Wordt vervolgd

Groet Aad
« Laatst bewerkt op: 07 April 2025, 12:14:37 door Hollandserhbfan »
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0

Wouter_

• Offline Offline
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #2 Gepost op: 06 April 2025, 09:53:31 »
Leuk Aad! Ik ben benieuwd en ga je volgen.
Veel bouwplezier,
Wouter

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 April 2025, 11:58:52 »
Dag Allen,

@ Wouter: dank voor je reactie. Hieronder gaat het verder  :)

Niet mijn grootste plezier binnen onze hobby, het aansluiten van de draadjes. Maar omdat ik geen terugmeld-secties of blokken hebben, is het "gewoon" een kwestie van alles aan elkaar verbinden. En dat gaat prima op een stukje rails.

Wellicht een wat erg overdreven investering, maar voor een zichtbaar stuk van 100 cm heb ik deze rangeerlok bij Rivarossi besteld en ontvangen. Met DCC en sound, maar ik vond het wel erg leuk de normaal spoor ketelwagens te kunnen rangeren. Het is een FS rangeerlok serie 250.

Het mag er best wat mooi gedetailleerd uitzien, Weinert onderdelen voor olie-overslag. Direct besteld bij Weinert, binnen week binnen. Ook een hek om de ingang af te sluiten.

En na draadjes solderen volgt de beloning: Het rijdt (y)

De FS rangeerlok heeft wat ketelwagens gereed gezet. Het  verschil in afmetingen tussen normaalspoor en RhB wagen is opvallend. Leuk item, omdat niet op alle normaalspoorwagens een nummer attentieplaat met inhoudcode zit, weet ik niet of de hier geparkeerde en te lossen ketelwagens überhaupt wel olieproducten (mogen) vervoeren. Even uitzoeken dus. De witte Zafns VTG wagen mag er niet staan, is baggerslib......

Totaal overzicht, vooraan het schuif Fiddle Yard. Testen kan beginnen.

Wordt Vervolgd

Groet Aad

« Laatst bewerkt op: 07 April 2025, 12:18:48 door Hollandserhbfan »
Hartelijk groet Aad

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 April 2025, 10:07:50 »
Hoi Allemaal,

Het testrijden is begonnen. Maar het blijkt niet handig te zijn omdat na een drukke maandagse werkdag te doen. Op een of andere manier gaat er dan bij het rijden meer mis als op andere dagen. Maar goed op wat ontsporingen en omvallende wagens na ging het aardig.

Chiavenna is ineens aardig gevuld.

Wordt vervolgd

Groet Aad
Hartelijk groet Aad

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 16 April 2025, 10:43:16 »
Halo Allemaal,

Testrijden is helemaal niet vervelend, Je kunt gewoon lekker wat rijden en rangeren. Verder zet ik de module vol met toekomstige mogelijke details en gebouwen. Dan krijg ik al een beetje een beeld van hoe het eventueel gaat worden. Daarom is Chiavenna weliswaar vol gezet met wagens en andere attributen, maar ik heb eigenlijk nog geen enkel idee hoe ik  e module ga aankleden.

Dat komt nog wel. Ik verwacht niet veel meer te bouwen, want het weer wordt mooier en de zolder warmer. Verder lokt het buitenleven. De volgende koude periode komt er vast wel weer een keer aan.

Maar goed ik heb afgelopen dagen wat test gereden.

De kleine RhB rangeertraktor is de hoofdrolspeler in het RhB deel. Voorzien van een Kondensator loopt hij prima over de wisselpuntstukken (welke niet zijn voorzien van voeding). De Conrad Storz container heb ik ooit zelf gemaakt aan de hand van een  BEMO wagon.   

De kleine FS diesellok, met erachter het nieuwe tweede normaalspoor, zodat er wat meer gerangeerd kan worden door deze kleine lok.

Weinig spectaculair nieuws, maar testritten blijven nodig.
Wordt vervolgd.

Groet Aad

Hartelijk groet Aad

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 May 2025, 14:51:10 »
Hallo Allen,

Tussen de warme dagen door is het op zolder af en toe nog best uit te houden. En als er geen andere veel belangrijkere sociale en familie activiteiten zijn dan kan er dus nog wel een klein beetje gebouwd worden. Het is allemaal maar klein gedoe, maar wel belangrijk. Zo zijn de railsstaven geverfd en deels al opgevuld met invuldelen van Auhagen (N) spoor.  Helaas is de achtergrond te kort, anders had hij prima gepast.

De geverfde rails en heel veel hout voor de deur. Tijdens de testfase is  de module gevuld met van alles en nog wat aan hout, vrachtwagens en andere details.

Hier zie je de vulstukken. Ik heb nog geen enkel idee hoe ik de tussenvlakken ga opvullen. Het karton is een van de testjes.  Op de achtergrond de Rivarossi Rangeerlok van de FS. De GATX ketelwagen vervoert Kerosine en dus staan de BTA wagens gereed om gevuld te worden.

Wat meer sporen zijn hier zichtbaar, geverfd en al. Het witte gebouw is het FS dienstgebouw. De loks 801 en 802 helpen regelmatig mee met het rangeren.

Dat was het kort uit Chiavenna. Naar gelang de weersomstandigheden kan ik nog wat bouwen op zolder en post ik weer wat.
En anders fijne zomer en tot ergens in de herfst.

Groet Aad

Hartelijk groet Aad