Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vervangen wissels flm profi door Josephes
Vandaag om 16:43:23
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:34:17
Project X...... door spoorzeven
Vandaag om 16:32:48
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door spoorzeven
Vandaag om 16:18:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:14:15
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 16:12:17
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AlbertG
Vandaag om 15:46:07
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 15:07:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door aad52
Vandaag om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 11:17:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 10:50:42
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
08 October 2025, 22:18:48
  

Auteur Topic: Peco wissels  (gelezen 8207 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2956
  • Aachenau West
Re: Peco wissels
« Reactie #15 Gepost op: 03 February 2008, 17:55:50 »
Dat veertje zit tussen de tongenbalk en een soort doosje op de dwarsliggers. Met dat doosje is iets aan de hand wat bijna niemand weet, omdat het niet in de handleidingen van Peco staat. Maar je kunt dat 1 of 2 klikjes naar achteren schuiven, waardoor de veerdruk vermindert en het wissel makkelijker omgaat. De arreterende werking van het veertje wordt dan ook minder, maar bij de meeste aandrijvingen is dat geen probleem.
Maar je moet de veerdruk niet teveel verlagen, want anders krijg je problemen met het contact (stroomvoorziening van het betreffende spoor).

Voordeel van de Peco wissels vind ik dat ze zowel voor NEM als voor RP25 bruikbaar zijn. Nadeel t.o.v. Tillig vind ik dat er losse tongen worden gebruikt i.p.v. buigende spoorstaven. Dit is niet conform de werkelijkheid.

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels
« Reactie #16 Gepost op: 03 February 2008, 19:43:30 »
Maar je moet de veerdruk niet teveel verlagen, want anders krijg je problemen met het contact (stroomvoorziening van het betreffende spoor).
Dat is waar, maar de stroomvoorziening via het contact van tong tegen doorgaande rail is zowiezo onbetrouwbaar. Dus het verdient aanbeveling om dit via een contact op de aandrijfmotor te doen.

Citaat
Voordeel van de Peco wissels vind ik dat ze zowel voor NEM als voor RP25 bruikbaar zijn.
Elk wissel dat strikt aan de NEM voldoet is geschikt voor RP-25. Anders gezegd: als een RP-25 wielstel niet goed door een wissel komt, dan kun je ervan uitgaan dat het wissel niet aan de NEM  voldoet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Peco wissels
« Reactie #17 Gepost op: 05 February 2008, 09:59:05 »
Maar je moet de veerdruk niet teveel verlagen, want anders krijg je problemen met het contact (stroomvoorziening van het betreffende spoor).

Voordeel van de Peco wissels vind ik dat ze zowel voor NEM als voor RP25 bruikbaar zijn. Nadeel t.o.v. Tillig vind ik dat er losse tongen worden gebruikt i.p.v. buigende spoorstaven. Dit is niet conform de werkelijkheid.

Groet, Bas
Die losse tongen zijn voor mij ook de reden dat ik nog geen definitieve keus heb gemaakt tussen Tillig en Peco. Ik ga eerst een proefstukje maken met beide soorten en dan zie ik wel verder.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain