Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 00:24:08
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:22:16
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door hmmglaser
Vandaag om 00:09:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 December 2025, 23:53:24
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
11 December 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
11 December 2025, 23:32:05
ratelende 1300 van Electrotren door B2
11 December 2025, 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
11 December 2025, 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
11 December 2025, 22:05:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
11 December 2025, 21:53:30
Roco 2025 door 1200blauw
11 December 2025, 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
11 December 2025, 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
11 December 2025, 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
11 December 2025, 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
11 December 2025, 19:55:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 December 2025, 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
11 December 2025, 19:24:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
11 December 2025, 17:25:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
11 December 2025, 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
11 December 2025, 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
11 December 2025, 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
11 December 2025, 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
11 December 2025, 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
11 December 2025, 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
11 December 2025, 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
11 December 2025, 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
11 December 2025, 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
11 December 2025, 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 December 2025, 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
11 December 2025, 12:35:51
  

Auteur Topic: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009  (gelezen 9158 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4711
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #15 Gepost op: 16 September 2019, 10:16:00 »
Het heeft even geduurd. maar gisteren er eindelijk een reguliere Lopi 3 in gehangen. Helaas, het leidt niet tot een verbetering, nog steeds vanaf stap 18 gaat de snelheid niet omhoog.  Ik denk dat er een of meer CV's moeten worden aangepast voor de aansturing van de motor. Iemand enig idee welke?

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6332
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #16 Gepost op: 16 September 2019, 16:44:53 »
CV 5 is voor max snelheid. Maar meestal staat die af fabriek wel goed.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4711
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #17 Gepost op: 16 September 2019, 17:06:03 »
Die had ik al op 255 staan, maar dat maakt dus niet uit.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22752
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #18 Gepost op: 16 September 2019, 17:20:38 »
Kijk eens in de gebruiksaanwijzing wat er bij cv53 staat.

En kijk hier eens voor een stappenplan dat Karst Drenth ooit maakte voor het aanpassen van de LoPi3 aan een motor.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=85534.msg3221971039#msg3221971039
« Laatst bewerkt op: 16 September 2019, 17:26:24 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #19 Gepost op: 16 September 2019, 17:24:38 »
……………... Lopi 3 in gehangen. Helaas, het leidt niet tot een verbetering, nog steeds vanaf stap 18 gaat de snelheid niet omhoog.  ………………….

Staat cv6 (middensnelheid) misschien op (bijna) dezelfde waarde als cv5? (maximum snelheid)
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4711
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #20 Gepost op: 16 September 2019, 19:01:15 »
Nee, ik gebruik CV67 t/m 94. Die lopen met stappen van ongeveer 9 van 1 t/m 255.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #21 Gepost op: 16 September 2019, 21:34:28 »
Dat lijkt mij niet echt nuttig, dat is n.l. vrijwel lineair. Dan kun je net zo goed het alleen met cv2 en cv5 doen. Dus zet het gebruik van de curve eens uit in cv29 (trek 16 van de huidige waarde af). Overigens ik heb net een lokpilot micro V4 in een roco sikje gebouwd en die gedraagt zich vreemd als ik een curve gebruik - komt misschien omdat ik de max snelheid (CV5 en CV94) sterk heb gereduceerd door de waarde 40 te gebruiken. Aangezien ik een mooie exponentiele curve met snelheden, toch niet kwijt kan in Koploper, ben ik maar terug gevallen op CV2, 5 en 6.

Groet Meino

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4711
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #22 Gepost op: 17 September 2019, 08:08:39 »
Dat klopt, ik heb i.d.d. bewust een lineaire curve gebruikt. Dan weet ik namelijk dat bij elke stap omgerekend naar 1:1 de loc x kilometer harder dan wel zachter gaat rijden, en dat op stap 28 de omgerekende natuurgetrouwe maximale snelheid wordt bereikt. Wel zo makkelijk voor iTrain ;).

Het spijt me, het heeft echt niets te maken met de (vorm van de) curve. Gisterenavond laat heb ik in CV49 de lastregeling uitgezet, en nu rijdt de loc wel als de brandweer. Uiteraard wil ik die wel weer graag aanzetten, maar dat betekent dat ik nu op zoek moet naar de ideale combinatie van CV53, 54 en 55.


Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6984
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #23 Gepost op: 17 September 2019, 08:43:00 »
VAM65,

Handleidingen zijn reuze handig als je een probleem hebt. Het voorkomt veel nodeloos op en neer gepraat. ;)


Gisterenavond laat heb ik in CV49 de lastregeling uitgezet, en nu rijdt de loc wel als de brandweer. Uiteraard wil ik die wel weer graag aanzetten, maar dat betekent dat ik nu op zoek moet naar de ideale combinatie van CV53, 54 en 55.


Om je te helpen, uit de handleiding van de Esu LokProgrammer:

Parameter K, opgeslagen in CV 54, beïnvloedt de sterkte van de lastregeling. Hoe hoger de waarde, hoe sterker zal de lastregeling reageren op eventuele veranderingen en proberen het toerental van de motor aan te passen. Parameter K moet worden aangepast als de locomotief ongelijkmatig rijdt (schokken). Verlaag de waarde van CV 54 met 5 en doe een rijtest met de locomotief om te zien of er sprake is van verbeteringen. Herhaal deze stappen totdat de loc behoorlijk rijdt bij rijstap 1.


Parameter I, opgeslagen in CV 55, geeft belangrijke informatie aan de decoder over de traagheid van de motor. Motoren met grote vliegwielen hebben natuurlijk meer inertie dan kleinere of klokankermotoren. Pas parameter I aan indien de loc schokt enigszins vlak voordat ze stopt of springt bij lagere snelheid (onderste derde van het snelheid bereik) of gewoon niet soepel loopt. Verhoog de waarde met 5 beginnend met de oorspronkelijke waarde voor motoren met zeer kleine of geen vliegwielen. Verminder de waarde met 5 beginnend met de oorspronkelijke waarde voor motoren met grote vliegwielen. Test opnieuw en herhaal deze procedure totdat u het gewenste resultaat bereikt.

In CV 53 wordt de door de motor opgewekte EMF (Electromotive Force) referentiespanning ingesteld bij het maximaal toerental. Deze parameter kan afhankelijk van de spoorspanning en het rendement van de motor worden aangepast. Als de locomotief haar maximale snelheid bereikt wanneer de regelaar op ongeveer driekwart gedraaid is en het bovenste derde van de regelaar geen invloed op de snelheid heeft, dan moet de waarde van CV 53 verlaagd worden. Verlaag de waarde met 5-8 en test de locomotief weer. Herhaal dit proces totdat de locomotief haar topsnelheid bereikt slechts wanneer de regelaar volledig gedraaid is. Anderzijds, als de loc bij volgas te langzaam rijdt, dan moet u de waarde van CV 53 stap voor stap verhogen totdat de topsnelheid wordt bereikt.

Gr, Ben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22752
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #24 Gepost op: 17 September 2019, 09:09:13 »
Ja.  ;D

Nog wat. Het probleem is dat de loc vanaf rijstap 18 niet sneller meer gaat rijden. Dat kan ook met de instelling van cv53 te maken hebben. Eigenlijk zou ik daar eerder aan denken.

Kijk eens in de gebruiksaanwijzing wat er bij cv53 staat.

En dat stappenplan van Karst kan ik aanbevelen.
« Laatst bewerkt op: 17 September 2019, 09:13:55 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #25 Gepost op: 17 September 2019, 10:10:07 »
Wel zo makkelijk voor iTrain ;).
Eens dat ik ook niet denk dat de curve niet met het probleem te maken heeft. Maar niet helemaal eens dat dit het makkelijkste is voor iTrain. Wij mensen verwachten namelijk bij lage snelheden fijnere regeling dan bij hoge. Vandaar dat standaard de medium snelheid op ongeveer 1/3 staat. Dit geeft iTrain dan ook de kans fijnere regeling toe te passen bij lage snelheden.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4711
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #26 Gepost op: 17 September 2019, 10:52:25 »
@Ben en Henk: Het verlagen en verhogen van CV 53 had ik al geprobeerd voordat ik de lastregeling uitzette. Het leidde echter niet tot het gewenste resultaat. Ik zal dus ook aan 54 en 55 moeten gaan sleutelen.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4711
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009
« Reactie #27 Gepost op: 22 September 2019, 12:21:43 »
Still working..... ik ga de motor eerst maar eens van binnen bekijken. Het zou mij niet verbazen als die vuil is en er nieuwe koolborstels in moeten. To be continued.