Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:25:48
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door roadster36
Vandaag om 02:03:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:31:58
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door thijs
Vandaag om 00:16:53
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
31 October 2025, 23:57:52
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
31 October 2025, 23:56:40
Nederlands-materieel in Spoor-1 door KNed
31 October 2025, 23:54:08
Stationsplein Baden Baden door Thai-Bundesbahn
31 October 2025, 23:53:19
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
31 October 2025, 23:26:09
Raadplaatje door Lars Smelter
31 October 2025, 22:55:51
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:47:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:42:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
31 October 2025, 22:35:13
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:32:55
Bauarbeiten im gange door 741230
31 October 2025, 22:30:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
31 October 2025, 22:05:06
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
31 October 2025, 21:39:36
Rondom Charlois door Alewijn
31 October 2025, 21:36:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
31 October 2025, 21:13:12
Station Roodeschool door Benelux795
31 October 2025, 20:47:39
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door jerrytrein
31 October 2025, 20:35:15
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
31 October 2025, 20:34:07
Mijn minitrix 2051 hobbelt door VictorPM
31 October 2025, 20:29:03
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ? door 3Dbuildr
31 October 2025, 19:55:58
Wat spoor 1 brouwsels door Wies
31 October 2025, 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
31 October 2025, 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
31 October 2025, 19:32:41
Baanplan Belkamp H0 door jdk
31 October 2025, 19:06:43
Lodewickshaven door Ronald Halma
31 October 2025, 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
31 October 2025, 16:36:50
  

Auteur Topic: Stichting 162 vindt onderdak bij MBS  (gelezen 1868 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12521
    • sleutelspoor
Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
« Gepost op: 16 June 2018, 21:04:58 »


Bestuur en medewerkers van de Stichting 162 en de Stichting Museum Buurtspoorweg (MBS) zijn verheugd over het besluit per 1 Juni 2018 een vergaande samenwerking aan te gaan. In eerste instantie zal een samenwerkingsovereenkomst worden opgesteld waarin onder meer bruikleen van het materieel en de positie van de medewerkers worden geregeld.

Waardevolle kennis en ervaring
Het bestuur van de Stichting 162 is tot het inzicht gekomen, dat op termijn geen sprake is van zelfstandige levensvatbaarheid. Daarom zal de Stichting 162 op een nader te bepalen datum opgaan in de MBS. De medewerkers van de Stichting 162 brengen uitgebreide en voor de MBS waardevolle kennis en ervaring mee, met name op het gebied van de techniek van verbrandingsmotoren.

Behoud van een bijzondere collectie
Binnen afzienbare termijn zal de kleine maar bijzondere collectie van de Stichting 162 naar Twente worden overgebracht. Het spoorwegmaterieel van de Stichting 162 is afkomstig uit begin jaren 40. Het heeft na het gebruik tijdens de bevrijding van Europa vanaf de tweede helft van de jaren 40, een periode waaruit weinig materieel bewaard is, een rol gespeeld in het regionale goederenvervoer bij de Nederlandsche Spoorwegen. Diesellocomotief NS 162 en 2 gesloten goederenwagens zijn derhalve een waardevolle aanvulling op de collectie lokaalspoormaterieel van de MBS. Voordat de Stichting 162 opgaat in de MBS, zal men onder eigen beheer het zogenoemde USATC-goederenwagenproject afronden, zodat uiteindelijk ook een compleet gerestaureerde wagen kan worden overgedragen.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2018, 21:08:21 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
« Reactie #1 Gepost op: 01 September 2019, 18:35:50 »
Op dinsdag 3 september is er een publiekslezing bij de Haagse Modelbouw Club, belangstellenden welkom.

  De Geallieerde Spoorwegen door Hans Altena

adres: De Werf, gebouw HFCC Racing, Den Haag (Loosduinen; naast de MacDonalds aan de Escamplaan). Inlichtingen  06 1405 7530

De bevrijding van Europa had niet mogelijk geworden zonder de inzet en het materiaal van de Military Railway Services of op zijn Nederlands gezegd, de Geallieerde Spoorwegen. Na de aanval op Pearl Harbor raakte Amerika vanaf 7 December 1941, betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. Vrijwel direct is men aan de slag gegaan op vele fronten om de vijand te keren. De Amerikaanse industrie werd op grote schaal ingeschakeld om militaire voertuigen te ontwikkelen en produceren, zo ook spoorwegmaterieel. Want men had reeds bedacht was dat de spoorwegen de ruggengraad van alle militaire operaties in de diverse gebieden zouden gaan vormen. De enorme hoeveelheden goederen konden alleen op die wijze door de te bevrijden landen worden getransporteerd. Door middel van calculaties had men berekend 100.000 stuks materieel nodig te hebben voor die taak en rekende men er niet op dat ter plaatse aanwezig materieel nog bruikbaar zou zijn. In samenwerking met Engeland werd de productie van M.R.S. materieel vorm gegeven. Na de oorlog hadden vele landen behoefte aan spoorwegmaterieel waardoor overnames werden gedaan uit de legerdumps die na de oorlog aanwezig waren in diverse landen. De N.S. kocht op die wijze ook diverse stoom- en diesellocomotieven en diverse wagen typen. Een bekend type vormt de Whitcomb diesellocomotief, annex N.S. 2000, waarvan sinds 2018 twee exemplaren weer in Nederland aanwezig zijn. Hans Altena was nauw betrokken bij de repatriëring van beide locomotieven en kan uit de eerste hand vertellen hoeveel logistieke voeten dit in aarde had. Daarnaast is hij de voorzitter van de Stichting 162. Een stichting die materieel van de Geallieerde Spoorwegen in bezit heeft en gerestaureerd heeft.  Aan de hand van historische en dus ook recente beelden belicht hij dit vergeten stuk geschiedenis.

« Laatst bewerkt op: 01 September 2019, 18:37:37 door janw »