Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
Vandaag
om 21:57:24
Roco NS plan V
door
Jeroen Water
Vandaag
om 21:51:46
REE Modeles 2025: NS 1300
door
Jeroen Water
Vandaag
om 21:49:15
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Bram S
Vandaag
om 21:47:00
The Summer of 69
door
Huup
Vandaag
om 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 21:38:52
Modelspoorbaan van Einte
door
defender
Vandaag
om 21:13:29
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:08:48
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 20:36:20
verlichting op mijn draaischijf zeten
door
Voske
Vandaag
om 20:29:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve
door
RikM
Vandaag
om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
MOVisser
Vandaag
om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
barry1972
Vandaag
om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
meino
Vandaag
om 19:16:24
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Hans Kl
Vandaag
om 18:56:10
Pendel module Viessmann 5214
door
Pieter Bregman
Vandaag
om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:08:31
Maasvlakte Zuid
door
R1954
Vandaag
om 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
einte
Vandaag
om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:44:45
Overstap naar HTM
door
Boertje
Vandaag
om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:35:26
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen )
door
Biesje
Vandaag
om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen
door
Eelco Storm
Vandaag
om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?)
door
dennie
Vandaag
om 12:35:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3 (gelezen 4499 keer)
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5473
Modelspoor is emotie...
De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3
«
Gepost op:
17 July 2019, 09:05:02 »
Bij het in model samenstellen van een NAM olieboot voor tp.3 ben ik gaan zoeken naar de nodige info. Ik ben inmiddels voorzien van 18 Liliputwagens en een paar voormalige USATC wagens van Roco, dus kan straks een leuke sleep achter m'n 2000-to-be of 2400'en gaan hangen. Over deze wagens is al het nodige geschreven, maar ik kwam op mijn zoektocht door Het Utrechts Archief een aantal foto's met NAM ketelwagens tegen die ik nog niet kende. Heb wat foto's gedownload en hieronder geplaatst (alle: bron Het Utrechts Archief)
Mogelijk zijn het een aantal van de 49 (?) ketelwagens die in België zijn gebouwd? Ze vallen met name op door de langsbalken aan de onderkant, de twee grote ronde/ovalen vulopeningen, de trap naar de vulopeningen die in het midden van de wagen zit plus de twee spanbanden die net als bij de USATC ketelwagen de ketel op z'n plaats weten te houden. Is er iemand die wat meer kan vertellen over deze ketelwagens? Ik heb al gezocht in de collecties van de diverse modelspoorfabrikanten gezocht maar ben (nog) niets tegengekomen en ook het www. biedt (vooralsnog) geen info in de vorm van tekeningen of meer. Misschien dat Hans Nahon meeleest?
De foto van de turquoise 1308 met een sleep van diverse typen ketelwagens was ik ook nog niet eerder tegen gekomen...
Groeten,
Rob
«
Laatst bewerkt op: 17 July 2019, 09:30:00 door Wijktrein
»
Gelogd
Tbinnebarretije…
Frans8800
Gast
Re: De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3
«
Reactie #1 Gepost op:
17 July 2019, 13:58:46 »
Ik denk inderdaad ketelwagens van Belgische makelijk van Les Ateliers Metalurgiques te Nijvel
Mvg,
Frans
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11718
Re: De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3
«
Reactie #2 Gepost op:
17 July 2019, 14:43:27 »
Zijn dat wagens als deze?
Amersfoort, eind jaren veertig, Foto J. Schekkerman, collectie Eelco Storm
Eelco
Gelogd
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5473
Modelspoor is emotie...
Re: De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3
«
Reactie #3 Gepost op:
17 July 2019, 14:45:20 »
YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSS
@Frans: beschik jij over de vermelde info (zoals tekeningen en afmetingen) in je post?
Daarnaast vraag ik me af of deze ketelwagens aan nog meer klanten geleverd zijn dan alleen NS/NAM...
Rob
«
Laatst bewerkt op: 17 July 2019, 14:53:24 door Wijktrein
»
Gelogd
Tbinnebarretije…
Frans8800
Gast
Re: De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3
«
Reactie #4 Gepost op:
17 July 2019, 15:27:30 »
Dag Rob
Ik heb destijds de bladen met tekeningnummers bekrekking hebbende op goederen en dienstmaterieel in het Utrechts archief allemaal gekopieerd, daarop staan dus van het goederenmaterieel veel NS Nummers en de firma's bij wie ze als P wagen reden. Daarnaast beschik ik ook nog wel foto's uit de tijd dat ik daar onderzoek naar deed. m.a.w welke wagens hadden depotstation Rotterdam-zuid of Rotterdam Fo. Het is dus kijken naar de NS Nummers en dan zoeken in de bladen of betreffende wagon er tussen zit.
Dit type reed ook met shell logo's op de ketel (NS 511413 ) en was volgens de opschriften die ook op de ketel waren aangebracht verhuurd aan de NAM. Die ex USATC wagens reden daarbij getuige de foto's ook in zwart met Shell Logo's.
Groet,
Frans
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3