Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Kleinspoor NS450 kitje
door
Eric B
Vandaag
om 21:53:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 21:49:45
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging
door
Michiel2
Vandaag
om 21:48:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Quinzeedied
Vandaag
om 21:41:51
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 21:14:04
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 21:07:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 21:03:01
Albert's fantasie in schaal 0e
door
defender
Vandaag
om 20:38:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 20:34:19
Da's Daz 2
door
NS264
Vandaag
om 20:19:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:38:25
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:28:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:14:12
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Frank 123
Vandaag
om 18:49:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
Jeronimos
Vandaag
om 18:45:24
zoeken waar een draad zit op de baan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
emmenaar
Vandaag
om 17:40:43
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 17:33:23
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 17:32:37
Multimaus Error 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Joz
Vandaag
om 16:43:15
Raadplaatje
door
Whis
Vandaag
om 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 15:31:37
Baan in Los Angeles
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:38
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 14:16:40
Modelspoorbaan van Einte
door
MOVisser
Vandaag
om 13:52:12
C12c rijtuig
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:31:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Jelmer
Vandaag
om 11:42:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3 (gelezen 1306 keer)
Syb030
Offline
Berichten: 599
Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
«
Gepost op:
01 September 2020, 21:31:33 »
Ik las een artikel over de BR41 stoomloc, die ik uiterlijk wel vond lijken op de oudere BR39 (P10). Blijken toch wel veel verschillen te zijn. BR 41 is lichter en wat minder snel dan de BR39. Wat ik ook las, is dat de twee qua asindeling verschillen. De BR41 heeft 1'D1'h2, de BR39 heeft 1'D1'h3.
Nou vroeg ik me af waar die h2 en h3 over gaan. Is dat de aanduiding voor de doorsnee van de drijfwielen? (waarbij h3>h2). Iemand een idee?
Gelogd
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------
Falkenberg
Offline
Berichten: 4061
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
«
Reactie #1 Gepost op:
01 September 2020, 21:40:22 »
H2 is Heissdampf, 2 zylinder. 3 is natuurlijk 3 cylinders. De 39 heeft een Derde cylinder tussen de frameplaten zitten.
Gelogd
Syb030
Offline
Berichten: 599
Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
«
Reactie #2 Gepost op:
01 September 2020, 21:51:25 »
Helder! Ik zag op deze site
http://www.reichsbahn.nl/treinen/schemastoomlocs.html
nog meer aanduidingen. Is er een site waar die allemaal staan uitgelegd?
Gelogd
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------
meino
Offline
Berichten: 2363
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
«
Reactie #3 Gepost op:
01 September 2020, 21:58:04 »
De n is nassdampf en de v is van verbund.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg een exercitie in code70
De CanBus komt naar Kranenberg
sncf231e
Online
Berichten: 1977
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
«
Reactie #4 Gepost op:
01 September 2020, 22:05:36 »
Het universele systeem hiervoor is de Whyte notation:
https://en.wikipedia.org/wiki/Whyte_notation
Maar de Duitsers gebruiken natuurlijk iets anders:
https://en.wikipedia.org/wiki/UIC_classification_of_locomotive_axle_arrangements
en
https://de.wikipedia.org/wiki/Bauartbezeichnung_von_Triebfahrzeugen
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
«
Reactie #5 Gepost op:
01 September 2020, 22:57:53 »
Dat de Yanks het gebruiken, betekent natuurlijk niet dat het dan per definitie universeel is
(al denken ze dat wel aan de andere kant van de plas).
Oa de Zwitsers en Fransen hadden ook hun eigen systeem (zie de 3e link in je bericht).
En in Nederland deden we hetzelfde als de Duitsers (eigenlijk de Pruisen want in Beieren deden/doen ze alles natuurlijk ook anders)
Groetjes, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
R.C.Grootveld
Offline
Berichten: 420
Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
«
Reactie #6 Gepost op:
08 September 2020, 14:42:25 »
Ik ken maar weinig zaken waarbij de VS een universeel systeem gebruiken, of eigenlijk geen ....
Een Engelsman zou zeggen: We're not wrong, the rest of the world is....
Daarom noemen ze daar heuvels vaak ook 'Down' met als argument: You can't go down the ups, but you can go up the downs.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3