Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 06:42:02
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:22:58
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:19:03
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 02:00:11
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 01:43:52
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door KNed
Vandaag om 00:20:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
11 November 2025, 23:46:05
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
11 November 2025, 23:30:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
11 November 2025, 23:16:27
printplaat roco sik stuk door Roy van Dijk
11 November 2025, 23:02:55
Pimp my Hippel 2.0 door Huup
11 November 2025, 22:56:29
Da's Daz 2 door Huup
11 November 2025, 22:49:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
11 November 2025, 22:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 November 2025, 22:32:24
Stub switches door Hans1963
11 November 2025, 22:23:19
Rondom Charlois door Alewijn
11 November 2025, 22:14:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
11 November 2025, 21:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
11 November 2025, 21:33:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
11 November 2025, 21:30:22
Storing Stummiforum? door Ronald69
11 November 2025, 21:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door henk
11 November 2025, 20:48:55
Eindstation Daarhuizen door Ronald Halma
11 November 2025, 20:39:02
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Besselspoor
11 November 2025, 19:50:11
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door maartenvdb
11 November 2025, 19:32:44
bouwtekening amsterdamse tram door Sven
11 November 2025, 19:04:57
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Dick55
11 November 2025, 18:47:07
Uhlenbrock Intellibox 3 door Jan-Peter
11 November 2025, 17:58:33
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen. door Frits C
11 November 2025, 16:31:32
Layne, Somewhere South. door einte
11 November 2025, 15:58:03
Baan in Los Angeles door einte
11 November 2025, 15:55:09
  

Auteur Topic: NS stationsklok, secondenwijzers defect.  (gelezen 3946 keer)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Gepost op: 16 June 2019, 10:59:12 »
Hallo beste forum vrienden.
Ik heb een stationsklok ( 1 op 1) waarvan de seconden wijzers niet meer werken. Voor het overige loopt de klok precies op tijd. En dat aan beide kanten. Maar de seconden wijzers hebben het opgegeven ook aan beide kanten. Nu plaats ik een aantal foto´s in de hoop dat er deskundige forum vrienden zijn die mij kunnen vertellen wat ik moet doen om de klok weer 100% aan de praat te krijgen. Ik ben benieuwd of we er uit komen.

















Binnen in de klok hangt ook een soort van transformator. Daar heb ik nog geen foto van gemaakt maar het is waarschijnlijk wenselijk dat ik daarvan alsnog een foto plaats.
Ik hoop dat er kenners zijn die mij kunnen helpen. De foto´s vertonen nog al wat bedradingen dus heb ik iemand nodig die daar doorheen ziet en weet waar ik het probleem moet zoeken. Alvast bedankt vrienden/mannen/vrouwen.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2019, 12:23:07 door Bert van Gelder »
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3460
    • Mijn van-alles website
Re: Hoe krijg ik de seconden wijzers weer aan werk.
« Reactie #1 Gepost op: 16 June 2019, 11:34:23 »
Tip 1: zorg dat je onderwerp niet met tegenlicht gefotografeerd wordt. Zo te zien fotografeer je automatisch, dus dan wordt het onderwerp wat jij juist in beeld wil hebben, erg donker en slecht zichtbaar.
De klok weghalen of van de andere kant belichten met een stevige lamp (of, indien mogelijk, een goede flitser) zal zal veel helpen.

Nu praktisch: het feit dat de minuten- en uurwijzers nog wel hun werk doen, doet mij meer aan een mechanisch dan elektronisch probleem denken.
Voor zover ik weet wordt namelijk de secondenwijzer na elke minuut 'vrijgegeven' na het verspringen van de minutenwijzer.

Op Circuitsonline is nogal wat informatie te vinden over dit soort klokken:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142490
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142490

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #2 Gepost op: 16 June 2019, 13:16:09 »
O.K. Menno, het fotograferen had inderdaad zonder tegenlicht gekund. Bij mij staat de klok voor het raam namelijk en is door mij moeilijk te verplaatsen.  Ik was al blij dat ik hem aan een kant kon open klappen. Ik zal zo spoedig mogelijk scherpere foto´s plaatsen.
Is er misschien een forum lid die een of meer situatie schetsen kan leveren?
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26935
    • Pagina van klaas
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #3 Gepost op: 16 June 2019, 13:28:50 »
Hoe heb je het ding eigenlijk aan de praat gekregen? De stationsklokken die ik ken hebben een minutenpuls nodig die elke minuut ompoolt. Maar het kan zijn dat jouw exemplaar volgens een ander principe werkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #4 Gepost op: 16 June 2019, 13:39:48 »
Hoi Kees
Even de basis van een uurwerk in een spoorklok.
Je hebt een Bosch klok uit de jaren 90 die toendertijd de ronde klokken verving bij NS.

De minuten en urenwijzer werkt met een stuurpuls met 12-24 V welke elke minuut wordt omgepoold. Het kastje voor de stuurpuls ligt onderin je klok (met de papieren handleiding erbij)

De secondenwijzer werkt met een 220V synchroonmotor.
Deze wijzer zit gekoppeld met een slipkoppeling die wordt vrijgegeven door het verspringen van de minutenwijzer.
Vermoedelijk is dit palletje afgebroken. Onderdelen zijn volgens mij niet meer los verkrijgbaar, en dit was eens van de standaard storingen op een spoorklok.

Je kunt het uurwerk open maken, en kijken wat je tegenkomt. Als je de wijzerplaat open klapt, dan kun je de wijzers verwijderen, en met drie schroeven het uurwerk uit de wijzerplaat halen.
Oud vet verwijderen en smeren met klokkenolie kan helpen.

Lukt het niet, dan kun je bij de firma Bosch gaan vragen voor een vervangend uurwerk, maar die waren best prijzig. Bij de standaard spoorleverancier waren ze in 2010 ongeveer 250 euri p/s
Een beter alternatief, en ook passend, kun je verkrijgen bij de firma Westerstrand in Belgie. nog duur, maar wel goedkoper.

Groeten Arjen
(oud telecommonteur NS)
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #5 Gepost op: 16 June 2019, 14:03:32 »
@  Klaas, al sla je me dood. De klok is voorzien van een stekker ( 220 volt ) en die stop ik in het stopcontact en de klok werkt inclusief de ronde TL buis. De secondewijzers liepen op tijd aan beide kanten. Stonden ze " op twaalf uur " dan tikte de grote wijzers een minuut verder enz. enz.

@@  Arjen ( AB 7216 ) 
Jij zegt >> Vermoedelijk is dit palletje afgebroken.<<  Maar dat kan toch niet bij twee secondewijzers tegelijk? Beide liepen goed ( lees bij @Klaas ) en momenteel beiden niet meer. Omdat ik 220 volt gebruik moet er ergens een trafo in zitten voor gebruik 12-24 volt.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8618
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #6 Gepost op: 16 June 2019, 14:19:35 »
Even vooraf, heb weinig electrische kennis en ook geen schema hiervoor. Dus voordat je denkt, nadat ik dit gezegd, dat is het, toch maar even nog een keer nadenken.


Want ik zie 2 losse draadjes, in de rode cirkeltjes.


Jeroen

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #7 Gepost op: 16 June 2019, 14:39:09 »
@@  Arjen ( AB 7216 ) 
Jij zegt >> Vermoedelijk is dit palletje afgebroken.<<  Maar dat kan toch niet bij twee secondewijzers tegelijk? Beide liepen goed ( lees bij @Klaas ) en momenteel beiden niet meer. Omdat ik 220 volt gebruik moet er ergens een trafo in zitten voor gebruik 12-24 volt.

Kan niet, bestaat niet, zeggen we altijd.
Als je de stekker in het stopcontact steekt, hoor je dan de motortjes lopen?
ze moeten te horen zijn, eventueel de minutenwijzer verzetten om de secondenwijzer aan het lopen te krijgen.
Hoor je helemaal niets, dan zit er ergens een draad in het 220V circuit los.
De 220V aansluiting op het uurwerk, is de draad op de schroefklem (het stekkertje is de minutenpuls). Loop die kabel eens na in de klok, en kijk of deze overal vast zit. Kan altijd iets los geraakt zijn.

Op de foto die Jeronimos plaatst, zie je de 220 V travo zitten voor de omzetting naar 12/24 V voor je pulsgever.
die losse draadjes daarbij mogen los zitten, ik zie een ingang en een uitgangskabel.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #8 Gepost op: 16 June 2019, 14:52:16 »
Ja Arjen en Jeronimos, dat zijn twee losse draadjes die nergens naar toe leiden. Dat is altijd al zo geweest. En Arjen, jij spreekt over een schroefklem. Ik ben blond en A-technisch. Welke klem bedoel je en waar zit die. Dat kan relevant zijn namelijk. En waar zit het stekkertje van de minutenpuls? Morgen ben ik weer op mijn revalidatie adres waar ik kan nagaan of ik de motortjes hoor lopen.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #9 Gepost op: 16 June 2019, 15:06:33 »
Je hebt het uurwerkmechaniek, een een zijde zit een tweepolig stekkertje wat je zo los kunt nemen. (zit je die verkeerd om zal je klok altijd een minuut verkeerd lopen, zo is het systeem).
aan de andere zijde zit een wit snoertje wat het uurwerkmechaniek in gaat, dat is de 220 V.
als je het kapje van het mechaniek af zou halen (twee schroefjes) dan kom je een klem tegen waar dit kabeltje is vastgeschroeft. Met een voltmeter op het 220V wisselspanningsbereik zou je hier spanning moeten meten.
anders iemand vragen met een beetje electra achtergrond, een klok stelt niet zo veel voor.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7856
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS stationsklok, secondenwijzers defect.
« Reactie #10 Gepost op: 16 June 2019, 19:16:08 »
Het niet aangesloten draadje wat uit het grijze blokje komt lijkt me de niet aangesloten aarddraad van een netfilter en bij de beide losse draden op de trafo denk ik aan een niet gebruikte 2e secundaire wikkeling van de trafo.
Twee zaken die inderdaad niets met deze storing te maken hebben.
Het isoleren van de twee draden uit de trafo is wel aan te raden, als die elkaar raken heb je waarschijnlijk een kortsluiting.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.