Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 14:49:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
Wim1969
Vandaag
om 14:28:50
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in.
door
FritsT
Vandaag
om 14:17:48
Halling aandrijvingen
door
Silvolde
Vandaag
om 14:10:12
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:25:27
Grootspoor in Frankrijk
door
Wouter W
Vandaag
om 13:13:39
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 12:55:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 12:33:51
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 12:30:28
Piko 2025
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:28:03
Verlagshaus24 ervaring / Nederlands account?
door
saskia
Vandaag
om 12:09:07
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr)
door
Michaël dB
Vandaag
om 11:57:49
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:21:32
Albert's fantasie in schaal 0e
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:20:14
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Nullem
Vandaag
om 11:17:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:16:49
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 11:06:49
Open monumentendag: de Inktpot
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 10:59:35
Frans loodsje et cetera
door
GD
Vandaag
om 10:43:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Frits C
Vandaag
om 10:34:49
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo
door
ceuleer
Vandaag
om 10:20:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:07:11
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 09:53:28
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
RikM
Vandaag
om 09:47:40
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Noordernet
Vandaag
om 08:18:13
Da's Daz 2
door
NS264
13 September 2025, 22:56:43
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
13 September 2025, 22:56:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
13 September 2025, 22:54:06
Dat overkomt mij niet.
door
Martijn193
13 September 2025, 21:33:15
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
13 September 2025, 21:29:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper (gelezen 4543 keer)
Wim van Dorp
Offline
Berichten: 10
Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
«
Gepost op:
03 October 2011, 13:51:22 »
Jaren geleden had ik al eens gekeken naar de uitlaat van het model van de NS 2222 dat in het Spoorwegmuseum staat. Het betreft de kleine uitlaat van vóór het moment dat de 2200-en een geluiddemper kregen. De uitlaat van het model was van boven dicht, aan (één?) zijkant open met een soort schuine plaat er in. Ik heb er recent nog een foto van gemaakt: het model wordt nog steeds tentoongesteld. Het staat achter glas (daardoor is fotograferen lastiger) en er is maar één kant te zien.
Ik heb daarna vrij consequent foto's van de werkelijke 2200-en bekeken waarop de oude uitlaat staat afgebeeld, maar nooit iets kunnen ontdekken van deze constructie. Nu moet ik er bij zeggen dat het gaat om een lastig te zien detail en dat het contrast op de foto's vaak matig is. Ik ken ook geen detailtekening waarop de uitlaat goed te zien is.
Daarom trok ik de conclusie dat het model in het Spoorwegmuseum waarschijnlijk niet de realiteit weergaf en dat bij de werkelijke productie de uitlaat aan de bovenzijde open was.
Ik was dan ook wel verbaasd om in het - overigens prachtige - boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer (DE-locomotieven serie 2200/2300 en 2400/2500) op bladzijde 36 een foto te zien staan waarin deze constructie wel goed te zien is. Op de vele andere foto's lijkt de uitlaat anders te zijn, maar ook daar blijft het moeilijk te zien. Dat roept natuurlijk wel de vraag op hoe dat nu precies zat met die uitlaat. Hadden alleen de Schneider loc's deze uitlaat en de Allan loc's niet? En zat de opening aan één zijde en was de andere kant dicht? Maakt het daarom uit van welke kant je naar de loc kijkt? En was het ene type inderdaad van boven dicht en het andere type van boven open? Ik ben benieuwd of iemand de vragen kan beantwoorden!
Alvast bedankt!
Wim van Dorp
«
Laatst bewerkt op: 03 October 2011, 14:05:05 door Wim van Dorp
»
Gelogd
Wim van Dorp
Olaf
Offline
Berichten: 872
Re:Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
«
Reactie #1 Gepost op:
03 October 2011, 18:57:09 »
De oorspronkelijke uitlaat van de 2200 was inderdaad aan de bovenzijde dicht. Beide zijkanten hadden een opening zoals op je foto te zien is. De uitlaat was bij alle 2200'en 2300'en gelijk.
«
Laatst bewerkt op: 03 October 2011, 18:59:44 door Olaf
»
Gelogd
Meer NS in spoor 1!
Eric B
Offline
Berichten: 7620
NS tijdperk II(c)/III
Re: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
«
Reactie #2 Gepost op:
12 December 2016, 18:48:27 »
Pffffffffff, uche uche, hatsjie... zo het stof is eraf
Aangezien ik zelf ook aan het zoeken was naar informatie over de uitlaat in de beginjaren van de serie 2200, kwam ik dus ook dit korte topic tegen.
Ik weet niet of je onderstaande foto van Feijenoordse Meesters als eens onder ogen gehad hebt Wim, maar de uitlaten op deze twee machines lijken toch wel sterk op dat wat op de door jou geplaatste foto te zien is.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
PlanE
Offline
Berichten: 40
Re: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
«
Reactie #3 Gepost op:
20 July 2019, 15:53:01 »
Een ander vraagje wellicht... Wanneer zijn eigenlijk de Webasto-pijpjes naast de uitlaatdemper geplaatst? En hebben alle 2200'en en 2300'en dit gehad?
Gelogd
Vislijn
Offline
Berichten: 900
Re: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
«
Reactie #4 Gepost op:
24 July 2019, 20:54:44 »
Met dit weer zit er maar één ding op: rustig blijven zitten, biertje onder handbereik en een mooi boek over treinen op schoot. Zo zit ik nu in de tuin te lezen in het hierboven al genoemde 2200/2400 boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer (een heerlijk boek dat ik zo nu en dan uit de bibliotheek haal maar dat ik heel graag zelf zou willen hebben, hopelijk komt er eens een herdruk, maar dit terzijde).
Op pag. 221 staat ook een prachtige plaat van Kees van de Meene waarop de 2305 (ook één van de door Schneider in Frankrijk gebouwde locs) zonder demper recht van voren te zien is bij vertrek uit Herzogenrath. Als je goed kijkt zie je dat de uitlaatgassen aan beide kanten van de uitlaat ontsnappen: het ding is dus inderdaad aan de bovenkant dicht en aan beide zijkanten open. Ik kan me niet voorstellen dat het bij de Heemaf-Allan locs (2201-2300) anders was.
Gelogd
De spoorlijn naar IJmuiden
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper