Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door puntenglijder
Vandaag om 19:17:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:15:20
Roco 2025 door Ben
Vandaag om 19:08:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:46:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Hendrik Jan
Vandaag om 18:27:48
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:10:24
De (3d) knutsels van Ronald. door Frank 123
Vandaag om 17:59:56
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 17:25:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
Vandaag om 17:25:22
ratelende 1300 van Electrotren door phdirk
Vandaag om 17:16:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 17:11:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
Vandaag om 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
Vandaag om 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 14:29:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
  

Auteur Topic: Railcom of niet  (gelezen 2856 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6542
Railcom of niet
« Gepost op: 25 October 2019, 20:07:12 »
Nu ik druk bezig ben met de voorbereiding van mijn nieuwe baan (zie Bröckenbahn) komt toch weer de vraag bij mij boven of ik dan ook meteen maar over moet stappen van loconet bezetmelders naar Railcom.
Baan wordt straks aangestuurd via ITrain (1 melder per blok met de positie optie van ITrain). Oude baan was gestuurd met Rocrail en 2 melders per blok. Dus de kosten per blok worden niet echt hoger (behalve dan dat ik nieuwe bezetmeld decoders moet kopen maar dat reken ik maar even niet mee ;D).
Centrale is de Z21 en idee bij het nieuwe baanplan is dat de hoofdbaan met schaduwstation automatisch gaat rijden en ik hier handmatig (Z21 app) op de zijlijn handmatig kan rijden en rangeren.
Voegt railcom in deze al echt wat toe of is dit nog te beperkt
Noot: ook de meeste locs hebben al decoder die railcom ondersteund.

Graag jullie ervaring

Gr Frank
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
Re: Railcom of niet
« Reactie #1 Gepost op: 25 October 2019, 22:25:33 »
beste
ik weet het ook niet daartegen Intreseert het mij wel om de voor en de nadelen daarvan te horen
ik ga dit zekers heel nauwlettend opvolgen
MVG
Pascal

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5182
Re: Railcom of niet
« Reactie #2 Gepost op: 26 October 2019, 00:11:41 »
Op deze site staat:

Citaat
What Can RailCom Do?
Locomotive Identification. When a RailCom equipped decoder enters a section of track with a detector, its presence will be immediately noted. At the same time you'll know where your train is.
Info Display: A number of items can be supplied by the decoder: Speed, fuel, water level, etc.
Data read back: It is possible to display CV values during programming, and acknowledge commands
Unknown decoder: If a new locomotive is introduced to the layout, you can find out its address, and even allow a throttle to acquire it automatically.

Ik vind het zelf een beetje een nutteloze toepassing. Normaliter zet je je trein 1x in je controller en je hebt er nooit meer naar om te kijken. Ik had vroeger een MS1 van M* en daar gingen maar 10 treinen in. Daar moest ik wel eens 1tje verwijderen en toevoegen. In dat specifieke geval was de MFX optie enigszins 'handig'. MFX echter heeft bugs, verloren MFX locs, speciale CS update om je 'verloren' mfx locs weer te besturen, treinclubs die express de MFX uitzetten, centrales die uitzichzelf inactieve MFX locs verwijderen.....

Van Railcom heb ik nog niks gehoord over bugs dus het zal vast wel doen wat de beschijving zegt.

Maar jij heb een z21. Daar passen al je locs in en je hoeft ze een malig toe te voegen.

Het enige voordeel wat je echt heb, is dat je weet welke loc niet meer op de baan staat. Als je het heb is leuk, maar ik zou er zelf geen geld in investeren
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22751
Re: Railcom of niet
« Reactie #3 Gepost op: 26 October 2019, 07:03:09 »
Misschien toch even de zoekfunctie gebruiken. Het onderwerp is al een paar keer besproken. Voor het laatst enige tijd geleden, maar dat is denk ik omdat er niet zoveel ontwikkeling in zit. Nut en noodzaak voor de doorsnee zolderbaan blijven vaag.

Ben verder wel benieuwd of er mensen zijn die Railcom gebruiken en wat de ervaringen dan zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Railcom of niet
« Reactie #4 Gepost op: 26 October 2019, 10:12:43 »
Frank,

Lees de info in de link eens door. Staat veel informatie in. Daarna kunnen we het altijd nog hebben over het nut en de noodzaak van Railcomm.

https://www.miniatuurwereldnederland.com/opendcc-bidibenitrain/
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6542
Re: Railcom of niet
« Reactie #5 Gepost op: 26 October 2019, 10:46:04 »
@Henk, zoekfunctie is mij meer dan bekend maar zoals je zelf al aangeeft zijn dit draadjes van al weer wat jaartjes gelden.  Zelfde zie je ook als je buiten dit forum zoekt.
Technische info vindt je wel maar gebruikservaring is dun gezaaid. En daar ben ik dus wel benieuwd naar.

@Rinus: bedankt voor de link, staan wel aantal opties in die ik niet wist (bv dat iTrain icm railcom in toekomst slechte stroomafname kan registreren).

Mochten er nog ervaringsdeskundigen zijn dan hoor ik het graag.




Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2173
    • Baan in Los Angeles
Re: Railcom of niet
« Reactie #6 Gepost op: 26 October 2019, 15:34:03 »
Frank,

Ik ben een zeer tevreden gebruiker van Railcom, maar het heeft hier wel even geduurd voordat ik tevreden was.

Een paar locs gooiden roet in het eten, maar nu we dat weten loopt alles perfect.
Daarbij maak ik gebruik van BiDiB, dus niet van de Z21 of zo. Verder wel kanaal 1 uitgezet op de locs, kun je ook wel wat over vinden op het internet. Deze kan nog wel eens een verstoring veroorzaken is mijn ervaring.

Het voordeel: ik kan aan het adres zien welke loc zich waar bevind. Er zijn al eens discussies gaande geweest dat dat 'niet nodig is' als alles goed loopt. En dat is min of meer waar.
Maar mocht het een keer fout gaan, dan worden de adressen direct gedetecteerd en komt de loc weer netjes terecht in het blok waar hij staat.
Ik zelf ben er zeer tevreden over, en ben blij dat ik het heb. Zou niet meer zonder willen. Het geeft me net dat beetje meer zekerheid. Met name omdat ik 40 locs op de baan heb staan, en 50% daarvan ongeveer niet in het zichtbare gedeelte.

André