Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 08:18:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 07:38:08
Raadplaatje door Marc tramt
Vandaag om 07:18:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 06:46:28
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw  (gelezen 9186 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #30 Gepost op: 14 December 2018, 22:20:04 »
Ik zie een luchtfoto van Almelo: https://nimh-beeldbank.defensie.nl/beeldbank/indeling/detail?q_searchfield=almelo

Als je nu rechtsonder kijkt zie ik een heel raar soort rangeer-/bedrijventerreintje met een piepkleine draaischijf. Ik heb zoiets in Nederland nog niet eerder gezien. Waar zou dit voor kunnen dienen? Ik weet dat de fabriek waar het spoortje naartoe leidt een gasfabriek is. Misschien helpt dat bij het vinden van een verklaring? Vooral die draaischijf vind ik vreemd.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #31 Gepost op: 14 December 2018, 22:42:10 »
Als ik dat zie, denk ik dat het de Almelo's stadsgasfabriek is aan de Veldkamss weg.

Naast aanvoer van kolen, moest vliegas ook afgevoerd worden. En zo (noodgedwongen) nabij de bebouwing is er niet veel ruimte voor alle volle lengte rangeer bewegingen.

Overigens zijn er aardige plaatjes van de gasfabriek in Almelo te vinden. Blijkbaar had heer Finkers het toch bij het verkeerde end.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 14 December 2018, 23:25:05 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #32 Gepost op: 18 December 2018, 21:36:40 »
Maar waartoe dan die draaischijf? Hij lijkt niet geschikt om een loc te draaien en wagens draaien lijkt me zinloos.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #33 Gepost op: 18 December 2018, 22:31:14 »
Citaat
Maar waartoe dan die draaischijf?

Het terrein waar de gasfabriek stond zou een heel stuk groter moeten zijn om die hal te bereiken met normale wissels. Het doel is niet het keren, maar minder sporen (compacter opzet van de fabriek)

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #34 Gepost op: 20 December 2018, 22:11:19 »
Ah, dat klinkt logisch, bedankt.

Overigens zijn er fraaiere kaarten te vinden dan jij hier aanhaalt:
Als ik dat zie, denk ik dat het de Almelo's stadsgasfabriek is aan de Veldkamss weg.

Ken je bijvoorbeeld www.topotijdreis.nl ? Dat is een site van het kadaster. De afslag naar de gasfabriek staat er vanaf 1935 op, maar dat zegt niet zoveel alles. Het gaat er maar net om of er van bijv. 1930 een kaart beschikbaar was, anders wordt gewoon de oudere kaart gebruikt.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #35 Gepost op: 21 December 2018, 00:39:20 »
Stadsgas was inderdaad geen lang leven beschoren, en de opvolger zal misschien net de 100 jaar halen...

Ja, die ken ik kaarten site ook. Op de door mij aangehaalde site, staan echter nog leuke foto's oa van de gasfabriek.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #36 Gepost op: 21 December 2018, 00:46:58 »
Maar waartoe dan die draaischijf? Hij lijkt niet geschikt om een loc te draaien en wagens draaien lijkt me zinloos.
Ze dienen om wagons scherpe bochten te laten maken op krappe terreinen waar niet genoeg plek is om de hoek met rails en wissels te maken. Vanaf het zijspoor waar de locomotief met trein kan komen worden de wagons een voor een afgehaakt. De wagon kan vervolgens met man- of paardenkracht via de draaischijf een scherpe hoek maken (soms haaks) om op de plek te komen waar de wagon geladen/gelost moet worden.