Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Gerrit H
Vandaag om 05:04:40
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 00:22:25
Rangeren met een pec door Huup
Vandaag om 00:16:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door BrightonBelle
30 October 2025, 23:25:16
Lodewickshaven door Wim Vink
30 October 2025, 23:11:40
Raadplaatje door Lars Smelter
30 October 2025, 23:00:20
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door spock
30 October 2025, 23:00:03
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
30 October 2025, 22:44:17
Station Roodeschool door Benelux795
30 October 2025, 22:43:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
30 October 2025, 22:18:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 October 2025, 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
30 October 2025, 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
30 October 2025, 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
30 October 2025, 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
Rondom Charlois door Arjen52
30 October 2025, 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
30 October 2025, 20:20:29
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
30 October 2025, 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
30 October 2025, 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
30 October 2025, 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 October 2025, 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
30 October 2025, 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
30 October 2025, 16:47:56
  

Auteur Topic: ESU LokSound-decoder, voor- en achterverlichting werkt niet.  (gelezen 5263 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: ESU LokSound-decoder, voor- en achterverlichting werkt niet.
« Reactie #15 Gepost op: 09 December 2018, 12:26:16 »
Even een toevoeging, je kan de spanning niet meten enkel waarnemen. Ik mis dit in de bovenstaande antwoorden.

De decoder stuurt de uitgang aan met pulsbreedte modulatie en als je deze meet met een multimeter dan meet je de effectieve spanning. Dat je een voktage waarneemt geeft enkel aan dat de uitgang functioneert.

Blij dat het is opgelost, de blauwe draad is altijd een betrouwbare oplossing omdat de massa (chassis) niet altijd een goede verbinding met de lamp garandeert. Vaak verbeter ik deze door het chassis is op te schuren en een druppel geleidende inkt erop te doen. Als dot opdroogt verbeter je de geleiding.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: ESU LokSound-decoder, voor- en achterverlichting werkt niet.
« Reactie #16 Gepost op: 09 December 2018, 12:35:44 »
Dag Teun,

Je kan de behuizing wel gebruiken mits deze meedoet met de stroomopname (als dus de behuizing verbonden is met één van de wielen) maar dan brandt de verlichting alleen als de rails een positieve puls geeft. De witte of gele draad (en ook de groene en eventueel paarse draad) is de 'min'. Dus inderdaad opletten met LEDs zodat deze goed aangesloten worden. En omdat LEDs vrijwel niet nagloeien zie je de knipperfrequentie van het digitale signaal iets duidelijker als je gevoelige ogen hebt. Als je de blauwe draad gebruikt heb je minder last van knipperen omdat deze altijd + is.

Bij oudere locs en treinen is het gebruikelijk om de 'massa' te gebruiken van een chassis. Maar voor digitaal liever niet. Omdat de digitale stroom, net als wisselstroom, afwisselend positief en negatief is en de gele of witte draad altijd negatief (als deze 'aan' staat) brand het lampje of LED dus alleen als het chassis positief is, dat is ongeveer de helft van de tijd, dus werkt je lampje/LED maar op halve kracht en knippert met de frequentie van het digitale signaal. Sommigen kunnen dit zien, en het word beter zichtbaar als je de verlichting dimt. Bij een gloeilampje is dit niet goed zichtbaar omdat het nagloeit. Een normale LED doet dit niet. Een warmwitte LED kan wel iets nagloeien omdat er meestal een laagje fosfor gebruikt wordt voor het warme tintje. Mocht de verlichting met 670 ohm toch te fel branden dan raad ik aan om een hogere weerstand te proberen als het gaat knipperen bij het dimmen van de uitgang.

Succes!  (y)

Mvg,

Robert
Je verhaal klopt, behalve dat het voor de werking in pwm niet uitmaakt of je de blauwe draad of het chassis gebruikt. Ook bij gebruik van de blauwe draad is het pwm effect gewoon zichtbaar.

Je kan het testen, film met je camera de loc maar eens. Hoeverder je de uitgang dimt des de beter het zichtbaar word.

In principe maakt het niet uit of je de v+ gebruikt of de massa. Zolanh de massa verbonden is met de zwarte draad van de decoder. Maar zodra je de aux uitgangen gaat gebruiken heb je de blauwe draad nodig. En daarbij geeft in de praktijk de blauwe draad een stabieler resultaat dan het chassis. Echter in geval van gloeilampen is door het ohmse karakter het vrij zinloos om het chassis te vervangen door de blauwe draad. Tenzij niet anders kan.

Groetjes

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?