Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging
door
borotof
Vandaag
om 18:20:51
Liliput verpakking en motor
door
Silvolde
Vandaag
om 18:19:07
verlichting op mijn draaischijf zeten
door
keesm
Vandaag
om 17:44:22
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Huup
Vandaag
om 17:28:43
C12c rijtuig
door
maartenvdb
Vandaag
om 17:27:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 17:03:15
PB Models, ICR-rijtuigen
door
W. Dagevos
Vandaag
om 16:51:53
Een leuke vrachtwagen
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ceuleer
Vandaag
om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:27:24
Kleur van het dak,van een geelbander.
door
CeesJ
Vandaag
om 16:24:24
Roco wagon openen
door
Stieven76
Vandaag
om 16:18:15
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 16:16:45
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain
door
008200
Vandaag
om 16:13:47
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:42:34
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
ex-DR V100
Vandaag
om 14:30:43
Line-up foto's van modellen
door
eemstede
Vandaag
om 13:39:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:56:52
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Pauldg
Vandaag
om 12:34:11
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
morris1
Vandaag
om 12:14:47
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 11:22:31
Fotodijkje en fotodiorama
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:38:43
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
Vandaag
om 10:26:38
Stofvrij houden van mijn treinbaan
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:21:10
Stoomloks van de staatsmijnen
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:01:31
VERPLAATST: Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 00:23:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:20:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Vergelijkingen tussen verschillende merken
|
Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train? (gelezen 4900 keer)
brutus1
Offline
Berichten: 623
Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?
«
Gepost op:
05 April 2019, 10:47:22 »
Ben benieuwd naar de verschillen tussen de tankwagen typen Deutz, in model door ESU/Pullman uitgebracht, en de door Exact-train aangekondigde 24m3 Leichtbau-Einheitsbauart -Kesselwagen.
Als ik de tekeningen in de Exact-train catalogus zie, komen die overeen met het Pullman model wat ik voor mij heb staan.
Gr
Brutus
«
Laatst bewerkt op: 05 April 2019, 18:04:05 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Quinzeedied
Offline
Berichten: 1427
Re: tankwagen typen......
«
Reactie #1 Gepost op:
05 April 2019, 11:14:39 »
Er is wel degelijk een verschil, maar dat valt in een zijtekening wellicht minder op. De wagen die Exacttrain maakt is van de bauart Uerdingen. Belangrijkste verschil is dat het "onderstelframe" over de hele lengte doorloopt, waarbij het type Deutz alleen het onderstel boven de assen zit, en de ketel min of meer "zelfdragend" is. Dit verschil hebben de vierassige wagens ook.
Roco heeft beide typen (ex-Klein Modellbahn) in het programma, op het Stummi-forum staan beide typen bij elkaar in een topic:
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=90146
De eerste is een Deutz, de tweede een Uerdinger. Bij de tweede is het doorlopende frame goed te zien.
Op deze site staat een mooi overzicht van de diverse typen, inclusief na-oorlogse vervolgseries
http://www.drahtkupplung.de/gtbhb245C.html
«
Laatst bewerkt op: 05 April 2019, 11:48:09 door Quinzeedied
»
Gelogd
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: tankwagen typen......
«
Reactie #2 Gepost op:
05 April 2019, 15:45:01 »
Volgens mij heeft de Uerdinger van Exact-Train een iets kleinere (diameter) tank. Remmershuis steekt duidelijk boven de ketel uit.
Dit model moet ik hebben voor mijn jaren 40/50 olietrein. Leuk een paar gestrooid tussen alle vierassers. Hoop dat ie met de juiste beschrifting uit gaat komen hiervoor.
Carel.
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
Post49
Offline
Berichten: 1114
NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: tankwagen typen......
«
Reactie #3 Gepost op:
05 April 2019, 16:16:06 »
In de RM heeft ook nog een artikel gestaan over 2-asssige ketelwagens. Is inmiddels al weer wat jaartjes geleden.
Gr Erik.
Gelogd
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!
brutus1
Offline
Berichten: 623
Re: Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?
«
Reactie #4 Gepost op:
05 April 2019, 21:59:44 »
Dank voor de reacties....daar kan ik wat mee.
Gr
Brutus
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?
«
Reactie #5 Gepost op:
06 April 2019, 16:13:43 »
er zijn zover ik weet drie types, voor wat t onderstel betreft, er kunnen verschillende tanks op staan:
deutz, met een wat grof gebouwd onderstel in 2 delen
https://shop.vgbahn.info/imgs/news/VGBahn/MIBA%20Anlagen/924238Mue_WiFo_vmtl_Tettnang_FWillke_SC__xl.jpg
uerdinger, met een wat slanker onderstel over de hele lengte
http://trainingone.ru/articles/foto/real-30-t-leichtbau-kesselwagen-aral-1957.jpg
einheitstype, soort combinatie van de twee, doorlopend frame met ongeveer de maten van het deutz-frame dus wat bonkiger gebouwd.
http://trainingone.ru/articles/foto/real-30-t-leichtbau-kesselwagen-shell-1962.jpg
«
Laatst bewerkt op: 06 April 2019, 16:17:43 door Floris Dilz
»
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
sneek
Offline
Berichten: 3871
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?
«
Reactie #6 Gepost op:
06 April 2019, 18:01:44 »
Floris,
Die laatste combi is in feite een Deutz, veel van dat type kregen later een aangepast, verstevigd onderstel met doorlopende langsdragers.
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?
«
Reactie #7 Gepost op:
06 April 2019, 18:40:07 »
ja je kan zien dat de eenheidsworstconstructie familie is van de deutz, of ja, een doorontwikkeling ervan dus.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Vergelijkingen tussen verschillende merken
|
Tankwagens, wat zijn verschillen tussen ESU/Pullman en Exact-train?