Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc omnummeren tijdperk I door Lobomotion69
Vandaag om 14:56:58
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Mijn geweatherde modellen door Wim Vink
Vandaag om 14:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 13:10:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
  

Auteur Topic: Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV  (gelezen 2930 keer)

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
« Gepost op: 09 June 2018, 14:45:32 »
Van de week mijn bestelling binnen gekregen van Exacttrain.
Ik had 6 stuks  tijdperk 4 wagens besteld die in de jaren 80 vaak in België te zien waren maar niet zo bekend waren.

Ten eerste de Zwitserse Gbs wagens met verschillende deuren.







Deze wagens zijn echt Zwitsers en geen afgietsel van een ander model. Het zijn niet opvallende gewone "bruine fermeekes" zoals in Belgie gezegd wordt, maar ze vallen mij echt wel op als iets niet alledaags. Zo zijn er ook wagens uit Oostenrijk met geribbelde zijwanden die opvallen en zo heeft ieder land toch zijn stempel op de gewone bruine goederenwagen gedrukt.
In een bonte trein maar ook in een buurtgoederentreintje, een Belgie bekend als Caboteur, dus een treintje dat alle stations bedient en onderweg overal wagens oppikt en achter laat, is deze wagen een hele leuke aanvulling!
De detaillering is heel mooi, losstaande handgrepen overal en echt een lust voor het oog!



En dan over naar de gewone DB wagens, of zijn deze toch niet zo heel gewoon??



Om te beginnen was het heel leuk om nu een Gbs-uv te kunnen kopen en dan helemaal juist!
Deze wagens werden in Duitsland gebruikt om expresgoed in personentreinen mee te geven en als pakwagen, fietsenwagen en dat soort dingen. Door aanwezigheid van de verwarmingskabel kunnen de wagens gewoon tussen loc en rijtuigen mee lopen. En zo zag je tot dat er een einde kwam aan de getrokken reizigerstreinen als N en E treinen overal in Duitsland dit soort wagens mee rijden.
Ze mochten 100 km/h, maar er waren er ook die 120 km/h mochten, dat waren dan Gbss wagens.

In Belgie kwamen ze ook, zelfs regulier!
In de jaren 70 en 80 reden tussen diverse bestemmingen in Duitsland waar Belgische legerplaatsen gevestigd waren en Brussel zogenaamde DVT's. Dat waren Dagelijkse Verlofgangers Treinen en waren gratis toegangkelijk voor (dienstplichtige)  Belgische militairen die zo konden reizen van en naar Duitsland.
Deze Gbs-uv werden dan in Köln mee gegeven voor de bestemming Welkenraedt achterop de late trein. Hierin bevond zich allerlei expresgoed dat weer aansluiting gaf op de B-Colli trein.
Maar ook in diverse militaire treinen naar de Hoge Venen via Montzen en Eupen (Vennbahn) kon je ze aantreffen, net als "gewone" Gbs wagens.

En natuurlijk verdwaalden er dergelijke wagens in de normale goederentreinen, wat dan weer rechtvaardigt dat je de wagens overal aan kon treffen! Het was ook weer geen zevende wereldwonder door dat extra verwarmingskabeltje!



Mooi is ook dat bij deze modellen rekening is gehouden met de verschillende dakbedekkingen. Er werden allerlei dakbedekkingen toegepast, daarover kan je alles vinden op de diverse Duitse fora en natuurlijk de boeken van Obermayer. Dat is een heel verhaal op zich. Maar daar hebben de heren van Exact train toch wel degelijk in gekeken als je het mij vraagt. Belangrijkste verschil wat je ziet is ribbels of glad dak. Vergelijk de foto's maar eens van de Gbs en de Gbs-uv.





Heel fijntjes werken ook de losstaande handgrepen en de bedieningselementen als leeg/beladen kruk en de P/G kraan en de afsluitkraan tripleplep met bijbehorende loskleptrekker.
Ook de prachtige verluchtingsroosters met losstaande handgrepen (pas op dat je er niet aan blijft hangen met oppakken!!) en de open rangeertreden werken echt super overtuigend.
Ik ben weer onder de indruk.





Ik denk dat we hier weer een echt juweeltje te pakken hebben, alleen zijn het geen wagens waar je even een treintje tegelijk van mee neemt in de winkel, ze kosten bijna 50€ stuk maar ze zijn echt geweldig mooi dus heb er toch maar 6 aangeschaft.





« Laatst bewerkt op: 09 June 2018, 21:42:46 door Ronet-1981. Reden: Typvouten »

könings

  • Gast
Re: Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
« Reactie #1 Gepost op: 09 June 2018, 16:19:42 »
Aardig verslag met wetenswaardigheidjes over waar en wanneer deze wagens werden ingezet. Inderdaad geen speelgoed meer...maar ze komen heel overtuigend over en zijn breed inzetbaar, dus over de prijs valt ook wel overheen te komen, waarschijnlijk (ook al is bruin nu niet echt een spannende kleur 8)).

Mvg,

Bas

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
« Reactie #2 Gepost op: 10 June 2018, 22:15:25 »
Hallo Bas,

je de prijs valt zeker overheen te komen want je krijgt nu eindelijk een perfect model waar je gewoon ineens hebt waarvoor je ging.
Bij andere merken moet ik vaak aan de gang om allerlei spullen bij te monteren die ik dan eerst nog moet kopen en dus per saldo net zoveel kwijt ben om iets vergelijkbaars te krijgen.
Dus ik vind het ook daarom geen enkel probleem inderdaad.

mvg. Rene

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
« Reactie #3 Gepost op: 10 June 2018, 22:41:41 »
Mooie twee-kleuren opdruk ook  :)  En die remhendels, inderdaad een mooi stukje modelbouw. Als ze nu maar wel mooi kortkoppelen  ;)

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re: Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
« Reactie #4 Gepost op: 11 June 2018, 10:49:16 »
Zijn ze mooi (onderling) kort gekoppeld?

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
« Reactie #5 Gepost op: 11 June 2018, 14:19:44 »
Ja dat gaat perfect.

Ik gebruik altijd de Märklin kortkoppelingen omdat ik veel materieel heb dat je vrijwel niet kan ombouwen wegens allerhande hindernissen. En dan liever zo dan dan kan je tenminste met een ander wel kortgekoppelde wagen koppelen en valt het bijna niet meer op.
En onderling staan ze mooi met de buffers tegen elkaar!