Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:16:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ruben90
Vandaag om 19:11:07
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:06:26
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 19:03:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:33:43
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door klusser
Vandaag om 18:25:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Overstap naar HTM door defender
Vandaag om 18:23:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Terschellinger Spoor door defender
Vandaag om 17:15:47
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Welke decoder is dit? door Ben
Vandaag om 15:09:20
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
  

Auteur Topic: Automatische (ont)koppelwagon  (gelezen 4838 keer)

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Automatische (ont)koppelwagon
« Reactie #15 Gepost op: 05 April 2022, 01:10:41 »


1. Van welk merk is deze mooie mP3000?
2. Leuk dat je een automatische koppeling op een mP3000 wilt maken maar die hadden in het echt toch echt wel een schroefkoppeling!
 :P

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26832
    • Pagina van klaas
Re: Automatische (ont)koppelwagon
« Reactie #16 Gepost op: 05 April 2022, 09:20:54 »
Preisertjes die een schroefkoppeling los kunnen draaien zijn er nog niet. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6249
Re: Automatische (ont)koppelwagon
« Reactie #17 Gepost op: 05 April 2022, 10:11:59 »
Ha Duoblock; ik herkende er ook een honde(n)kop of zoiets in   :D
Maar het is idd meer een mP3000.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2022, 10:54:44 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6249
Re: Automatische (ont)koppelwagon
« Reactie #18 Gepost op: 05 April 2022, 12:05:31 »
DCC kan ik aanbevelen maar voor wie daar nog niet aan wil zijn er andere opties om zo'n mechanisme aan te sturen.
Daar kunnen we het later ook nog over hebben.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6249
Re: Automatische (ont)koppelwagon
« Reactie #19 Gepost op: 05 April 2022, 12:07:16 »
Schema verder uitgewerkt:


Nu ook met beveiligingsdioden.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2022, 12:09:00 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6249
Re: Automatische (ont)koppelwagon
« Reactie #20 Gepost op: 12 May 2022, 14:52:42 »
Nu de wagon zelf

Compleet:


De "kolenlading" eraf:


De bak weg:


Van achteren:


De haak:
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
Re: Automatische (ont)koppelwagon
« Reactie #21 Gepost op: 12 May 2022, 17:15:03 »
Bedankt voor je uitleg tot dusver.  (y) Dus met je regelaar (multimuis o.i.d.) bedien je de koppeling? Locomotief zet trein ergens neer; 1e wagon ontkoppeld zichzelf; locomotief verdwijnt; volgende locomotief komt; wagon koppeld zich aan niewe loc?

Of zie ik het verkeerd?

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6249
Re: Automatische (ont)koppelwagon
« Reactie #22 Gepost op: 12 May 2022, 18:12:36 »
Hmm, zo zou het ook kunnen als ik de wagon omdraai. Is ook een idee! Maar ik heb hem steeds aan de loc.
Aan de voorkant van de AKW zit een connector om evt een analoge loc te voeden. Zo'n loc pas ik aan door de stroomafname van de wielen te verleggen naar 2 draden met een stekkertje naar de AKW.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
Re: Automatische (ont)koppelwagon
« Reactie #23 Gepost op: 12 May 2022, 19:21:07 »
Ah, ik snap het. Een toegewijde wagon. Loc met akw zet sleep ergens neer.

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7659
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Automatische (ont)koppelwagon
« Reactie #24 Gepost op: 12 May 2022, 21:53:06 »
Leuk concept om eens verder over te denken ...

Meerdere AKW in één trein (met functiedecoder), trein komt binnen, laatste wagen ontkoppelt van Dg, Dg blijft staan terwijl de loc de trein langs de losweg o.i.d. zet.
Een andere AKW ontkoppelt, loc trekt weer op en zet daarna de rest van de trein weer achteruit, Dg koppelt weer aan en trein vertrekt naar het volgende station ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
Re: Automatische (ont)koppelwagon
« Reactie #25 Gepost op: 12 May 2022, 22:54:20 »
Ik lees op Wikipedia het volgende: De bagagerijtuigen Dg waren bagagerijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen voor gebruik in goederentreinen. Behalve voor het vervoer van bagage dienden als als werkruimte voor de conducteur.

Waar staan de letters Dg dan voor? Dikke Gerrit? Doos gebak? Dagage gijtuig?

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7659
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Automatische (ont)koppelwagon
« Reactie #26 Gepost op: 13 May 2022, 05:43:43 »
De D staat voor dienst, een niet voor publiek toegankelijke wagen, vergelijk met de grote wagens/rijtuigen voor reizigerstreinen met de zelfde aanduiding: D III, D IV, D V, etc,
De g staat waarschijnlijk voor goederen, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6249
Re: Automatische (ont)koppelwagon
« Reactie #27 Gepost op: 14 May 2022, 11:23:00 »
...
Ah, ik snap het. Een toegewijde wagon. Loc met akw zet sleep ergens neer
...
Precies!

...
Meerdere AKW in één trein (met functiedecoder), trein komt binnen, laatste wagen ontkoppelt van Dg, Dg blijft staan terwijl de loc de trein langs de losweg o.i.d. zet.
Een andere AKW ontkoppelt, loc trekt weer op en zet daarna de rest van de trein weer achteruit, Dg koppelt weer aan en trein vertrekt naar het volgende station
...
Dat kan ook mooi.

De keuze voor een locdecoder werd toen ingegeven door zuinigheid: met 1 decoder meerdere, licht aangepaste, locs gebruiken.
Tegenwoordig heb ik diverse DCClocs en dan is een functiedecoder idd logisch.

de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6249
Re: Automatische (ont)koppelwagon
« Reactie #28 Gepost op: 14 May 2022, 12:02:22 »
Nog even over de decoders:

Ik begon met de 1e generatie LokMaus van Roco en een vrij luxe decoder (2 extra functies met veel instelopties) van, ik denk, Lenz.

Bij Conrad kocht ik later een standaard Tams decoder (alleen de 2 lichtfuncties). Zonder draden; kon ik er toch zelf wel even aan maken. Scheelde weer een paar euro!
Na mijn soldeerwerkzaamheden was er echter maar 1 lichtfunctie meer over  ::)  Garantie kan men vergeten in zo'n geval...
Toen heb ik hem maar in de AKW. gezet. Zo kwam ook mijn luxe Lenz weer vrij.
De overgebleven uitgang bedient nu het mechanisme met F2. De Tams decoder heeft nml wel "functionmapping" en ik kan het zo instellen dat het in beide rijrichtingen werkt.
De AKW kan evt nog steeds een analoge loc voeden.

de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0