Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
Vandaag om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
Tickets Modelspoordagen 2026 door Frank 123
Vandaag om 21:14:33
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 20:05:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
  

Auteur Topic: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster  (gelezen 1988 keer)

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Gepost op: 25 March 2018, 21:54:29 »
Goede avond,

Bij de overgang van sectie met stroom uit centrale (Lenz) naar sectie verzorgt door booster (Digikeijs dr 5033, niet regelbare transformator) hebben enkele locs (o.a. Lokpilot) en/of treinstellen (Uhlenbrock) problemen om de overgang te passeren. Ze haperen of komen zelfs tot stilstand. Schoonmaken, meerdere stroomverzorging vanaf de ringleiding(en) heeft probleem niet opgelost.
Nu constateer ik een verschil in de spanning van de secties. Lenz genereert circa 15,4v en Digikeijs 19v. Kan dat grote verschil problemen geven?

Al vast bedankt voor de reacties.
Heiko

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #1 Gepost op: 25 March 2018, 23:08:00 »
Het kan nooit goed zijn... er kunnen hele hoge stromen gaan lopen waardoor inderdaad decoders van slag raken en centrales of boosters in kortsluitbeveiliging gaan of zelfs stuk gaan.
Een eenvoudige en goedkope manier om de 19V voeding naar beneden te schroeven is zo'n ding:  https://www.ebay.com/itm/5A-DC-DC-adjustable-step-down-module-XL4015-4-38V-96-NEW-GOOD-QUALITY-M22-/351875973389.
Als het helpt weet je meteen waar het aan lag....
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2018, 23:47:22 »
19V is een vrij normale spanning voor een modelspoorbaan. Ik zou mij eerder zorgen maken over de 14V die van de centrale komt.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #3 Gepost op: 26 March 2018, 00:42:28 »
Nou... eigenlijk niet... kijk maar es op pagina 3 van dit NMRA standards document bij de H0 en N schalen:  https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.1_electrical_standards_2006.pdf
Dat een heleboel fabrikanten met hun centrales en boosters tot wel 20V op de rails zetten is een ander verhaal...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Gijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #4 Gepost op: 26 March 2018, 11:17:42 »
Bij een overgang van verschillende boosters.
Kan er ook een Booster Scheidings Module worden toegepast, dit kan het probleem ook oplossen.

En over de booster spanning.
Er bestaat ook een Morop NEM norm voor, namelijk de NEM 641.

Met vriendelijke groet.

Gijs

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #5 Gepost op: 27 March 2018, 22:03:27 »
Dank voor jullie reactie.

In elk geval ga ik het spanningsverschil verminderen, gedane suggestie lijkt me de moeite waard van het proberen. Mogelijk 2e stap is de sectie waar de lenz voeding op aangesloten is, opsplitsen te in twee secties.

Groet Heiko

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #6 Gepost op: 27 March 2018, 22:17:12 »
Ik zou voor de baan zelf gelijke boosters gebruiken en de lenz booster alleen gebruiken voor het aansturen van decoders.
Zelf heb ik een LV100 voor de aansturing van wissel- en schakel decoders en 3x de LV101 voor de baanspanning.
Werkt bedrijfszeker. Heb je geen gedoe met verschillende uitgangsspanningen. Die moet je gewoon gelijk houden zoals je al gemerkt hebt  ;D
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #7 Gepost op: 27 March 2018, 23:38:42 »
Is er ook een reden waarom je 2 boostersecties hebt? Als het allemaal met 1 booster kan is dat een nog simpeler oplossing.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Aan de rails gelijke boosters, 1 voeding gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: 28 March 2018, 10:50:32 »
Heiko,

het beste is om het signaal in elk van de booster verzorgingsgebieden zo gelijk als mogelijk te hebben.
Dat kun je bereiken door aan de rails identieke boosters te hebben.
(Een afwijkende booster kun je wel gebruiken voor een afzonderlijk circuit voor wissels en seinen).

Van veel typen boosters varieert de spanning van het signaal met de belasting.
Die variatie kun je vrijwel helemaal elimineren als je alle boosters aan de rails aansluit op 1 voeding. Zodoende krijgt elke booster altijd precies dezelfde voedingsspanning.

Per booster moet je rekenen met ongeveer 4A. Je hebt een zware voeding nodig. En je moet voor elke booster wel een juist gedimensioneerde zekering aanbrengen tussen de voeding en de booster.

Ik pas dit als jaren toe op mijn baan met 3 identieke boosters gevoed door 3 parallel geschakelde trafo's van 15V / 4A.

Als je geen kennis van elektro hebt vraag dan hulp aan iemand die dat wel heeft.

Groet, Willem