Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat herkent AI van onze hobby?
door
hervé
Vandaag
om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Hans Kl
Vandaag
om 21:37:07
Kato ETA 515
door
Casmir
Vandaag
om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:27:01
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:25:37
Project X......
door
Ivo tB
Vandaag
om 21:21:35
Tickets Modelspoordagen 2026
door
Frank 123
Vandaag
om 21:14:33
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
Vandaag
om 20:32:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 20:05:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Simplex
Vandaag
om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Tom Z.
Vandaag
om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi
door
Ronald69
Vandaag
om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:41:13
Terschellinger Spoor
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:15:49
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:07:09
Modelbaan Beltheim.
door
Jelmer
Vandaag
om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Bertje B
Vandaag
om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Eric v C
Vandaag
om 14:09:13
Op Zuid (NL H0)
door
hervé
Vandaag
om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:59:29
Welke decoder is dit?
door
008200
Vandaag
om 12:34:06
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's
door
Marc tramt
Vandaag
om 09:54:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster (gelezen 1988 keer)
Heiko
Offline
Berichten: 52
Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
«
Gepost op:
25 March 2018, 21:54:29 »
Goede avond,
Bij de overgang van sectie met stroom uit centrale (Lenz) naar sectie verzorgt door booster (Digikeijs dr 5033, niet regelbare transformator) hebben enkele locs (o.a. Lokpilot) en/of treinstellen (Uhlenbrock) problemen om de overgang te passeren. Ze haperen of komen zelfs tot stilstand. Schoonmaken, meerdere stroomverzorging vanaf de ringleiding(en) heeft probleem niet opgelost.
Nu constateer ik een verschil in de spanning van de secties. Lenz genereert circa 15,4v en Digikeijs 19v. Kan dat grote verschil problemen geven?
Al vast bedankt voor de reacties.
Heiko
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
«
Reactie #1 Gepost op:
25 March 2018, 23:08:00 »
Het kan nooit goed zijn... er kunnen hele hoge stromen gaan lopen waardoor inderdaad decoders van slag raken en centrales of boosters in kortsluitbeveiliging gaan of zelfs stuk gaan.
Een eenvoudige en goedkope manier om de 19V voeding naar beneden te schroeven is zo'n ding:
https://www.ebay.com/itm/5A-DC-DC-adjustable-step-down-module-XL4015-4-38V-96-NEW-GOOD-QUALITY-M22-/351875973389
.
Als het helpt weet je meteen waar het aan lag....
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
laurent
Offline
Berichten: 2789
Broem broem!
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
«
Reactie #2 Gepost op:
25 March 2018, 23:47:22 »
19V is een vrij normale spanning voor een modelspoorbaan. Ik zou mij eerder zorgen maken over de 14V die van de centrale komt.
Gelogd
Neem ook eens een kijkje op mijn
Youtube Kanaal
:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH
Tischbahning.de
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
«
Reactie #3 Gepost op:
26 March 2018, 00:42:28 »
Nou... eigenlijk niet... kijk maar es op pagina 3 van dit NMRA standards document bij de H0 en N schalen:
https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.1_electrical_standards_2006.pdf
Dat een heleboel fabrikanten met hun centrales en boosters tot wel 20V op de rails zetten is een ander verhaal...
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
Gijs
Offline
Berichten: 22
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
«
Reactie #4 Gepost op:
26 March 2018, 11:17:42 »
Bij een overgang van verschillende boosters.
Kan er ook een Booster Scheidings Module worden toegepast, dit kan het probleem ook oplossen.
En over de booster spanning.
Er bestaat ook een Morop NEM norm voor, namelijk de NEM 641.
Met vriendelijke groet.
Gijs
Gelogd
Heiko
Offline
Berichten: 52
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
«
Reactie #5 Gepost op:
27 March 2018, 22:03:27 »
Dank voor jullie reactie.
In elk geval ga ik het spanningsverschil verminderen, gedane suggestie lijkt me de moeite waard van het proberen. Mogelijk 2e stap is de sectie waar de lenz voeding op aangesloten is, opsplitsen te in twee secties.
Groet Heiko
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8086
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
«
Reactie #6 Gepost op:
27 March 2018, 22:17:12 »
Ik zou voor de baan zelf gelijke boosters gebruiken en de lenz booster alleen gebruiken voor het aansturen van decoders.
Zelf heb ik een LV100 voor de aansturing van wissel- en schakel decoders en 3x de LV101 voor de baanspanning.
Werkt bedrijfszeker. Heb je geen gedoe met verschillende uitgangsspanningen. Die moet je gewoon gelijk houden zoals je al gemerkt hebt
Gelogd
Gr.
Eric
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26828
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
«
Reactie #7 Gepost op:
27 March 2018, 23:38:42 »
Is er ook een reden waarom je 2 boostersecties hebt? Als het allemaal met 1 booster kan is dat een nog simpeler oplossing.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
trdl
Offline
Berichten: 66
Aan de rails gelijke boosters, 1 voeding gebruiken
«
Reactie #8 Gepost op:
28 March 2018, 10:50:32 »
Heiko,
het beste is om het signaal in elk van de booster verzorgingsgebieden zo gelijk als mogelijk te hebben.
Dat kun je bereiken door aan de rails identieke boosters te hebben.
(Een afwijkende booster kun je wel gebruiken voor een afzonderlijk circuit voor wissels en seinen).
Van veel typen boosters varieert de spanning van het signaal met de belasting.
Die variatie kun je vrijwel helemaal elimineren als je alle boosters aan de rails aansluit op 1 voeding. Zodoende krijgt elke booster altijd precies dezelfde voedingsspanning.
Per booster moet je rekenen met ongeveer 4A. Je hebt een zware voeding nodig. En je moet voor elke booster wel een juist gedimensioneerde zekering aanbrengen tussen de voeding en de booster.
Ik pas dit als jaren toe op mijn baan met 3 identieke boosters gevoed door 3 parallel geschakelde trafo's van 15V / 4A.
Als je geen kennis van elektro hebt vraag dan hulp aan iemand die dat wel heeft.
Groet, Willem
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster