Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat spoor 1 brouwsels door moonlicht
Vandaag om 19:18:00
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 19:15:10
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:11:57
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 19:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:01:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 19:01:26
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:51:46
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
  

Auteur Topic: Roco Plan T, Te weinig vermogen voor hellingen?  (gelezen 6379 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2289
    • Biesje.nl
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #15 Gepost op: 03 October 2016, 13:14:59 »
Floris heeft wel een punt, had ik nog niet aan gedacht. loszittende cardans die op de as slippen. Het klinkt aannemelijker dan een defecte motor die het alleen goed doet op een vlak stuk.

Wielen met asb wisselen heeft inderdaad geen zin als de wielen stilstaan. Dat heeft alleen nut als de wielen wel draaien maar slippen.

Ben nu wel heel nieuwsgierig wat het uiteindelijk is :)

Succes!

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
  • ***
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #16 Gepost op: 03 October 2016, 13:32:31 »
Die cardanschaaltjes op de motor of draaistel as willen inderdaad wel eens scheuren en daardoor gaan slippen ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Pieter Smit

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #17 Gepost op: 04 October 2016, 09:00:09 »
Opnieuw dank voor alle reacties, in het bijzonder Robert voor zijn aanbod. ( Robert, ik puzzel nog even verder, zodra de 'uitdaging' omslaat in een probleem meld ik wellicht).
Ik zal gewoon eens een motor uit een andere Roco loc wisselen.
NB misschien was ik mijn probleemmelding onvoldoende duidelijk: de motor bromt langdurig (10 sec) totdat de optrekspanning in de module voldoende is gestegen. Daarna volgt langzaam rijden. T.o.v.  andere treinen blijft de snelheid ook op vlakke baandelen achter.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22635
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #18 Gepost op: 04 October 2016, 09:10:37 »
Dat laatste is normaal. Het is de reden dat het niet meevalt plan v en plan t van Roco samen te laten rijden. Bij gebruik van dezelfde decoder vergt het nog een hoop finetunen om dat een beetje normaal te laten verlopen. Opmerkelijk omdat de aangedreven bak echt identiek is. Bij twee gelijke loks plaats ik twee gelijke decoders en die programmeer ik samen. Rijden maar. Maar de indentieke aandrijving heeft hier duidelijk meer moeite met de plan t dan met de plan v.

Verder nogmaals. Motor wisselen kan alleen helpen als de motor defect is. Zo niet, dan zit het probleem ergens in de overbrenging en deels is dat inherent aan de Roco plan t.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5834
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #19 Gepost op: 04 October 2016, 10:43:13 »
Als Lelystad te ver weg is mag er bij mij ook getest worden.
Ten westen van de stad Utrecht.
Zelf heb ik wel zo'n treinstel en kunnen we vergelijken.
Ik hoor het wel.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #20 Gepost op: 04 October 2016, 20:25:08 »
Henk, even een gekke vraag, al eens motoren van plan T en plan V verwisseld, gewoon om eea uit te sluiten? of kun je zelfs de aangedreven bak wisselen (dus de plan T-bakken aan de plan V-aangedreven bak hangen)?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22635
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #21 Gepost op: 04 October 2016, 21:09:59 »
De aangedreven bakken kan je gewoon wisselen Floris. Dus misschien probeer ik het nog eens.

Maar ik heb de decoders in eerste instantie ingeregeld met alleen de gemotoriseerde bakken gekoppeld. Dat ging op de gewone manier. Het werd pas gezeur toen ik daarna de stellen compleet maakte.
Wel alles zonder asb natuurlijk, dat scheelt ook. Maar er is echt wel een verschilletje.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #22 Gepost op: 04 October 2016, 22:33:13 »
Ja dat geloof ik zonder meer, ben benieuwd waar het m in zit.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #23 Gepost op: 05 October 2016, 04:35:27 »
Is het wellicht een idee om het treinstel eens analoog zonder decoder te testen? Daarmee weet je of het probleem door de motor met overbrenging veroorzaakt wordt.

Gr, Silvolde

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #24 Gepost op: 05 October 2016, 10:44:12 »
@Henk,

Afstellen van een plan V/T viel bij mij best mee. In de plan T zaten geen extreme afwijkingen:
https://www.youtube.com/watch?v=9-7nrr2kTR4


Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #25 Gepost op: 05 October 2016, 11:23:44 »
Heb je de motorbak al eens gewoon op zijn dak neergelegd,en met een paar draden op de wielen de zaak laten draaien?
Wat doet de motor dan als hij helemaal onbelast kan draaien?
 Komt hij  dan op toeren?
(Liefst zonder decoder ,dus analoog getest? )
Wat gebeurt er als je met je vinger op de wielen drukt om de motor te belasten ?
 Hiermee kan je dan controleren of de cardan koppeling niet slipt.
 Sukses , ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #26 Gepost op: 07 October 2016, 21:26:32 »
Hoe gaat het er mee?
Nog wat geprobeerd?
 Ik ben benieud,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Pieter Smit

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Roco Plan T, Te weinig vermogen voor hellingen?
« Reactie #27 Gepost op: 17 March 2018, 14:21:44 »
Soms duurt het even......
Dit geldt zowel voor de oplossing als deze reactie:
Alweer een half jaar geleden durfde ik het aan om de stroomvoorziening vanaf de assen rechtstreeks aan te sluiten op de motor. Het resultaat was geweldig. Het stel rijdt nu zoals alle ander roco ( en gelijkwaardige) modellen; zowel op het vakke deel als op hellingen.
Misschien was ik er nog niet eerder duidelijk in, maar ik rijd inderdaad analoog met beveiliging ( en optrekken/afremmen) van systeem Lauer.
Allen nogmaals dank voor bereidwillige hulp.
Pieter Smit