Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:56:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door HansQ
Vandaag om 13:22:28
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:59:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:54:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:39:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:39:34
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:52:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:34:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 06:03:07
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 03:24:13
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
  

Auteur Topic: Verschil in Märklin rails  (gelezen 1967 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Verschil in Märklin rails
« Gepost op: 18 December 2007, 16:29:28 »
Hallo,

Even voor mijn beeldvorming. Wie kan me helpen met het volgende:
Zit er verschil in spoorstaaf- en middengeleider hoogte van de diverse Märklin rail-generaties?
Dan bedoel ik met name de laatste generatie met de plastic bedding. Ik ben een lok aan het ombouwen naar wisselstroom en ik kwam met name bij de wissels in de knoei met de speling. De middengeleider komt daar namelijk omhoog. Nu moet ik wel zeggen dat het hier om stokoude rails ging, nog met blikken wisselaandrijving en zonder bedding.
Even concreet: Bestaat dit probleem ook met de laatste generatie of is het daar minder, danwel helemaal niet meer aanwezig?
De sleper heeft nu ongeveer 3 mm speling. Dat blijkt dus op de oude wissels niet voldoende....

Ik hoor graag van jullie!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #1 Gepost op: 18 December 2007, 16:43:16 »
Bij alle generaties railmateriaal komen de puntcontacten in de wissels omhoog. Dat moet, omdat de sleper anders kortsluiting maakt met de kruisende spoorstaaf.
Volgens NEM340 is de maximale hoogte 0,6 mm boven de spoorstaaf. Dus die speelruimte moet je hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #2 Gepost op: 18 December 2007, 16:49:03 »
Hallo Klaas,

Je bedoelt dus dat de middelgeleider 0,6 mm BOVEN de spoorstaaf uitkomt?

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #3 Gepost op: 18 December 2007, 16:52:11 »
Dat is wat daar staat, en dat is ook wat ik zie als ik naar een M* wissel kijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #4 Gepost op: 18 December 2007, 16:56:23 »
Okido, dat betekent werk aan de winkel. Die speling heb ik namelijk niet...
En een wissel o.i.d. heb ik ook al niet om te bekijken, vandaar.
Bedankt!

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #5 Gepost op: 18 December 2007, 22:54:13 »
Ger,

vanavond op de club nog even gekeken. Daar liggen in de M* baan K-rails en C-rails. Bij beide steken de puntjes boven de looprails uit. Kon niet precies meten hoeveel, maar het leek me iets minder dan de eerder genoemde 0,6 mm.
Bovendien is de grap dat bij alle C-wissels en bij de meeste K-wissels de kruisende spoorstaven van plastic zijn. De sleper hoeft dus alleen maar mechanisch over de sporstaaf getild te worden. Voor elektrisch contact bestaat geen risico.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #6 Gepost op: 18 December 2007, 23:00:38 »
Hallo Klaas,

Dank voor de extra info! Ik hoef dus niet bang te zijn voor vonken. Ik ga eens een stukje spoor met wissel opsnorren. Ik denk dat het dan nét kan.

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.