Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:51:01
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 20:22:13
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 20:20:03
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
Vandaag
om 20:15:15
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 20:07:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Sporlijn Úje
Vandaag
om 20:05:15
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
Vandaag
om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:37:55
ik mis al een poos
door
jerrytrein
Vandaag
om 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 19:14:54
Raadplaatje
door
R1954
Vandaag
om 19:14:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
Vandaag
om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 18:51:04
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
VAM65
Vandaag
om 18:49:39
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
gtw6016
Vandaag
om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Paul1969
Vandaag
om 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert
door
dennie
Vandaag
om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:17
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 15:20:14
Märklin 2025
door
Quinzeedied
Vandaag
om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS
door
Wim Rosbender
Vandaag
om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's
door
Arjen B.
Vandaag
om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Benelux795
Vandaag
om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Frans Peeters
Vandaag
om 11:10:10
NL cameo layout (0,26m2)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
bask185
Vandaag
om 09:42:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II (gelezen 1259 keer)
trainiac
Offline
Berichten: 79
Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
«
Gepost op:
29 August 2017, 10:32:20 »
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over de type-aanduidingen (
Gattungszeichen
) op goederenwagens van de DRG uit tijdperk 2. De DRG nam gesloten goederenwagens over van de
Länderbahnen
, waaronder het type
G Hannover
, het latere type
G 02
van de DB. Deze aanduiding werd toegepast op de gesloten goederenwagens van de Pruisische (type Gml), de Beierse (Gm) en Saksische (Gm) spoorwegen. Brawa heeft er een model van uitgebracht (48201) met de aanduiding
Gu Hannover
. Nu gaat het mij om de letter "u" in de type-aanduiding. Dit
Nebengattungszeichen
werd op gesloten goederenwagens alleen gebruikt na 1939. Tussen 1939 en 1948 duidde deze letter aan dat de wagon niet geschikt was voor militaire transporten. Na 1948 betekende het dat de wagon niet geschikt was voor personenvervoer. De letter "u" zou tussen 1914 en 1939 niet gebruikt zijn. Vóór 1914 werd de letter alleen toegepast bij platte werkwagons en betekende dat de wagon niet geschikt was voor het normale treinverkeer. De letter "u" moet ook niet verward worden met "u" tussen vierkante haken. Die tekencombinatie werd tot 1921 gebruikt om aan te duiden dat de wagon niet geschikt was voor het vervoer van militaire voertuigen. Overigens weer alleen in combinatie met open, platte wagens.
Maar wat betekende de "u" in combinatie met gesloten wagons vóór 1939? Of is dit een foutje van Brawa? Wie kan mij helpen? Het enige wat aan het model van Brawa opvalt is dat het model vlakke stalen deuren heeft i.p.v. houten deuren. Uit de nieuwtjesfolder van Brawa (2006) blijkt overigens dat de oorsprong van deze wagen (en de stalen deuren) de Württembergse spoorwegen zijn geweest.
«
Laatst bewerkt op: 29 August 2017, 10:37:08 door trainiac. Reden: laatste zin toegevoegd
»
Gelogd
met de groeten van Harry
Mijn HO baan in segmenten
Mijn N baan in segmenten
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15428
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
«
Reactie #1 Gepost op:
29 August 2017, 12:56:50 »
Hoi Harry,
Wikipedia geeft
hier
een, voorzover ik dat kan beoordelen, mooi compleet overzicht van alle letters die op zowel personen- als goederenwagens (hebben ge)staan. Voor speciaal de "kleine lettertjes" zie
hier
.
Gelogd
trainiac
Offline
Berichten: 79
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
«
Reactie #2 Gepost op:
29 August 2017, 14:21:01 »
Hallo Jan,
Dankjewel. Daar was ik ook al op gestoten in mijn zoektocht. Maar daaruit blijkt m.b.t. de "u" het volgende:
u: (bis 1914) ungeeignet für Züge des öffentlichen Verkehrs
u (tussen vierkante haken): (bis 1921) ungeeignet zum Verladen von Militärfahrzeugen
u: (1939 bis 1948) ungeeignet für Militärtransporte
Carstens geeft dezelfde informatie, helaas. Ik vermoed dat de "u" ook vóór 1939 bedoeld was om aan te geven dat deze gesloten wagens niet voor het vervoer van soldaten of paarden gebruikt mochten worden. Misschien wel vanwege de stalen deuren? Ik geef het nog niet op en blijf verder zoeken, bijvoorbeeld bij de Württembergse staatstpoorwegen. Desnoods stel ik de vraag aan Brawa. Ik moet binnenkort toch weer eens onderdeeltjes bestellen.
Gelogd
met de groeten van Harry
Mijn HO baan in segmenten
Mijn N baan in segmenten
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15428
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
«
Reactie #3 Gepost op:
29 August 2017, 14:44:21 »
Ja, nu je het zegt... er blijft wel ruimte voor vragen. Bij mij rijst dan de vraag: wat wordt er precies bedoeld met het "öffentlicher Verkehr"? Naar mijn idee mogen ze dan alleen voor intern gebruik (dus voor doeleinden tbv de spoorwegmaatschappij zelf) ingezet worden.
En ook: hoe zat het dan tussen 1921 en 1939?
Misschien voor "mijn periode" allemaal niet zo relevant, maar eenmaal de vraag gesteld is het antwoord ook wel wenselijk.
Gelogd
trainiac
Offline
Berichten: 79
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
«
Reactie #4 Gepost op:
29 August 2017, 14:56:26 »
Hallo Jan,
Het voorschrift tot 1914 is alleen van toepassing op
Gattung
X en dat zijn vaak werkwagons, dus ik denk ook dat bedoeld wordt dat ze niet in het normale treinverkeer ingezet mochten worden. Vanaf 1948 (de demilitarisering van Duitsland) betekende de "u" dat de gesloten goederenwagon niet voor personenvervoer gebruikt mocht worden. Vanaf 1952 (ik neem aan tot vandaag de dag) staat de "u" (nu
Nebenzeichen
genoemd) voor een kiepinrichting bij open wagons. Zodra ik een antwoord heb, zal ik het natuurlijk hier plaatsen. We zoeken vrolijk verder
Gelogd
met de groeten van Harry
Mijn HO baan in segmenten
Mijn N baan in segmenten
trainiac
Offline
Berichten: 79
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
«
Reactie #5 Gepost op:
01 January 2018, 12:57:05 »
Tja, bij Brawa weten ze het ook niet. Helaas.
Een goed 2018 voor eenieder die dit leest
Gelogd
met de groeten van Harry
Mijn HO baan in segmenten
Mijn N baan in segmenten
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II