Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 20:24:30
br 041 334-4 Fleischmann H0
door
Ronald69
Vandaag
om 20:18:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jos_1972
Vandaag
om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc
door
bellejt
Vandaag
om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 19:49:57
Eyro Interlaken
door
Luc2000
Vandaag
om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:41:26
Trafo regelaar hulp
door
FraWi
Vandaag
om 18:38:14
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:37:21
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS
door
ACTS1251
Vandaag
om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch
door
Sylvester
Vandaag
om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
GD
Vandaag
om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 15:22:53
De Projecten van RetroJack
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Benelux795
Vandaag
om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
FritsT
Vandaag
om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Duikeend
Vandaag
om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
jan47
Vandaag
om 11:44:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Extra beveiliging om defecte centrale te voorkomen?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Extra beveiliging om defecte centrale te voorkomen? (gelezen 1565 keer)
erik2
Offline
Berichten: 144
Extra beveiliging om defecte centrale te voorkomen?
«
Gepost op:
19 December 2017, 10:49:44 »
Ik heb eindelijk een koffer gemaakt met besturing voor de baan, netjes weggewerkt, maar ik vroeg me af of het niet verstandig was om een extra beveiliging aan te brengen tegen kortsluiting en/of overbelasting. Bijvoorbeeld in de vorm van een metertje/lampjes o.i.d.
Ik ben overigens al te laat, lijkt er namelijk op de m'n IB afgelopen weekend gefrituurd is.
Iemand ervaring mee?
b.v.d.
Erik
«
Laatst bewerkt op: 19 December 2017, 12:18:32 door Bert van Gelder. Reden: Titel onduidelijk
»
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Extra beveiliging
«
Reactie #1 Gepost op:
19 December 2017, 11:57:59 »
Je zegt niet precies waar je die beveiliging zou willen hebben. maar aangezien je de gefrituurde uitgang van de IB noemt gok ik dus op het railsignaal.
In principe is het niet nodig daar extra beveiliging voor in te bouwen als het al in de booster zit. Helaas is in het verleden (en dat heb jij nu ook meegemaakt) dat de beveiliging van de IB niet zo geweldig is. Een veel toegepaste oplossing was toen om een auto(kop)lamp in serie te zetten. Tijdens normaal rijden is de stroom te klein om de gloeidraad op te warmen maar tijdens sluiting gaat hij branden. Functioneert eigenlijk als PTC. Dit was een mooie en goedkope oplossing. Maar eigenlijk hoort de uitgang van de booster/centrale al beveiligt te zijn (tenzij anders aangegeven) en op andere boosters/centrales is het dus ook niet nodig.
Voor andere spanningen is het altijd goed om een vorm van beveiliging te hebben. Voedingen van modelspoorfabrikanten hebben dit altijd ingebakken. Maar als je andere voedingen gebruikt is het altijd handig dit te controleren en indien nodig een beveiliging toe te voegen. Dit kan zo simpel zijn als een zekering (van de juiste waarde
) of zo complex als complete spanning-/stroom-bewaking. Dat is aan jou.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
henk
Offline
Berichten: 22532
Re: Extra beveiliging om defecte centrale te voorkomen?
«
Reactie #2 Gepost op:
19 December 2017, 14:24:11 »
Ja, een 12 volt / 21 watt gloeilamp in serie zetten. Moet dus wel een klassieke gloeilamp zijn.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
ErikW
Offline
Berichten: 153
Re: Extra beveiliging om defecte centrale te voorkomen?
«
Reactie #3 Gepost op:
19 December 2017, 16:03:34 »
De IB is een kwetsbaar dier (ik spreek uit ervaring
). Je kunt het beste alles op losse boosters voeden, en de IB alleen gebruiken om de boosters aan te sturen. Bijkomend voordeel is dat je signal dan mooi schoon blijft. Zo doe ik het nu ook.
Verder zou ik er een zo licht mogelijke, zo snel mogelijke zekering (0.5A F oid) achter zetten, zo dicht mogelijk achter de uitgang.
Gelogd
Arroyo
Offline
Berichten: 54
Re: Extra beveiliging om defecte centrale te voorkomen?
«
Reactie #4 Gepost op:
19 December 2017, 16:34:48 »
Gebruik al jaren de booster van Edits met de extra beveiligings uitbreiding dikwijls afgeschakeld door kortsluiting maar nog nooit iets ernstig gebeurd.Zeer aan te raden.
Vr.Gr.Jan.
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re: Extra beveiliging om defecte centrale te voorkomen?
«
Reactie #5 Gepost op:
19 December 2017, 20:48:32 »
Is niet echt een antwoord op de vraag...
Gr, Bert
Gelogd
Arroyo
Offline
Berichten: 54
Re: Extra beveiliging om defecte centrale te voorkomen?
«
Reactie #6 Gepost op:
19 December 2017, 21:05:50 »
«
Laatst bewerkt op: 20 December 2017, 11:22:44 door Arroyo
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26732
Re: Extra beveiliging om defecte centrale te voorkomen?
«
Reactie #7 Gepost op:
19 December 2017, 21:24:07 »
Het ging om de beveiliging van een bestaande booster, niet om de vraag of een andere booster beter is.
Op mijn recente baantje heb ik een beveiliging die niet reageert op te hoge stroom, maar op vermindering van de spanning. Dat gaat vaak samen, als de stroom te groot wordt stort de spanning in. Ik weet niet meer uit mijn hoofd hoe ik dat gemaakt heb, maar kan het wel opzoeken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3986
Re: Extra beveiliging om defecte centrale te voorkomen?
«
Reactie #8 Gepost op:
19 December 2017, 21:33:57 »
Ik heb zoiets gemaakt wat Klaas wss bedoelt.
Het is een relais met een kontakt dat de gebruikte stroom kan hebben die beveiligd moet worden ,b.v. 1 Amp.
Dit relais zit in een houd schakeling, en ik moet dus even op een knopje drukken om hem aan te laten trekken. De spanning die op de relais spoel staat gaat naar de gerbruiker. Komt er sluiting ,dan krijgt het relais geen spanning meer en valt af. Dat is het.
Ik denk dat het met een digitale spanning ook moet kunnen ,als je die voor de relaisspoel gelijkricht.
Als het relais niet te vlug moet reageren ,zou je er nog een elko overheen kunnen zetten via een diode ,anders trekt de kortsluiting de elko leeg ,en dat moet niet.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Robert E
Offline
Berichten: 909
Re: Extra beveiliging om defecte centrale te voorkomen?
«
Reactie #9 Gepost op:
19 December 2017, 21:39:25 »
Kwa relais afschakel ding op spanning
http://www.bogobit.de/bogobox/
http://www.bogobit.de/bogobox/bogobox.pdf
Rechts onder zie je wat dioden / elcootjes / relais om baanspanning af te schakelen igv sluiting.
Dat is dus afvallende spanning...
Het werkt (en soms niet, zal wel aan setup baan liggen
)
Mvg
Robert
«
Laatst bewerkt op: 19 December 2017, 21:41:32 door Robert E
»
Gelogd
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Extra beveiliging om defecte centrale te voorkomen?