Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 ledjes op één voorweerstand? door spock
Vandaag om 23:31:53
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door phdirk
Vandaag om 22:48:57
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
Vandaag om 22:35:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
Vandaag om 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
Vandaag om 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:21:45
Roco 290 digtaliseren door Syb030
Vandaag om 21:02:11
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:39:06
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
Vandaag om 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
  

Auteur Topic: Overwegen en bijna ongevallen  (gelezen 13830 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #60 Gepost op: 27 February 2019, 23:56:51 »
Nee. Daar waar andreaskruizen staan wordt gesproken van een openbare overweg. Bij een niet openbare overweg staan geen andreaskruizen.

Voorbeeld van een niet openbare overweg is bijvoorbeeld een overweg tussen twee weilanden. Deze zijn niet openbaar en worden alleen door de boer gebruikt om van het ene weiland naar het andere weiland te gaan. En hier staan geen andreaskruizen bij.
Jouw uitleg strookt niet met de betekenis zoals vast gelegd in de wegenverkeerswet;
Citaat
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2018-07-01#search_highlight0
"overweg > : kruising van een weg en een spoorweg die wordt aangeduid door middel van bord J12 of J13 van bijlage 1;"

J12 en J13 zijn de enkele of dubbele andreaskruisen; oftewel gesteld word dat een overweg daar ten alle tijden van voorzien zal moeten zijn, wat betekend dat als deze dus afwezig zijn er géén sprake is van een overweg (en dus ook niet van gestelde voorrangsregels die elders in de wetgeving besproken worden.)

Onderscheid in een openbare of besloten overweg kent men niet, volgens mij staat er danook gewoon bij elk besloten overweg een andreas kruis (en anders zou de trein dusook géén voorrang meer hebben).


« Laatst bewerkt op: 27 February 2019, 23:58:41 door Thom »

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • TM
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #61 Gepost op: 28 February 2019, 00:10:09 »
Als je dan de wegenverkeerswet aan gaat halen, doe het dan wel goed :police:

De Wegenverkeersweg 1994 stelt onder lid 1 sub b namelijk het volgende:

Citaat
wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;

Waaruit volgt dat er dus zeker een degelijk verschil bestaat tussen een openbare of een zogenaamde besloten overweg bestaat.

Tot zover "Hoe lees ik de wet"

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #62 Gepost op: 28 February 2019, 06:31:04 »
...vanuit "het spoor" gezien kennen we een onderscheid tussen een overweg en een (dienst)overpad. Een overpad is niet voorzien van andreaskruizen en meestal ook niet publiek toegangkelijk. Voorrang heb ik daar echter nog nooit hoeven te verlenen.
Station Obdam heeft een overpad volgens mij zonder andreaskruizen.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #63 Gepost op: 28 February 2019, 22:26:43 »
Een particulier overweg, zonder Andreaskruizen en dus niet zijnde openbare weg, zal dan ongetwijfeld van een hek voorzien zijn.