Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Edde
Vandaag om 21:59:09
Layne, Somewhere South. door Frans Peeters
Vandaag om 21:52:41
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 21:19:43
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 21:17:58
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 20:06:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
Vandaag om 20:05:31
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:38:17
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 18:49:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Jelmer
Vandaag om 17:52:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:11
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Stefan88
Vandaag om 17:13:46
Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03

Auteur Topic: Nukkige lok na digitalisering  (gelezen 1634 keer)

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
Nukkige lok na digitalisering
« Gepost op: 09 October 2017, 21:06:04 »
Ik heb mijn Roco V60 gedigitaliseerd door er een Digitrax DZ 146 in te frotten. Nu werkt hij wel maar hij is nogal humeurig! Als ik hem op de baan zet branden de lampjes maar draait de motor niet. Zet ik hem op het programmeersppor, dan rijdt hij heel netjes vooruit en achteruit, met wisselend licht, alles OK, kan ook gewoon de CV waardes instellen etc.

Zet ik hem dan weer op de baan - wel licht maar geen beweging!

Dit gaat zo een paar keer door, telkens OK op het programmeerspoor maar niks op de baan,  totdat hij er ineens zin in krijgt en dan ook op de baan gewoon naar behoren werkt. Hij blijft nu normaal werken zolang als ik  will, vooruit, stop, achteruit, weer vooruit enz. Geen enkel probleem tot ik hem van de baan afhaal.

Als ik hem dan later weer terugzet begint het hele liedje weer van voren af aan! Een rare toestand.

Enig idee wat dit kan zijn?

Groetjes, Jur

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
Re: Nukkige lok na digitalisering
« Reactie #1 Gepost op: 09 October 2017, 22:51:25 »
Hoi JurS,

Ik heb in vrij korte tijd mijn verzameling FLM loks van Digitrax decoders voorzien, inmiddels 40 stuks.
Alle loks met de bekende rondmotor. Deze motortjes reageren verschillend op de decoder, niet altjd even soepel.
Maar met de volgende CV's  draaien ze netjes:
CV 9: 255
CV 55: 128-255
CV 56: 48-255
CV 57: 6-15
Per motor wat spelen met deze range.
Of de Roco motor ook zo reageert weet ik niet, maar hiermee heb je een eerste oplossing.
Stroomafname: is je baan net zo schoon als je programmeerspoor?
En wat er mee samenhangt: controleer de afstand tussen de flenzen: 14mm is ok, maar iets vergroten naar 14,5mm wil nog wel eens helpen. ( heb ik onlangs nog bij een ESU rijtuig ontdekt). Een poelietrekker van Fohrmann is dan wel erg handig.

Tenslotte een algemene vraag: is de waarde van CV 1 van de lok uniek? Wel goed reageren op programmeerspoor en niet op de baan zou kunnen duiden op een conflict of interest zeg maar. ( ik heb dat nooit meegemaakt maar bij het oplossen van een probleem moet je elimineren).

Tschuss Genossen

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 09 October 2017, 23:02:09 »
controleer de afstand tussen de flenzen: 14mm is ok, maar iets vergroten naar 14,5mm wil nog wel eens helpen.
Ik neem even aan dat het om 2-rail gaat. Dan is 14mm niet ok. De afstand moet 14,4 à 14,6mm zijn.

Citaat
Tenslotte een algemene vraag: is de waarde van CV 1 van de lok uniek? Wel goed reageren op programmeerspoor en niet op de baan zou kunnen duiden op een conflict of interest zeg maar. ( ik heb dat nooit meegemaakt maar bij het oplossen van een probleem moet je elimineren).
Meerdere locs op dezelfde CV1 kan dit probleem niet veroorzaken. Ze doen dan gewoon hetzelfde. 
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 October 2017, 03:17:10 »
Ik neem even aan dat het om 2-rail gaat. Dan is 14mm niet ok. De afstand moet 14,4 à 14,6mm zijn.
Meerdere locs op dezelfde CV1 kan dit probleem niet veroorzaken. Ze doen dan gewoon hetzelfde.

Dankje wel voor deze correctie. maar is slechts gedeeltelijk waar.
Meest recente norm is inderdaad 14,4-14,6mm, maar de NEM uit 1999 geeft 14,3mm aan.
En mijn FLM collectie kent gemiddeld een flens afstand van 14,1mm.

Er is dus een tendens om de flensafstand te vergroten, waarschijnlijk als gevolg van meer hang naar de werkelijkheid en meer precizie bij het produceren.

Vandaar mijn suggestie om de flensafstand met 0,5mm te vergroten. Het betreft een locomotief die niet digitaal is voorbereid, dus al wat ouder.
Tschuss Genossen

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
« Reactie #4 Gepost op: 10 October 2017, 10:59:01 »
Bedankt voor de tips.

Wat ik niet begrijp is, wat is het verschil tussen het programmeerspoor en de baan? De lok rijdt elke keer heel soepeltjes weg wanneer ik hem op het programmeerspoor zet, maar doet niks op de baan (behalve de lichtjes). Hoe kan dat? Al mijn andere loks werken perfect op de baan.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2017, 11:00:38 door JurS »
Groetjes, Jur

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #5 Gepost op: 10 October 2017, 11:20:28 »
Ik hoor wel eens (net als een klepel, waar is de klok?) dat railcom, of andere 'stoorzenders' aan staan dat sommige decoders dat niet leuk vinden en raar gaan doen. Dit kan het verschil zijn op de grote baan?

Succes,

Robert

Supercitroen

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 October 2017, 12:45:13 »
Welke centrale gebruik je voor de aansturing?

Wat Biesje aangeeft zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn: Ik heb ooit digitrax decoders voor me gehad die op een ECoS niet reageerden. Het probleem bleek uiteindelijk in de Railcom te zitten, na uitschakelen hiervan werkten de decoders wel. Het gebruik van programmeerspoor of hoofdbaan maakte hierin alleen geen verschil.

Sommige decoders geven een overbelasting of kortsluiting aan door de verlichting te laten branden of te laten knipperen. Over het algemeen staat er minder spanning op programmeersporen. Ik lees dat de betreffende decoder maximaal 18 volt aan kan. Misschien staat de baanspanning wat te hoog?

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 10 October 2017, 13:47:56 »
Meest recente norm is inderdaad 14,4-14,6mm, maar de NEM uit 1999 geeft 14,3mm aan.
De vorige versie gaf 14,3mm als minimum aan. Het maximum was niet apart benoemt, dat kon je afleiden uit de waardes voor K en T. De waarde 14,4 is ingevoerd om beter in lijn te komen met de NMRA standards. Die zijn aangegeven in duizendsten van een inch, en als je die gaat omrekenen zal je zien dat de NEM en de NMRA praktisch gelijk zijn. Het enige verschil zit in de flenshoogte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
« Reactie #8 Gepost op: 10 October 2017, 19:25:25 »
Ik gebruik de Roco Multicentrale Pro en de Multimaus Pro. Verder geen andere digitale spanningsbronnen, ik weet niet eens wat een Railcom is!

De baanspanning zou het normale nivo van the Roco centrale moeten zijn, denk ik zo. Kortsluiting wordt gemeld door een rood lampje, in geval van deze lok brandt dat niet.

Ik vraag me af of het probleem ergens anders in zit - aan hoe de lok op de baan staat? Ik gebruik Peco Code 75 op de baan en mijn programmeerspoor is een paar lengtes Roco Geoline. Wel heb ik even een lengte Peco flex rails op het programmeerspoor angesloten met een paar klemmetjes, om dit te testen, en de lok reed daar ook meteen goed op. Toeval?

Ik kreeg hem net weer aan de gang op de baan, en als hij eenmaal rijdt blijft hij het ook gewoon probleemloos doen. Ik heb hem nu maar achterin de loods geparkeerd, mischien moet ik hem gewoon niet meer van de baan halen!
Groetjes, Jur

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #9 Gepost op: 10 October 2017, 19:51:19 »
Ik heb ook de Lokmaus pro en deze heeft tierelantijnen als railcom niet dacht ik. Type rails maakt geen fluit uit. Tenzij er een condensator tussen zit of zo.

Ik merk zelf geen verschil tussen programmeerspoor en hoofdspoor van de multicentrale pro. Maar sinds ik een lokprogrammer heb gebruik ik deze :P

Succes,

Mvg,

Robert