Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Beginneling: lichtgewicht onderbouw
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:29:37
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 12:26:28
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:23:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:49:19
Line-up foto's van modellen
door
fissy
Vandaag
om 11:43:38
Aandrijving Roco 1189 krokodil
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:30:07
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Jelmer
Vandaag
om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven!
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 10:44:25
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 10:44:06
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Herb73
Vandaag
om 10:41:16
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:11:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:10:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 10:00:44
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:41:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:38:46
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:10:08
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
VAM65
Vandaag
om 09:00:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:51:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 08:31:14
Locatie van foto gezocht
door
Benelux795
Vandaag
om 08:12:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 07:28:55
Rondom Charlois
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 01:34:15
Roco AC modellen
door
Mug
Vandaag
om 00:31:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
07 December 2025, 23:36:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
JeanR
07 December 2025, 23:23:05
Cranicher Altbahn
door
NS264
07 December 2025, 22:53:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand (gelezen 4253 keer)
maartenvanderburgt
Gast
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
«
Reactie #15 Gepost op:
31 August 2017, 21:57:27 »
Citaat van: Bert Mengerink op 31 August 2017, 21:50:04
, want de splitsing zit nog steeds in het midden van de keerlus.
Volgens mij zit de splitsing naar het rangeerdeel in 2 keerlussen tegelijk, maar die kleur je allebei geel.
Dat lijkt mij een redelijk onoplosbaar probleem, want je wil 2 rijwegen tegelijk kunnen berijden en omschakelen. Door de doorverbinding op het rangeerdeel wissel je ook nog eens van een deel aan "keerlus 1" naar een deel aan "keerlus 2"
Hoe wil je dat gaan doen ?
Handmatig kan natuurlijk altijd nog. ( Lees: door het instellen van rijwegen over een aantal van elkaar geïsoleerde stukken rail)
Maarten.
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
«
Reactie #16 Gepost op:
31 August 2017, 23:34:01 »
Ik denk dat ik er wel een oplossing voor zie, maar je hebt sowieso 2 keerlus modules nodig voor deze situatie. Ik zal daar morgen eens verder over nadenken.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Bert Mengerink
SPOOR1HOBBY
Offline
Berichten: 489
Het liefste stoom in module vorm
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
«
Reactie #17 Gepost op:
06 September 2017, 21:41:39 »
Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik kom uiteindelijk op een schakeling met 5 relais en 10 actieve bezetmelders in totaal en 14 om te schakelen railstaven.
Figuur 1:
Figuur 2:
Figuur 3:
Hierbij is bedrijf mogelijk van alle zijden.
Groet,
Bert
Gelogd
Groeten,
Bert Mengerink
Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.
rjr
Offline
Berichten: 2085
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
«
Reactie #18 Gepost op:
07 September 2017, 08:59:45 »
Maak je het jezelf niet heel erg lastig?
Als je de keerlussen in het schaduw station deel doet, heb je 2 keerlus schakelingen nodig.
Je kunt ook doen wat Klaas aangaf, dan heb je voor elk spoor een keerlus schakeling nodig.
Maar volgens mij is 1 per set ook goed.
De beperking is dat er per set dus niet een trein kan vertrekken en binnen komen, maar gezien de afstanden lijkt me dat toch niet echt wenselijk. De wissels waar ze bij elkaar komen zijn dan nog maar net vrij als de andere er al weer over wil. Dus volgens mij moet het helemaal geen probleem geven om te wachten tot de binnen komende trein gestopt is alvorens de volgende weg te sturen.
En die belemmering is dan ook nog maar alleen voor die set van 3 sporen. Van de andere 3 kan er gewoon een trein vertrekken.
Bij all die wissels hoef je dan helemaal geen moeilijke zaken te doen.
In het rode gedeelte kun je de ene kant van de keerlus secties maken. Hier kun je dan de wisselstraten in betrekken. De om te polen sporen zijn dan per keerlus 3 opstelsporen.
In het blauwe gedeelte kun je de keerlus secties zelfs buiten de wissels houden.
Of er dan op die blauwe sporen 1, 2 of meerdere treinen staan maakt niets uit. Zolang er maar niet een trein vertrekt op moment dat er ook 1 binnen komt.
En als je met iTrain of Koploper gaat rijden zijn die prima in staat om het wegsturen van de trein uit te stellen tot de binnen gekomen trein stilstaat.
Als je het zelfs met koploper (en waarschijnlijk ook wel iTrain) rijd heb je helemaal geen keerlus module nodig.
Per spoor een relais die dat spoor omschakelt. Afhankelijk van welke kant de trein het spoor binnen komt of verlaat laat je het programma dan het relais goed schakelen zodat je daar geen kortsluiting krijgt.
Dus als het programma de wissels in die stand zet dat de trein aan de onderkant het spoor binnen rijd of vertrekt dan schakel je in die wisselstraat actie ook relais van dat spoor in stand A.
Als de trein aan de bovenkant het spoor binnen rijd of vertrekt dan schakel je in die wisselstraat actie ook relais van dat spoor in stand B. Je kunt dan nog altijd niet per spoor binnen komen en vertrekken, maar die beperking is dan alleen maar per spoor.
Voordeel, geen lastige schakelingen met keerlussen, en dus ook geen ruimte gebruik.
Nadeel, je kunt nooit een keer handmatig een trein rond laten rijden omdat het programma altijd het relais goed moet schakelen.
(of je moet handmatig dat relais tussendoor ook schakelen. )
Groet,
Roelco
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand