Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 10:24:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
  

Auteur Topic: Foutieve terugmelding in de helix  (gelezen 1010 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 922
Foutieve terugmelding in de helix
« Gepost op: 08 September 2017, 14:52:50 »
Heren,

Ik heb een helix van 4 lagen, ik heb om elke laag een draad voor de melder, de helix is 1 blok dus ook 1 meldpunt, er zijn dus 2 draden die aan de rode rail zitten die ik samensmelt tot 1 draad die dan verder gaat naar de melddecoder. voor de bruine draad draad idem dito. Ik gebruik nu rood en bruin voor de duidelijkheid. Al de melddecoders  op de baan krijgen spanning van de rode rail. Tot voor ik aan de helix begon werkte alles vlekkeloos, maar van zodra ik de helix aan de melddecoder hang krijg ik een bezetmelding zonder dat er ook maar 1 verbruiker op de helix staat. De helix is zelfs nog niet klaar in dien verstande dat er nog geen vervolg is, boven stoppen de rails. Het is zelfs zo dat als ik de helix scheid van de baan en ik rechtstreeks spanning zet op de rails, de bezetmelding er is. Ik heb er mezelf al hoofdpijn aan gepiekerd.
Het enig wat ik zou kunnen bedenken is, dat omdat het een grote spiraal is, dat ik een soort weerstand krijg of mss een storing. Ik heb nog niet getest met 1 draad, dus ergens in het midden van het blok een draad naar de decoder ipv 2 draden verdeeld? Ik zeg maar wat.. het blok is toch wel een 15m lang, daarom had ik 2 draden genomen, kwestie van een goede stroomvoorziening te maken. De trein rijd probleemloos naar boven, dus via de stroomvoorziening die komt van de melder, alleen als ik dan de lok eraf haal blijft de melding, ook na het aan/uit zetten van de centrale.
Het is een warrig verhaal, maar ik weet niet hoe ik het duidelijk kan maken. Als er iemand een idee heeft, ik hoor het graag.

mvg

Dirk
« Laatst bewerkt op: 08 September 2017, 16:36:03 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: vreemde terugmelding in de helix
« Reactie #1 Gepost op: 08 September 2017, 15:45:08 »
Hallo Dirk,
Ik denk dat het  blok in de spiraal  te lang is.15 m is niet mis . Ik denk dat de capaciteit tussen de beide rails zoveel stroom doet lopen ,dat de melderschakeling er op reageert als of er een lok/verlichte wagen op het spoor staat. Je zou de melder op een of andere manier wat minder gevoelig kunnen maken.
Het zou zelf nog kunnen dat  hoogfreqent storingen van radio zenders stroompjes door de melder veroorzaken.
Maar dan met ik eerst weten hoe de schakeling is van de melder.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2053
Re: vreemde terugmelding in de helix
« Reactie #2 Gepost op: 08 September 2017, 15:57:02 »
hoi dirk
decoder vervangen ?
stroomverbruiker -bezetmelder
Ik dacht aan een kortsluiting genoeg om de bezetmelder te laten reageren maar dan zou er geen loc op dat traject kunnen rijden denk ik ?
Door alle bochten het spoor bijster en een bruine draad op de rode rails en vice versa ?
Verder weet ik het ook niet
sterkte
groet kees


Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 922
Re: vreemde terugmelding in de helix
« Reactie #3 Gepost op: 08 September 2017, 16:20:14 »
Ik heb zelfs bezetmelding als er geen lok op de sporen staat.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26678
    • Pagina van klaas
Re: vreemde terugmelding in de helix
« Reactie #4 Gepost op: 08 September 2017, 16:26:24 »
Maak eens de voedingsdraden naar de rails los en meet de weerstand tussen de "rode" en de "bruine" railstaaf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Foutieve terugmelding in de helix
« Reactie #5 Gepost op: 08 September 2017, 16:42:16 »
Als het echt 15 meter lang is dan is dat veels te lang en kun je ophouden met zoeken naar de oorzaak. Blokken of meetsecties van 3 meter is meestal het maximaal haalbare, dus gewoon in kortere stukken knippen.
Je hoeft eigenlijk alleen maar te melden dat hij in het blok is, de hele lengte melden heeft geen nut zeker niet in een helix.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26678
    • Pagina van klaas
Re: Foutieve terugmelding in de helix
« Reactie #6 Gepost op: 08 September 2017, 16:48:45 »
Wim, kan je ook vertellen waarom het veel te lang is? Is het inderdaad de capaciteit tussen de spoorstaven, of speelt er nog iets anders?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 922
Re: Foutieve terugmelding in de helix
« Reactie #7 Gepost op: 08 September 2017, 19:58:15 »
Wim, je bent echt wel een slimme kerel, ik heb de meldsectie met 12 meter verminderd, en ja hoor, alles lijk een zonnetje. Het technische waarom laat ik aan de techneuten over ;) ;)

weerom bedankt

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.