Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:37:32
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:30:08
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 15:26:16
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 15:24:36
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 15:20:44
Op YouTube! door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:27
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:50:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:40:00
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 14:39:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:28
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:09:07
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:33
Piko NS1100, materieelbespreking door Petertje
Vandaag om 14:00:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:52:44
Een nieuw begin door spoorijzer
Vandaag om 13:46:52
20 jaar BNLS door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:46:32
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 13:36:50
City Scape Studio: Inspirerend door tijgernootje
Vandaag om 13:31:51
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door stoombr38
Vandaag om 13:13:40
Bahnstrecke 5867 door Bert V
Vandaag om 13:05:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:48:03
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door astrantia
Vandaag om 12:40:47
lais dcc decoder aan sluiten door Josephes
Vandaag om 12:34:29
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:30:42
Zug-archiv website met samenstellingen door Jeronimos
Vandaag om 12:23:03
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door tijgernootje
Vandaag om 12:12:10
Vraag iz ballast door Ronald69
Vandaag om 11:21:30
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:12:30
Rails roestig verven door rjr
Vandaag om 09:32:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 09:09:26
  

Auteur Topic: Plus en min bij digitaal?  (gelezen 5775 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Plus en min bij digitaal?
« Reactie #30 Gepost op: 18 August 2017, 13:52:52 »
Hoi Maarten,

Je kunt nu vanuit de encyclopedie https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Uitleg_Digitaal#J-_en_K-aansluiting_aan_de_rails
via een link onderaan de pagina, direkt naar dit draadje. Hebben de gebruikers meteen de juiste aanvullende info.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #31 Gepost op: 18 August 2017, 16:33:35 »
Citaat van: Klaas Zondervan
Jawel hoor, + en - ten opzichte van elkaar.
Aan een batterij zit toch ook een + en een -, maar waar zit dan de massa?
Ik dacht aan zoiets als jouw "permaloog", de ene rail noem je nul de andere krijgt uit een halve H-brug een + of - spanning t.o.v. die rail.

Bij DCC heeft de booster een hele H-brug met de rails 'in het midden', zonder aansluiting met de nul/massa van de rest van de schakeling.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re: Plus en min bij digitaal?
« Reactie #32 Gepost op: 18 August 2017, 16:44:02 »
Daar benoem je precies het verschil. Bij mijn Permaloog systeem werk ik met een common ground en een push-pull versterker (wat jij een halve H-brug noemt). Märklin en de Intellibox doen dat ook.
Maar de originele DCC systemen zoals Lenz en Digitrax, en volgens mij ook de Mausen van Roco, werken met een volle H-brug.

In jouw tekening staat onderaan een massateken. Dat betekent dat de rails beurtelings aan massa en aan de plus hangen. Dus op railniveau kan je niet aanwijzen wie de massa is.

Voor de decoders in de treinen maakt het allemaal niks uit, die kijken alleen naar de spanning tussen de rails. Welke rail er aan massa ligt maakt voor een decoder niks uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.