Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

z21 Start opkrikken door Peter J K
Vandaag om 23:29:13
Vermogen centrale door Ronald Halma
Vandaag om 23:20:44
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door Bartdr1
Vandaag om 23:16:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:53:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 22:21:41
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter Kleton
Vandaag om 22:19:23
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:14:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 21:59:18
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
Vandaag om 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
Vandaag om 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:12:41
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
Vandaag om 21:10:17
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
Vandaag om 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
Vandaag om 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
Vandaag om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37
  

Auteur Topic: ESU Multi-protoco vs DCC  (gelezen 1464 keer)

Cor Bos

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
ESU Multi-protoco vs DCC
« Gepost op: 20 March 2017, 22:33:08 »
Hallo Allemaal,

Ik overweeg om voor mijn default decoders (non-sound) over te stappen van Zimo naar ESU.
Reden hiervoor zijn de goede recensies hier op dit forum, de prijzen die ik voorbij zie komen en de betere verkrijgbaarheid.
Nu leest ik dat ESU zowel Multi-protocol als DCC decoders heeft en dat deze verder het zelfde zouden zijn.
Als puur DCC rijder heel interessant want je betaal immers niets voor overbodige zaken. :)

Alleen vraag ik mijn af, dit is natuurlijk allemaal theorie, hoe zit dat in de praktijk?
Reageren DCC loc's anders op een Multi-protocol dan op een pure DCC decoder van ESU?
Heeft iemand daar überhaupt ervaring mee? :)

Een tweede vraag, bij Zimo geeft een letter aan met welke interface(stekker) je te maken hebt bij ESU zijn het alleen nummers. zit er bij ESU (in een nummer) ook een soort logica met welke interface je te maken hebt? (of moet je gewoon goed lezen welke je besteld :P )

Hartelijk dank voor de input alvast.

Cor




   

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6396
  • ***
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2017, 22:42:50 »
Ik zou geen multiprotocol's gaan kopen als je niet op (marklin) club banen gaat rijden. Onnodig duurder dan de DCC's. Zou wel niet direct kiezen voor de "standaard" versie van wegen zijn beperkingen tov de volledige versies.
Ja er zit wel een logische opbouw in de nummers. Gewoon goed lezen en kopen wat je nodig hebt.
Ben zelf een fan van ESU......maar waarom zou je je Zimo´s gaan vervangen als ze verder goed zijn? Je kunt nieuwe lok´s tog gewoon van een ESU voorzien en de oude laten voor wat ze zijn. Zijn toch ca €27,00 per decoder ;D.
Voor de v4 DCC's
« Laatst bewerkt op: 20 March 2017, 22:45:03 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Cor Bos

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #2 Gepost op: 20 March 2017, 23:01:49 »
Hallo Ruud,

Ik ga de Zimo's ook niet vervangen deze werken prima.
Alleen bij voor nieuw materiaal en wat ik nog heb liggen.

Las ook iets dat ESU niet zou goed overweg kan met Trix materiaal, dus wellicht komt hier dan weer gewoon een Zimo in, bij wat ik nog moet aanpassen, b.v. twee koplopers 3tjes. (BNL-actie modellen)


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #3 Gepost op: 21 March 2017, 11:29:53 »
Laatste nummers geven de interface aan.

xxx10/xxx11 = NEM652 / 8-pin
xxx12/xxx13 = NEM651 / 6-pin
xxx14/xxx15 = 21MTC
xxx16 = PluX12
xxx17 = PluX22

Getal is even voor de Multiprotocol en oneven voor de DCC variant. Maar in praktijk gebruikt niemand de nummers omdat de naamgeving van ESU gewoon super duidelijk is. Dus spreekt men makkelijker van een Lopo 4 DCC met 8-pin stekker ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Cor Bos

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #4 Gepost op: 21 March 2017, 19:33:59 »
Dank Timo,

Duidelijk. :)

Weet nog iemand of er verschil in rij eigenschappen zit tussen multi en DCC, of is dat gelijk?

Marcel112

  • Lid EMV & NLMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1649
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #5 Gepost op: 21 March 2017, 19:51:02 »
Is gelijk.
Decoder verschilt in hardware totaal niets.
Ook van een MultiProtocol is simpel een DCC te maken door via de software een en ander aan protocollen uit te zetten.

Reageren dan exact hetzelfde op commando's.

Denk wel aan de andere manier van berekenen van de Optrek en Afrem vertraging.
ESU neemt daarvoor 0,25 seconde, Zimo 0,9 seconde per stap die je verhoogt op de CV's
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #6 Gepost op: 21 March 2017, 19:54:11 »
Nooit verschil gemerkt. En denk ook niet dat deze er zijn. Qua hardware zijn de decoders gelijk en qua software zal het niet veel meer zijn dan simpelweg geen Motorola pakketjes bekijken. Maakt het voor ESU ook een stuk makkelijker om de twee decoders te onderhouden. Zelfde software maar met een bitje geflipt zullen we maar zeggen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #7 Gepost op: 21 March 2017, 20:49:19 »
Wat hier nog niet genoemd is, is dat er wel verschil zit tussen de Lopi 4.0 (DCC) en Lopi 4.0 M4.

Deze laatste is een quad protocol en heeft geen drie punten snelheidsregeling.
Dus start, gemiddeld, maximaal. Je moet per se 28 stappen ingeven.

Heb helaas deze decoder in een LoSo versie welke al af fabriek in de lok zat.
Wat mij betreft een misser van ESU dat je dit niet kunt aanpassen...
Maar dat is het off-topic.
Zou mooi zijn dat als je die decoder op alleen DCC zet je wel de mogelijkheid krijgt voor 3 stappen snelheidsregeling...

Cor Bos

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #8 Gepost op: 22 March 2017, 21:41:27 »
Dank voor de info :)