Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 00:42:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
07 October 2025, 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
07 October 2025, 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
07 October 2025, 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
07 October 2025, 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
07 October 2025, 13:33:31
  

Auteur Topic: Tunnel tussen Duitsland en Denemarken  (gelezen 8385 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Tunnel tussen Duitsland en Denemarken
« Reactie #15 Gepost op: 07 March 2016, 14:16:06 »
@Sven, ja zonde he, dat de trein alle trekschuiten heeft verdreven...
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
    • kusee.nl
Re: Tunnel tussen Duitsland en Denemarken
« Reactie #16 Gepost op: 07 March 2016, 14:37:59 »
Citaat
Het zij vermeld dat aan beide zijden (de Duitse en de Deense) er enkelsporige bruggen liggen, dus het zal nog wel wat voeten in aarde hebben.
Je kunt natuurlijk beter de nieuwe tunnel direct dubbelspoor maken. Het ombouwen van de lijnen van enkelspoor naar dubbelspoor zal niet zoveel moeilijkheden opleveren. En die paar bruggen (drie bruggen, in Duitsland om op Fehmarn te komen, en in Denemarken bij Nykobing-Falster en bij Vordingborg) kun je desnoods nog even enkelspoor laten. Met een beetje creatieve dienstregeling heb je dan toch een grote capaciteit, voor zowel personentreinen als voor goederentreinen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Tunnel tussen Duitsland en Denemarken
« Reactie #17 Gepost op: 07 March 2016, 20:32:34 »
Nou zeg, een zichzelf respecterend land zou toch geen creatieve dienstregeling aan gaan houden vanwege een enkelsporige brug. ;)

Wat ik me afvraag is of ze met diesels in die tunnel gaan rijden. Dat zou geen probleem moeten zijn, want er rijden immers veel meer auto's door de autotunnel en dat zullen vast niet allemaal plug-in hybrides zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Tunnel tussen Duitsland en Denemarken
« Reactie #18 Gepost op: 08 March 2016, 09:15:09 »
Zowel de Duitse als de Deense aanvoerende spoorlijnen staan op de nominatie om geëlektrificeerd te worden, juist in combinatie met een veerloze verbinding. Dat was al besloten voordat de keuze op een tunnel of een brug viel.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Tunnel tussen Duitsland en Denemarken
« Reactie #19 Gepost op: 30 May 2016, 22:58:31 »
En er is nieuws:

http://nos.nl/artikel/2108209-nederlandse-bedrijven-bouwen-deens-duitse-tunnel.html

Kort gezegd: van de 6 miljard, die deze tunnel gaat kosten, gaat er bijna een kwart naar Nederlandse bedrijven.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9019
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Tunnel tussen Duitsland en Denemarken
« Reactie #20 Gepost op: 30 May 2016, 23:16:20 »
Hoi,

Zijn ze naast ons al verder mee: https://www.youtube.com/watch?v=D0xYCaPJFQo

Aansluitende instructie: https://www.youtube.com/watch?v=30RECLGlTOg#t=5.169021

Toevallig laatst uitgebreid doorgelezen hoe ze het gaan doen: http://femern.com/en

Je mag er alleen door met een vette Audi of BMW. ;D ;)

gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 30 May 2016, 23:23:37 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Tunnel tussen Duitsland en Denemarken
« Reactie #21 Gepost op: 31 May 2016, 14:45:51 »
Citaat van: Peter Korsten
En (hoogstwaarschijnlijk) het einde van het enorme station en rangeerterrein van Puttgarden.

Ik ben er vorig jaar rond deze tijd nog geweest (vakantie), maar van 'enorm' is echt nu al geen sprake meer hoor... er ligt nog wel veel spoor maar op de twee perronsporen naar de boot toe allemaal diep donkerbruin verroest...  :o

Overigens gaf het 'Infozentrum' toen de indruk dat er binnenkort begonnen zou gaan worden :)

Grtzz,

Karst

guest7823

  • Gast
Re: Tunnel tussen Duitsland en Denemarken
« Reactie #22 Gepost op: 31 May 2016, 15:07:03 »
Helaas gaat Google Earth niet verder terug dan ongeveer 2005:

Puttgarden



Rodbyhavn

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Tunnel tussen Duitsland en Denemarken
« Reactie #23 Gepost op: 06 February 2017, 22:49:06 »
... Met een tunnel wordt de treinreis wellicht nog duurder in het begin. Hoewel de prijs van Kbh naar Malmö wel meevalt.  :angel:

Goh, da's koffiedik kijken.
Hier, met de komst van de Kanaaltunnel, ging de Hoverspeedverbinding Oostende-Dover op slot.
Dit ten gevolge van de concurrentiestrijd tss. de Shuttle treinen en de ferry diensten PO Ferries en SeaFrance (Stena Line trok uit Calais weg met hun samenwerking PO ferries + hun SeaCat services)  Ook Maersk, die de Duinkerke-Dover lijn overnam sprong in de strijd.

SeaFrance ging door wanbestuur op de fles,  maar de Coöperatieve Myferrylink kwam als alternatief.
PO Ferries was meestal de goedkoopste voor de dagretours richting Kent.
Het was uitzonderlijk dat SeaFrance / Myferrylink / Maersk (op hun beurt overgenomen door DFDS) goedkoper waren.

De 3 Ferry's van Myferrylink waren eigendom van de Eurotunnel en van hen gehuurd.
De oude vrachtferry "Nord-Pas-De-Calais" is aangepast voor het vervoer van gevaarlijke goederen. Die trouwens niet via het spoor onder de Noordzee vervoerd mogen worden.
Door aanhoudende druk van (hoofdzakelijk) de Maersk/DFDS group en opnieuw wanbeheer, zijn de diensten van Myferrylink getaakt.
En de ferry's 'Berlioz' en 'Rodin' door Eurotunnel doorverkocht aan concurrent DFDS (en blijven op de Calais-Dover route varen).

Door het wegvallen van de derde Ferry operator zijn de prijzen van PO & DFDS opmerkelijk gestegen en bied Euroshuttle reeds 2 jaar de gunstigste tarieven voor onze dagretours naar Kent. (we reizen het liefst per PO ferry, maar wanneer deze dubbel zo duur worden...)
DFDS heeft wel sterke acties lopen door samenwerkingen met o.m. Travelbird, die enkel geldig zijn op de diensten Duinkerke-Dover
en is sterk op de meerdaagse retours.
Reizen per Eurotunnel kan je kosteloos omboeken, als je maar in dezelfde tarieven blijft en de reis binnen 12 maanden van de oorspronkelijke boeking gebeurt.

Alles zal dus afhangen of er gevaarlijke stoffen door de tunnel mogen; de politiek van de uitbater van de tunneldiensten en de alternatieven/concurrenten...
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12501
    • sleutelspoor
Re: Tunnel tussen Duitsland en Denemarken
« Reactie #24 Gepost op: 07 February 2017, 10:41:40 »
Ter illustratie van bovenstaand bericht

Nord-Pas-de-Calais


SeaFrance Berlioz

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.