Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 September 2025, 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: Rangeersein  (gelezen 4259 keer)

Emiel-L

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Rangeersein
« Gepost op: 25 November 2007, 17:02:12 »
Als een lok aan het rangeren is, staat het rangeersein dan altijd aan beide kanten aan?

Mvg,

Emiel

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Rangeersein
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2007, 17:03:01 »
Ja, normaal gesproken wel.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Rangeersein
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2007, 18:58:25 »
Bij het rangeren hoort het kracht voertuig aan beide zijde een witte lamp te voeren.

mvrgr
Remco

HiSpeed driver

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Rangeersein
« Reactie #3 Gepost op: 13 January 2008, 22:26:47 »
Ben ik deels met jullie eens... rangeren mag ook gebeuren met normale front/sluit seinen... nml: 3xwit/geel en 2 rode sluitlampen.
Dus een rangeerdeel kan je niet altijd herkennen aan een lamp aan beide zijden.

Mvg Ruud

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Rangeersein
« Reactie #4 Gepost op: 13 January 2008, 22:56:08 »
Dat mag als het goed is alleen als de loc van een trein af komt of naar een trein toe gaat

Anoniem

  • Gast
Re: Rangeersein
« Reactie #5 Gepost op: 13 January 2008, 23:09:03 »
Dat is inderdaad het geval. Bovendien gaat het niet per se over Nederland ;D. In veel landen is het echter wel regel dat aan beide zijden een sein gevoerd wordt (meestal één witte lamp), maar dat kan per land verschillen (kan zo gauw geen land ophoesten waar de verplichting om aan beide zijden licht te voeren niet geldt...)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Rangeersein
« Reactie #6 Gepost op: 14 January 2008, 00:00:15 »
Je moet wel onderscheid maken tussen echt rangeren en een verplaatsing.
Volgens het seinenboek voert een loc die aan het rangeren is aan beide zijden een wit of geel licht.
Een reizigerstrein die verplaatst wordt van een perronspoor naar een opstelspoor of andersom mag dezelfde verlichting voeren als een gewone trein. Dus 3 keer wit/geel voor en 2 keer rood achter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Rangeersein
« Reactie #7 Gepost op: 14 January 2008, 15:11:27 »
Er bestaan maar twee smaken: je bent óf een trein, óf een rangeerdeel. Een trein heeft een treinnummer en is onderweg van A naar B, een rangeerdeel heeft dat niet en rijdt dus niet op de vrije baan.

En NB: in Duitsland rangeert men inderdaad met aan beide kanten een A-frontsein (vandaar dat alle modeltreinen dus ook wisselende front- en sluitseinen hebben... zucht!)

MRP_Peter

  • Gast
Re: Rangeersein
« Reactie #8 Gepost op: 14 January 2008, 15:31:34 »
Ben ik deels met jullie eens... rangeren mag ook gebeuren met normale front/sluit seinen... nml: 3xwit/geel en 2 rode sluitlampen.
Dus een rangeerdeel kan je niet altijd herkennen aan een lamp aan beide zijden.

Mvg Ruud

Het rangeren van een trein(deel) geschied in de regel met het voeren van een wit of geel frontsein aan beide kanten en niet met de normale front en sluitseinen van een trein, tenzij een trein(deel) naar een rangeerterrein rijdt waarop de trein opgesteld wordt, maar dan is het geen rangeren maar verplaatsen zoals in de normale gang van zaken zoals een trein wegrijdt van een station.
Echter als op de hoofdbaan of een deel daarvan gerangeerd moet worden dan is een trein(deel) verplicht aan beide kanten een wit of geel frontsein te voeren om als rangerend herkenbaar te zijn.(zie seinregelement t/m 1995).
Het verschilt inderdaad per land qua regelgeving voor rangeren betreft of men een A-sein of alleen een (1) lamp van het frontsein moet voeren bij rangeren.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Rangeersein
« Reactie #9 Gepost op: 14 January 2008, 16:13:55 »


En NB: in Duitsland rangeert men inderdaad met aan beide kanten een A-frontsein (vandaar dat alle modeltreinen dus ook wisselende front- en sluitseinen hebben... zucht!)

Dit is niet geheel juist, in duitsland mag men ook met een witte lamp aan beide kanten rangeren, zelfs zonder verlichting ;)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re: Rangeersein
« Reactie #10 Gepost op: 14 January 2008, 16:28:37 »
En NB: in Duitsland rangeert men inderdaad met aan beide kanten een A-frontsein (vandaar dat alle modeltreinen dus ook wisselende front- en sluitseinen hebben... zucht!)

En daarom heeft de V36 van Lenz onder F3 de optie rangeersein ;D
Dan brandt voor en achter het A-sein, anders wisselt idd de verlichting met de rijrichting.

Groet,
Tjalling
Die zelf zo'n ding heeft en daar erg trots op is
modulebaan.nl