Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 08:00:56
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
  

Auteur Topic: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)  (gelezen 3663 keer)

Modelspoorenzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« Gepost op: 09 January 2008, 14:58:08 »
Hallo,

Wie heeft er ervaring met het ombouwen van een oudje van marklin NS 1139, naar het 2-rail gelijkstroom bedrijf? Tevens het gelijk digitaal maken ervan.

Zo ja is dit gemakkelijk zelf te doen, of komt hier een hoop meer bij kijken?

Zijn er hobbyisten die dit voor een nette prijs dit goed kunnen en willen doen?

Gr Maurice

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2008, 15:05:26 »
Tja, alles is zelf te doen, maar heel makkelijk is het niet.
De wielen moeten worden vervangen. Märklin heeft die wielen zelf, omdat er ook een tweerail versie van de 1139 onder de naam Hamo bestaat en er later een tweerail 1144 onder de naam Trix is uitgebracht. Verder wat motoronderdelen vervangen en de decoder plaatsen.
Ook als je het zelf gaat doen, ben je toch wel wat tientjes aan onderdelen kwijt. De ombouw laten doen is bijna duurder dan de loc tegenwoordig moet kosten.

Ik vind het een goed voorbeeld van een loc die je beter kan verkopen en vervangen door een Hamo of Trix exemplaar. Waarschijnlijk kan dat zonder kosten.
Nog beter is de loc verkopen en wachten op de Roco 1100 met botsneus die voor 2008 is aangekondigd. Per saldo zal dat ongeveer even duur uitpakken als de 1139 laten ombouwen en dan heb je een veel en veel betere loc.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReesCees

  • Gast
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2008, 15:23:05 »
Henk, je zult hier best wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik wilde een br 143 van Marklin ombouwen naar een 2 rail uitvoering maar heb het maar niet gedaan want idd, assen, motoronderdelen (halfdraaistel, magneet enz enz) ging aardig in de papieren lopen (en dan te bedenken dat de Roco variant veel betere rijeigenschappen heeft dan de marklin hamo zelfs met zimodecoder).

Verkopen dus en een andere 2 railuitvoering er voor terug kopen (alleen de kap wisselen met een Hamo variant kan natuurlijk wel als dat past).

Kees-jan

Modelspoorenzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2008, 16:36:38 »
Okay, duidelijk....bedankt heren dus afwachten wanneer Roco zijn model presenteert is het niet. Zijn er al foto's van te vinden op de site van roco?

Verkopen, wordt wat pijnlijk (eerste start model) alles is hier mee begonnen, hoop emotie misschien wel bij jullie ook bekend. Dus wellicht in de vitrine. Of tegen een heel goed bod haha. (iedereen heeft zijn prijs)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2008, 16:59:47 »
Ha ha, nou om je een idee te geven. De 1139 deed de laatste tijd tweedehands 60 tot 70 euro (tweerail en drierail), maar dat was voordat bekend werd dat Roco met een model kwam.
Tel uit je winst.
We hebben allemaal wel locs waar we niets meer mee doen, maar die om nostalgische redenen niet weg mogen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReesCees

  • Gast
Re: Ombouw Marklin 1139 (3-rail naar 2-rail)
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2008, 17:45:40 »
Bewaren Maurice, gewoon bewaren.

Zelf heb ik zo een startset van Antex 40 jaar oud en staat ook in de doos in de vitrine.

Kees-Jan