Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 09:28:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:10:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 09:00:42
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
  

Auteur Topic: Keerlus vraagje  (gelezen 6767 keer)

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Keerlus vraagje
« Reactie #15 Gepost op: 05 August 2011, 12:50:32 »
De bouw van Mittelstadt is begonnen en ik ben ondertussen aangeland bij het leggen van de rails op niveau 1. Voor de zekerheid heb ik de situatie met de keerlus modules (Littfinski KSM-SG) uitgetekend.

Niveau 1:


Niveau 2:


Als het goed is, is dit de praktische vertaling van het eerder getekende schema. Klopt dit zo en kan ik dan de overige sporen opdelen in blokken tbv van bijv. koploper?

Andere vraag is of de rijrichting nog uitmaakt voor de werking van de schakeling.

Mvrgr,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Keerlus vraagje
« Reactie #16 Gepost op: 05 August 2011, 12:54:15 »
Is het niet handiger de keerlusmodule in de buitenbocht te doen? Dan zijn beide niveau's gewoon dezelfde kant op gepoold.

Groet,

Richey

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Keerlus vraagje
« Reactie #17 Gepost op: 05 August 2011, 13:04:43 »
Richey, Vraag je nu aan mij of het handiger is of is het handiger? Als je het aan mij vraagt, weet ik het niet! Mijn kennis op elektronica gebied is (nog) niet zo groot  ;)
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Keerlus vraagje
« Reactie #18 Gepost op: 05 August 2011, 13:31:45 »
Nou ja, aangenomen dat die tweesporige trajecten op elkaar aansluiten zou ik dat dus inderdaad doen... De keerlusmodules in de klimspiraal...

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Keerlus vraagje
« Reactie #19 Gepost op: 05 August 2011, 15:10:19 »
Tweesporig traject sluit inderdaad op elkaar aan! Beide keerlusmodules in de klimspiraal gaat volgens mij niet goed. Aan beide zijden van het overloop wissel op niveau 2 moet een schakeling, omdat je daarmee twee keerlussen maakt. Als ik ze beide in de klimspiraal doe, dan maakt de keerlus op niveau 2 volgens mij kortsluiting.

Wat misschien wel werk ik de 2e keerlusmodule in de buitenboog van de keerlus tegen het overloop wissel aan. Ik weet echter niet of een andere plaats voordelen bied, misschien dat iemand daar wat over kan zeggen.....
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Keerlus vraagje
« Reactie #20 Gepost op: 05 August 2011, 15:22:54 »
ach excuses, ik zat te snurken...
Als ik het nu zo snel zie heb je het inderdaad goed gedaan... :)

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Keerlus vraagje
« Reactie #21 Gepost op: 27 April 2015, 18:40:57 »
Naar lange tijd weer even een vraagje betreffende de keerlusmodule van LDT.

Kun je de deze ook ook zo aansluiten op een terugmelddecoder, dat de keerlus ook gewoon gebruikt kan worden als blok in bijvoorbeeld koploper?

Zoals ik het lees in de handleiding kun je het alleen zo aansluiten dat de sensor gedeelten en het tussenliggende keerlusspoor op dezelfde terugmelding zitten. Ik heb dit nu als niet gebruikt blok in koploper zitten en kan hier dus geen treinen stil zetten.
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Keerlus vraagje
« Reactie #22 Gepost op: 27 April 2015, 18:43:09 »
Je kunt toch ook bezetmelders direct voor en direct na de keerlus plaatsen?

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Keerlus vraagje
« Reactie #23 Gepost op: 27 April 2015, 19:39:41 »
Daar kwam ik zelf dus even niet op, maar snap wat je bedoeld!  :)

Op beide niveau's tussen het sensor gedeelte en de wissels maak ik nog een sectie van ca. 50 cm met een terugmelddecoder. Deze kan dan fungeren als remsectie voor koploper.

Moet ik dus het sensor gedeelte ca. 50 cm opschuiven en zorgen dat het tussenliggende keerlusspoor niet korter wordt dan mij langste trein. Gelukkig zit daar nog wat rek in.
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Jipje

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Keerlus vraagje
« Reactie #24 Gepost op: 28 April 2015, 00:26:17 »
Ik heb een LDT keerlusmodule in de baan. Baan wordt bestuurd door iTrain. De 3 sectie's van de keerlus heb ik opgenomen als één blok op een bezetmelder. Dan kun je in iTrain (en volgens mij toch ook in Koploper) er gewoon een trein in laten stoppen.....afstand wanneer er begonnen moet worden met remmen en wanneer er gestopt moet worden is in te stellen. Extra bezetmeldsectie's zijn dan niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2015, 00:29:06 door Jipje. Reden: Textuele verbetering »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Keerlus vraagje
« Reactie #25 Gepost op: 28 April 2015, 08:56:26 »
Zoals Jipje al aangeeft gaat dat prima in Koploper.
Ik heb zelf twee keerlussen met LDT keerlusmodules.
Beide met drie gedetecteerde secties (binnenkomst, afrem en stop sectie) in de lus zelf.
Werkt zonder mankeren, ook in twee richtingen.
Schema hiervoor staat gewoon op de LDT site bij de aansluitvoorbeelden.

Enige waar je op moet letten is dat de bezetmeldpunten op een apart deel van je terugmeldmodule moeten zitten. Zelf gebruik ik de RS-8 die 2x 4 terugmeldpunten heeft. Een deel kan je dan voor de keerslus gebruiken. De vierde ingang is dan niet meer te gebruiken (of eventueel ook in je lus gebruiken  8) )
« Laatst bewerkt op: 28 April 2015, 09:00:20 door Remunj »
Gr.
Eric

Jipje

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Keerlus vraagje
« Reactie #26 Gepost op: 30 April 2015, 00:26:53 »

Ik heb dat op een andere manier opgelost. Ik heb niet de 3 sectie'svan de keerlus elk op een apart bezetmeldpunt zitten, maar de keerlusmodule zelf op één bezetmeldcontact. Dat heeft als (i.m.o. klein) nadeel dat de gehele keerlus in iTrain of Koploper als één sectie (blok) wordt gezien, maar heeft als voordeel dat je 2 bezetmeldcontacten vrijhoudt voor andere dingen. Ik gebruik ESU bezetmelders, dat werkt prima hiermee. Het zal absoluut ook met een ander merk bezetmelder werken. En zoals gezegd, ook op de manier zoals ik het heb opgelost kun je in Koploper een trein exact op een bepaald punt laten remmen en op een volgend punt laten stoppen, want dat is instelbaar in Koploper. Voorwaarde voor het exact op een bepaald punt laten remmen/stoppen is wel dat je de schaalsnelheid van de treinen hebt ingelezen in het besturingsprogramma. Het ligt aan de voorkeur van de gebruiker, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden in dit geval. :)
« Laatst bewerkt op: 30 April 2015, 00:36:12 door Jipje »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus vraagje
« Reactie #27 Gepost op: 30 April 2015, 00:31:48 »
Ik gebruik een keerlus module die zelfstandig 3 secties kan terugmelden, en zo zonder meer in een blok kan worden opgenomen.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Keerlus vraagje
« Reactie #28 Gepost op: 05 January 2017, 20:20:23 »
Even dit draadje afstoffen, want ik ben eindelijk aan de keerlus toegekomen.  ;)

Loop tegen het volgende probleem aan.....zodra een loc vanuit het schaduwstation op het sensorgedeelte komt, dan slaat de Ecos uit met de melding "kortsluiting". Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Aansluitingen zijn volgens mij volgens de handleiding van LDT.
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Keerlus vraagje
« Reactie #29 Gepost op: 05 January 2017, 21:27:51 »
Sorry......te vroeg de vraag gesteld! Dacht dat het niet uit maakte welk sensorgedeelte je aansluit op de klemmen A1,B1 en A2,B2........Dacht het dus logisch met de rijrichting aan te sluiten. Blijkt dus niet te kloppen. De relatie A1,B1 en A2,B2 moet kloppen met de aansluitende secties. Aansluitingen omgedraaid en het werkt perfect.  (y)

Weer wat geleerd  :angel:
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper